Història

El 1971, l’ONCE inaugura una petita escola ubicada a la població d’Esplugues de Llobregat, des d’on s’oferia ensenyament específic als alumnes amb discapacitat visual.

Per la seva banda, “La Caixa” crea el 1975 el Centre Psicopedagògic per a l’Educació del Deficient Sensorial (CPEDS) amb un programa d’atenció primerenca als nadons amb discapacitat visual.

A més, el 1977, el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya desenvolupa el Gabinet d’Integració Escolar per a Invidents: el GIEI, com a resposta a les reivindicacions d’un grup de pares preocupats per l’educació dels seus fills cecs. Aquest projecte educatiu es va convertir en la llei d’integració educativa de Catalunya.

En els inicis dels anys vuitanta, l’ONCE es comença a plantejar la possibilitat de crear a Catalunya un Centre de Recursos Educatius per als nens amb greus problemes visuals. Fins a aquest moment, l’ONCE tenia centres d’aquest tipus a Madrid, Pontevedra, Alacant i Sevilla.

El 1984 s’acorda unificar l’atenció educativa als alumnes cecs i deficients visuals a Catalunya per part de La Caixa, l’ONCE i el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, sota un marc comú format per l’ONCE i la Generalitat de Catalunya. El resultat va ser el Centre de Recursos Educatius Joan Amades, que es va inaugurar el 19 de novembre de 1985, significant un dels projectes educatius més avançats en l’atenció educativa global als nens cecs, ja que s’allunyava per l’ONCE, del model existent fins llavors de la resta dels seus centres escolars.

La Caixa, deixa de prestar atenció precoç als nens cecs i els seus professionals s’integren en l’ONCE, per desenvolupar aquesta tasca tan important.

El CRE Joan Amades va crear programes específics per als alumnes amb discapacitat visual, va prioritzar la relació amb les famílies i va treballar amb els centres escolars de Catalunya per contribuir a la inclusió dels nens cecs a la societat per tal que tinguessin les mateixes oportunitats que la resta d’alumnes.

L’11 de juliol de 1985, se signa el primer conveni de col·laboració entre la Generalitat de Catalunya, (Departament d’Ensenyament) i l’ONCE per a l’atenció educativa a l’alumnat amb discapacitat visual a Catalunya (renovat el 10 de setembre de 1990, el 22 d’abril de 2002 i el 17 de maig de 2013).

El 19 de novembre d’aquest mateix any, s’inaugura el Centre de Recursos Educatius Joan Amades, a l’Av. d’Esplugues 102-106, de Barcelona. S’inaugura com a centre educatiu on s’imparteix EGB, Formació Professional i Educació Primària. També es van impartir programes de formació i capacitació professional que van contribuir a integrar laboralment a molts dels seus alumnes.

L’any 1987, el CRE inaugura la Unitat de Rehabilitació Visual, en la qual es comencen a atendre els afiliats per optimitzar la funcionalitat del seu resta visual. Aquest fet marca un abans i un després en l’atenció educativa dels alumnes, ja que aquests comencen a utilitzar les ajudes òptiques per accedir als llibres de text.

S’inicien els seminaris per als mestres d’Educació Física i educació musical dels centres ordinaris, que amb el pas del temps, esdevenen formació reconeguda pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. A hores d’ara es realitzen tant a la seu del CRE com a la resta de Catalunya, on hi ha demanda dels docents en aquesta matèria, per tenir alumnes afiliats en els seus centres educatius.

L’ofimàtica, la tecnologia i la tiflotecnologia arriben al CRE, amb els ordinadors 386, i la formació per als professionals. La tiflotecnologia s’implanta en els aprenentatges, apareix el BRAILLE SPEAK, programari complet de gestió d’arxius i dades, amb síntesi de veu. Apareix la primera línia Braille.

L’any 1992 Arriba el ZoomText, un programa magnificador de pantalla que significa una revolució per als alumnes amb resta visual. I el 1999, arriba el JAWS, el revisor de pantalla que permet als cecs totals accedir a WINDOWS, i a la tecnologia d’aquesta plataforma. Els alumnes comencen a disposar d’aquest programari i poden utilitzar l’ordinador amb plena accessibilitat.

L’any 2003, s’introdueix l’ordinador portàtil a l’aula per als alumnes de 1r d’ESO, comença la revolució informàtica del segle XXI per als alumnes cecs.

