Projecte Educatiu de Centre

MISSIÓ

La principal finalitat de la nostra escola és contribuir al creixement personal dels nostres alumnes en el seu procés de socialització i individualització.

Desenvolupar al màxim les capacitats i competències de tots i cadascun dels nens/es, com a principi fonamentador de l’equitat i garantia, alhora, de la cohesió social.

VISIÓ DE FUTUR

Volem formar a persones que siguin capaces d’adaptar-se als canvis i poder decidir el seu futur.

Volem formar persones autònomes que puguin ser part activa de la societat canviant en la qual vivim de forma responsable.

Organitzem l’escola de manera consensuada i amb una gestió transparent i a l’abast de tot el col·lectiu.

Disposem d’eines de gestió eficients.

Atenem la diversitat dels alumnes i avancem en la personalització del currículum.

Millorem dels processos d’ensenyament-aprenentatge a partir de reconduir els resultats obtinguts i la reflexió de la pràctica educativa.

Compartim valors amb tota la comunitat per avançar envers l’acció educativa transversal.

Gestionem eficaçment els recursos humans, materials i les instal·lacions.

Com a comunitat educativa ens definim amb els següents elements que ens identifiquen i ens configuren com a col·lectiu.

  •  La pertinença a un tot

Entenem l’escola com un col·lectiu humà on tots hi tenim cabuda, responsabilitats i drets.

Els nens són l’eix vertebrador de la comunitat i l’equip de mestres afavoreix dinàmiques per tal d’integrar en aquest marc a les famílies, institucions i entorn immediat i global.

L’escola necessita persones actives i que sentin la comunitat educativa viva i amb una actiitud d’establir lligams que ens ajudin a caminar seguint el batec del món que vivim.

Organitzem l’escola a partir de crear estratègies organitzatives que canvien amb el pas dels cursos.

Prioritzem la formació integral dels nostres alumnes des de la perspectiva del creixement personal i de l’aprenentatge.

Prioritzem l’assoliment de les competències bàsiques per assolir la qualitat educativa.

Plantegem les activitats de centre sota la premissa de l’equitat.

  • El tractament lingüístic

L’escola té el català com a llengua vehicular de l’escola.

Establim el tractament de les llengües dins el Projecte Lingüístic de Centre.

Prioritzem dins el Pla Anual actuacions que fomentin el coneixement de la llengua catalana des d’una perspectiva lúdica i participativa de tota la comunitat amb activitats de caire plurilingüe emmarcades en celebracions de caire global.

Potenciem el tractament plurilingües de tractament del català, castellà i anglès.

Incorporem dins dels projectes de centre activitats de participació de les altres llengües de la comunitat educativa.

Impartim una àrea curricular en anglès a l’Educació Primària.

Participem en activitats d’innovació promogudes pel Departament d’Ensenyament d’impuls a  les llengües.

Editem una revista escolar anual dedicada a la difusió del tractament de la llengua a l’escola.

Difonem les activitats lingüístiques més rellevants al blog d’anglès i de cada cicle.

  • La sostenibilitat com una aposta de futur

Som Escola Verdes des del curs 2001/02 i participem activament en el Programa Escoles Verdes del Departament d’Ensenyament.

Planifiquem Plans d’Acció d’acord amb els Projectes de Direcció per tal de definir i avaluar els objectius treballats.

Establim mecanirmes de participació de les famílies, la comunicat educativa i els alumnes d’acord amb els criteris del Programa i el Pla d’Acció vigent.

Tenim definits programes de corresponsabilitat amb l’Ajuntament de Sant Quirze de Besora per tal d’avançar en la sostenibilitat de l’escola i el municipi.

Integrem en el currículum els continguts i objectius del Pla d’Acció fomentant la realització d’activitats competencials a tots els nivells.

Difonem les actuacions de l’escola en  el blog d’escola Escoles Verdes.

Participem en activitats globals de difusió del programa a diferents àmbits geogràfics.

Participem activament en el Seminari del Pla de Formació de Zona i incorporem les propostes en el Pla d’Acció.

Editem una revista anual dedicada a la difusió del Programa Escoles Verdes.

  • Les tecnologies de la informació: informàtica i mitjans audiovisuals

La nostra trajectòria ens ha portat a prioritzar i actualitzar les  TAC i  eines 2.0 com a  objectiu de centre.

