Qui va ser?

Dolors Martí de Detrell (1843-1880) va néixer a Igualada i era filla d’un mestre. Primer va treballar durant tres anys com a ajudant a l’escola pública de nenes dirigida per Pilar Pascual de Sanjuán. Al treure’s les oposicions, va ser professora a Vic, Badalona i Calella. Va obtenir un diploma de la Junta d’Instrucció Pública i va acabar treballant en una escola de nenes de la capital catalana. Fou sòcia de la Societat Barcelonesa d’Amics de la Instrucció. Va redactar la Urbanidad en acción. Colección de cuentos morales basada en la misma. Aquest obra es reprodueix sota el títol de La educación en imàgenes. Compendio de urbanidad puesta en acción con cuentos morales. Aquesta obra fou premiada en l’Exposició Universal de París de 1878 i declarada de text el 1880.

En la 4ª edició de 1890, hi ha la biografia de la autora feta per D. Ignacio R. Miró. Publicada per la Llibreria Bastinos (que era una editoral de prestigi en aquells moments)