Al mes d’abril de 1989, se celebren els Jocs interescolars de l’ONCE, a la ciutat de Granollers, amb la participació d’alumnes de tots els centres de Recursos Educatius de l’estat. Aquests jocs interescolars van ser durant anys un referent per als alumnes afiliats i ara s’han convertit en les trobades de les Escoles Esportives de l’ONCE.

L’any 1993, es crea en el CRE l’Escola Esportiva, que cada curs escolar acull entre 70 i 100 alumnes, per tal de donar a conèixer els diferents esports. L’Escola Esportiva és el bressol de molts esportistes paralímpics, hi ha subseus a Girona, Lleida i Tarragona.

L’any 1992 se celebra per primera vegada la FESTA DE L’ESPORT. Des d’aquesta edició, s’ha celebrat ininterrompudament cada any durant el tercer trimestre escolar, amb la participació de més de 130 alumnes d’entre 8 i 16 anys de tot Catalunya, les Illes Balears, la Rioja, Aragó i des del curs 2015/16 Navarra.

En els Jocs Olímpics de Barcelona, Paralimpíades 92, participen per primera vegada atletes paralímpics, alumnes del CRE, en total 15 atletes de diferents categories, atletisme, natació i goalball.

L’any 1997, s’estableixen les bases per a la creació de l’Equip d’Atenció a Alumnes amb Sordceguesa. Que l’any 2007 es transformarà amb la implantació en tots els àmbits dels CRE de la figura de l’especialista en Sordceguesa de la zona i es comença a donar el servei de mediació, per mitjà de la Fundació ONCE per a persones sordcegues (FOAPS).

És en l’any 2001, quan es realitza la primera trobada “Música a les Mans”, a Salou (Tarragona), amb la participació de 12 alumnes. Aquesta trobada ha continuat realitzant-se en diverses seus de Catalunya. Han arribat a participar més de 20 alumnes sempre amb ceguesa, provinents de 17 Escoles de Música i Conservatoris de Catalunya. També participen alumnes de l’àmbit del CRE. “Música a les Mans”, està pensat per a realitzar durant el curs un treball de coordinació amb els mestres de les escoles de música, on assisteixen alumnes cecs i el seu codi d’aprenentatge musical és el Braille, aquest treball finalitza amb la jornada i el concert dels alumnes cada curs.

L’any 2002, s’inicien les Jornades d’Orientació Vocacional i Professional, destinades a alumnes d’ESO, Batxillerat i Educació Postobligatòria. Fins a l’any 2014 se celebren anualment, i a partir de llavors aquestes jornades se celebren cada dos anys.

El CRE sempre ha estat i està pendent de tot el que es desenvolupa en el seu àmbit per això participa en l’any 2004, al Fòrum Universal de les Cultures, organitzat per l’Ajuntament de Barcelona. El CRE i els seus alumnes van validar l’accessibilitat dels espais i dels jocs infantils que s’hi van realitzar.

Des de l’any 2005, per encàrrec del Consell General de l’ONCE, el CRE, inicia la seva participació en projectes internacionals a Bòsnia i Hercegovina, Sèrbia, Albània i els camps de refugiats sahrauís a Tindouf (Algèria).

Altres aspectes de cooperació han estat els desenvolupats per mitjà de la FOAL, formació de professionals d’atenció a cecs d’Amèrica Llatina a Guatemala i formació en Atenció Precoç a Bolívia.

És en l’any 2007, que el centre Joan Amades, tanca les seves portes i per això el Centre de Recursos canvia de seu, s’instal·la a l’Edifici ONCE Catalunya, Plaça Espanya, passant a anomenar-se Centre de Recursos Educatius ONCE Barcelona.

El CRE continua present en les seves relacions amb l’exterior en l’any 2009, se signen convenis de col·laboració amb editorials de llibres de text de Catalunya, per tal que ens facilitin els llibres a transcriure en format electrònic.

El 2010, se signen els convenis de col·laboració amb els hospitals maternoinfantils de Barcelona, referents per a Catalunya: Santa Creu i Sant Pau, Sant Joan de Déu, Clínic i Vall d’Hebron, per l’atenció precoç dels nadons nascuts de forma prematura que presenten possibles dificultats visuals.

L’any 2012, el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, en aplicació de la LEC, dicta el decret de creació del Servei Educatiu Centre de Recursos Educatius per a Deficients Visuals (CREDV), amb seu al CRE de l’ONCE de Barcelona. És un Servei Educatiu compartit per les dues institucions Generalitat i ONCE.