Esport Blanc Escolar (EBE)

El Programa Esport Blanc Escolar (EBE) és un programa institucional que té l’objectiu, tal com estableixen les dues primeres línies estratègiques de l’àmbit de la Promoció i Popularització del Pla Estratègic d’Esports d’Hivern de Catalunya,  d’impulsar la iniciació i el coneixement dels esports d’hivern, en les seves diferents modalitats, en la població infantil, fent una atenció especial a les comarques pirinenques”. L’altra finalitat és Ia d’educar mitjançant l’esport a respectar, gaudir, conviure, estimar i conèixer les nostres muntanyes amb la complicitat del professorat dels centres d’ensenyament i dels tècnics d’esport”.

El programa “Esport Blanc Escolar” proposa una activitat de formació poliesportiva en esports d’hivern, en el marc curricular de l’assignatura d’Educació Física, però amb un tractament interdisciplinari que permeti treballar el coneixement i respecte de les muntanyes del Pirineu, i del medi natural en general, de la interacció amb els diferents tipus de neu i de persones i professions del territori que s’hi relacionen, i viure en primera persona tots els valors que comporten.

El programa estableix la realització d’un total de 8 sessions anuals, distribuïdes en 3 sessions d’esquí alpí, 3 sessions d’esquí de fons i 2 sessions de surf de neu (“snowboard”). Cada sessió es portarà a terme durant un matí a la setmana, per part de l’alumnat dels cursos de 3r i 4t de primària (8-10 anys), de forma progressiva, de manera que tots els alumnes realitzin aquesta activitat al llarg de dos cursos escolars.

Val a dir que són molts els agents que fan possible aquest projecte. D’una banda, la coordinació curricular del Departament d’Ensenyament amb els centres educatius de les nou comarques del Pirineu,  l’impuls i suport econòmic de la Secretaria General de l’Esport, en col·laboració amb els consells esportius de cada comarca, i el compromís de la Federació Catalana d’Esports d’Hivern per a la selecció i formació dels tècnics d’esquí i la coordinació tècnica del programa. D’una altra banda, la cooperació de les corporacions locals (consells comarcals, etc.) i del Consell General d’Aran per al transport escolar, així com l’esforç de les estacions d’esquí per a facilitar a un preu reduït els forfaits i el material. I finalment, la petita aportació de les famílies, similar a qualsevol sortida escolar, destinada a completar el cost de l’activitat (en el curs 2019-2020 aquesta aportació ha estat de 25€ + 7,5€ d’assegurança).

A través d’aquest Programa EBE les entitats promotores pretenen aconseguir els següents objectius generals:

• Ajudar en la formació integral de l’alumnat d’Educació Primària.
  • Educar mitjançant la pràctica d’esport a l’aire lliure.
  • Respectar i gaudir de la muntanya com a entorn natural que és.
  • Fomentar l’adquisició de diferents habilitats coordinatives.
  • Practicar les diferents tècniques esportives específiques dels esports d’hivern.
  • Aconseguir que tot l’alumnat que viu a les comarques pirinenques tingui l’oportunitat d’aprendre a esquiar.

Cal dir que el nostre centre va entrar a formar part d’aquest projecte durant el curs escolar 2016-2017 a través dels alumnes de 3r d’Educació Primària i que a partir del curs 2017-2018 ja s’hi han afegit els de 4t.

Finalment, us deixem amb un parell d’enllaços a documents que us poden aportar més informació sobre el funcionament d’aquest programa així com amb un vídeo promocional de l’activitat.

Tríptic EBE

Presentació-Programa-EBE