Estem immersos en debats constants sobre el tractament de les TAC i les MAV a l’escola.

Tenim consolidada la comissió TAC com a eix vertebredor de la dinamització del Pla TAC  a l’escola.

Apostem per una línia de treball compartida amb l’AMPA i l’Ajuntament de Sant Quirze de Besora per tal d’actualitzar i innovar en TAC.

Vetllem per l’aplicació de millores per part del Departament d’Ensenyament amb l’objectiu de millorar l’aportació de recursos.

Prioritzem l’aplicació de les TAC dins del pressupost anual de centre a partir de la diagnosi de les necessitats actualitzada a la rapidesa dels canvis.

Participem en activitats adreçades a l’alumnat per promoure l’ús de les TAC.

Participem en el Seminari i en cursos telemàtics del Pla de Formació de Zona.

Impartim formació interna de centre per actualitzar els coneixements de l’equip de mestres.

Difonem les activitats als blogs de centre i de cada cicle.

Introduïm les TAC a tots els nivells dins de les àrees curriculars amb l’objectiu d’assolir les competències bàsiques.

  • Fem una escola per a tots

Som escola inclusiva amb l’objectiu clar d’atendre a tot l’alumnat.

Entenem la diversitat com una font de de riquesa que cal gestionar perquè esdevingui coneixement.

Planifiquem anualment els recursos humans d’acord amb les necessitats de l’alumnat a partir de la diagnosi de cada aula i del coneixement de l’alumnat.

Disposem d’instruments d’avaluació del grup classe des de la perspectives de la diversitat que avaluem a les Comissions d’Avaluació i generen la priorització d’atenció de cada grup classe.

Publiquem els perfils de cada grup classe en la Memòria Anual.

Publiquem els recursos humans atorgats a cada nivell  en el Pla Anual.

Treballem coordinadament amb els Serveis Externs per tal d’ajustar les necessitats de cada alumne/a d’acord amb els recursos humans de l’escola.

Generem complicitats amb els Serveis Socials de l’Ajuntament de Sant Quirze de Besora per tal de donar una resposta assertiva als alumnes amb necessitats socials.

Treballem amb l’EAP per tal d’actuar amb prevenció amb l’alumnat d’Educació Infantil i amb els alumnes prioritzats.

Planifiquem estratègies organitzatives de diferent tipologia per tal d’afavorir la interacció de l’alumnat i millorar la qualitat de l’ensenyament.

Realitzem un còmput d’hores setmanals amb alumnes del mateix cicle per tal d’ampliar les relacions humanes i afavorir la diversitat.

Dediquem recursos humans a la coordinació de les modalitats d’agrupament amb participació de més d’un/a mestre/a.

Exposem a les reunions de pares les modalitats d’agrupament de cada cicle.

Plantegem la coeducació com un eix a assolir dins del nostre projecte de centre.

Fomentem un clima de prevenció a l’hora de tractar la resolució de conflictes amb estratègies consensuades a nivell d’equip de mestres i comunitat educativa.

Vetllem per una acció tutorial definida dins l’equip de mestres amb una vessat de grup classe i una altra d’atenció personal de l’alumnat.

Impliquem a tot l’equip de mestres en el seguiment de l’alumnat.

  • L’atenció a l’alumnat nouvingut

Planifiquem l’arribada de l’alumnat nouvingut dins de les competències del/de la responsable lingüística de centre.

L’actuació inclou l’atenció a l’alumne/a, la coordinació amb el servei LIC extern i l’acolliment a la família.

  • La lectura com a font de plaer i coneixement

Organitzem la lectura a partir dels tres eixos bàsics: gust per la lectura, saber llegir i llegir per aprendre.

Recollim en el Pla Lector de Centre els objectius que pretenem assolir i les estratègies de dinamització del procés.

Prioritzem les actuacions dins de l’àmbit lingüístic com una eina clau per assolir les Competències Bàsiques.

Establim com a centre el càrrec de bibliotacari/ària amb una dedicació lectiva a tasques derivades de gestió, organització i de difusió per tal de millorar l’assoliment d’objectius.

Generem projectes de lectura propis dinamitzas per l’equip docent i amb la participació de tot l’alumnat.

