Llengua catalana

L’ensenyament de llengua catalana a l’educació de persones adultes té com a finalitat l’adquisició de la competència comunicativa lingüística per formar parlants que puguin comunicar-se amb suficient fluïdesa per resoldre la major part de situacions de la vida quotidiana, tant pel que fa a l’expressió com a la producció, oral i escrita, en diferents suports i mitjançant també els llenguatges audiovisuals i, per tant, esdevinguin suficientment autònoms per respondre a les seves necessitats personals, laborals, públiques i educatives.

L’ordenació curricular d’aquest ensenyament té en compte les orientacions, les competències i els criteris establerts en el Marc europeu comú de referència (MECR).

S’ofereixen tres nivells:

Nivell 1

Es correspon amb el nivell d’usuari/àrea bàsic/a A1 d’acord amb el MECR.

Aquest curs va adreçat a les persones amb desconeixement de la llengua catalana per tal que puguin adquirir les competències comunicatives mínimes en català, per desenvolupar-se en la societat. Especialment la comprensió i l’expressió orals, per tal de donar resposta a les necessitats més immediates de comunicació, relacionades amb la vida quotidiana i amb l’àmbit laboral.

Les persones que inicien aquest aprenentatge necessiten l’adquisició sistematitzada i concretada d’un vocabulari i d’uns exponents lingüístics elementals, per tal de presentar-se i poder obtenir un mínim d’informació per ubicar-se en el nou entorn, tot això amb l’acompanyament i assessorament dels nous interlocutors dins el curs.

GRUP 1 (MATÍ) 9:30h – 11h 9:30h – 11h
GRUP 2 (TARDA) 18:30h – 20h   18:30h – 20h

Aquest curs també s’ofereix un grup de Català Inicial Oral els dimarts i dijous de 19h a 20:30h.

Nivell 2

Es correspon amb el nivell d’usuari/àrea bàsic/a A2 d’acord amb el MECR.

En aquest curs l’alumnat ha de desenvolupar les competències comunicatives, especialment la comprensió i l’expressió orals, per tal de donar resposta a les necessitats més immediates de comunicació, relacionades amb la vida quotidiana i amb l’àmbit laboral.

Les persones que inicien aquest aprenentatge han de desenvolupar l’aprenentatge de les habilitats de comprensió i producció orals bàsiques i l’aprenentatge orientat i assistit de les habilitats de la llengua escrita. És per això que és preferible que l’alumnat estigui “alfabetitzat” en una llengua romànica o germànica, per tal de poder assolir correctament els objectius del curs.

18h – 20h 18h – 20h

Es correspon amb el nivell d’usuari/àrea bàsic/a independent B1 d’acord amb el MECR.

L’alumnat ha de desenvolupar l’aprenentatge de les habilitats de comprensió i producció orals i escrites per a fer front a la major part de situacions lingüístiques que es poden presentar, a la persona nouvinguda, en situacions quotidianes. La finalitat és aconseguir que l’alumnat desenvolupi les capacitats següents: la capacitat de mantenir la interacció i poder comunicar el que hom vol en una varietat de contextos i la capacitat d’enfrontar-se de manera flexible als problemes de la vida diària.

Així, doncs, l’alumnat haurà de consolidar les habilitats orals i desenvolupar les escrites per tal de poder ampliar el seu camp d’acció en català amb un llenguatge que s’adapti a la situació comunicativa.

L’alumnat autòcton que participi d’aquest ensenyament serà, bàsicament, per millorar la comprensió i expressió escrita, sense deixar de banda la comprensió i expressió oral. Partim de la base que moltes persones no han tingut un ensenyament en llengua catalana i poden tenir moltes mancances. Per altra banda, la interacció entre l’alumnat autòcton i el nouvingut facilita la competència comunicativa i ajuda a la integració d’aquest darrer.

9h – 11h 9h – 11h