Participem en activitats de formació promogudes pel Departament d’Ensenyament i el Pla de Formació de Centres de Zona.

Participem en programes d’impuls a la llengües.

Prioritzem la Biblioteca Escolar com l’espai vertebrador de l’aprenentatge i el gust per la lectura.

Treballem coordinadament amb la biblioteca Pompeu Fabra de Sant Quirze de Besora per incrementar els recursos materials i com a assessorament de centre.

Difonem les activitats relacionades amb la lectura al blog de la biblioteca.

Introduïm l’ús de les eines 2.0 per tal de  facilitar la tasca a l’equip docent i difondre els materials i activitats.

Participem en les jornades de biblioteques promogudes pel Departament d’Ensenyament.

Editem una revista escolar, Xerraire, com a mostra de les activitats de l’àmbit de la lectura.

Participem en activitats i concursos que fomentin el gust per la lectura i l’escriptura.

  • El coneixement científic/matemàtic com una aposta dins els aprenentatges

El rigor i la priorització de continguts rellevants són els eixos del currículum de Descoberta a Educació Infantil i Medi Social i Natural a Educació Primària.

Repensem monogràfics relacionats amb els continguts del currículum de temes d’interès, commemoracions d’efemèrides… com a projectes de centre de P3 a 6è.

Vinculum el coneixement científic als nostres Projectes Interdisciplinaris, plantejats com un projecte de treball de P3 a 6è amb adaptació del currículum a cada nivell i amb l’actualització de continguts a cada edició.

Integrem el coneixement de l’entorn vinculat al Parc Comarcal del Castell de Montesquiu per arribar a l’abstracció dels coneixements del patrimoni natural i social.

Planifiquem activitats i sortides vinculades a l’apropament de l’alumne/a al patrimoni natural i social, seqüenciant les activitats i sortides dins les etapes educatives.

Emprem estratègies d’experimentació per tal de potenciar les activitats competencials.

Introduïm els conceptes a partir de les idees prèvies, textos expositius i mapes conceptuals per arribar a la creació de coneixement propi utilitzant eines adequades a cada nivell.

Difonem sistemàticament les activitats i coneixements apresos als blogs de cada cicle.

Fem ús de les eines TAC i 2.0 com a eina de treball habitual per a l’alumnat.

Fomentem el pensament matemàtic des d’una perspectiva global per tal d’afavorir la contextualització i l’adquisició de les Competències Bàsiques.

Participem en activitats que desenvolupin el pensament matemàtic.

  • La innovació educativa, una porta que ens obre nous reptes

Som conscients de la necessitat de formació de l’equip docent i comptem amb un equip de mestres dinàmic que s’esforça en l’actualització de continguts i estratègies metodològiques participant en cursos de formació presencials i online, jornades de treball, creació de materials propis…

L’escola intenta estar connectada als nous impulsos educatius i fer-ne ressò a tota la comunitat educativa.

Entenem la participació en els projectes i programes d’innovació que participem com una mostra d’aquest tret.

  • El tractament de la religió

Impartim una sessió de 60′ setmanals de l`àrea de religió a Educació Primària.

L’àrea de religió la imparteix una mestra especialista nomenada pel Departament d’Ensenyament.

Les famílies manifesten la seva opció, o no, en el moment de la matrícula i verifiquen l’opció en finalitzar P5.

A P5 es realitza una sessió informativa per tal d’exposar el tractament d’aquesta àrea a Educació Primària.

Es planifiquen sessions conjuntes amb continguts compartits des de les àrees de religió i educació en valors des de 1r a 6è amb l’objectiu d’incloure continguts MAV dins del currículum. En el moment d’impartir aquestes sessions hi ha dos/dues mestres a l’aula.

  • La coherència pedagògica

Impartim un currículum coherent i coordinat per l’equip de mestres des de P3 a 6è.

Generem i compartint el currículum a mesura que anem consolidant el nostre projecte curricular.

Existeixen evidències de digitalització del currículum.

Prioritzem el treball en equip i el plantejament compartit d’estratègies metodològiques amb el coneixement i implicació de tot l’equip.

Vetllem per l’actualització i contextualització del currículum.

Adequem el currículum amb el suport dels serveis externs a les necessitats educatives de l’alumnat.

 

Accés al document: NODES_PEC ESCOLA SEGIMON COMAS1617