Comunicació i participació

4.- Col·laboració i participació de la comunitat educativa

L’escola Joan Montllor és un centre acollidor i com a tal, respectuós amb els drets i deures de tots els membres de la comunitat educativa pel que fa a l’ús de la llengua. Aquest aspecte està desenvolupat en el nostre Projecte Lingüístic.

4.1 Informació a les famílies

A l’inici de curs donem a cada família un full informatiu amb algunes normes d’organització i informacions relatives al curs.

4.1.1 Entrevistes inici de curs:  Dediquem un bloc de sessions a finals de setembre i començaments d’octubre perquè els tutors puguin fer les entrevistes d’inici de curs. A part de les hores d’exclusiva, es poden utilitzar algunes  hores lectives quan hi ha algun tipus de reforç  a l’aula. D’aquesta manera s’aconsegueix arribar al màxim de famílies.

Contingut de les entrevistes:

Establir compromisos amb la família sobre el seguiment del nen/a, crear vincles de confiança i de relació sistemàtica

– Recordar dies d’educació física (roba de recanvi, dutxa…)

– Deures: freqüència, dies de lliurament.

– Puntualitat a les entrades i sortides.

– Llistat de sortides del curs: durada,  data límit de pagament, excursions subvencionades per ciutat i escola….

– Hàbits a tenir en compte des de casa: hora d’anar a dormir, higiene personal dels nens, ús i abús de televisió i màquines de jocs…

– Conveniència de llegir cada dia a casa una estoneta.

– Esmorzars: carmanyola, recomanació que portin entrepans o fruita en comptes de bolleria industrial. No portar sucs.

– Informes: es lliuraran tres informes a primària (primer i tercer informe amb entrevista individual) i dos a infantil.

– Recollir preocupacions, comentaris, aportacions de les famílies.

– Concretar la manera de fer el seguiment del fill al llarg del curs.

4.1.2 Altres entrevistes.

Es dedica un bloc de sessions a finals de maig i començaments de juny perquè els tutors puguin fer les entrevistes de final de curs. A part de les hores d’exclusiva, es poden utilitzar algunes  hores lectives quan hi ha algun tipus de reforç  a l’aula. D’aquesta manera s’aconsegueix arribar al màxim de famílies.

Contingut de les entrevistes

– Es comenta l’informe de final de curs

– Es valora l’evolució de l’alumne

– Propostes de cara als propers trimestre o al curs següent  (reforç, atenció específica, derivació cap a algun servei….)

– Es recullen aportacions de la família

– Es donen pautes de treball per a les vacances i per l’estiu: lectura, alguns deures…

 

Durant el curs convé dedicar algunes estones a fer seguiment mitjançant entrevistes i intentar mantenir un diàleg freqüent per coses puntuals perquè vegin els alumnes que tots plegats pares i mestres anem en la mateixa direcció.

Les informacions d’activitats de caire general són distribuïdes mitjançant circulars repartides entre els propis alumnes. Donat que hi ha dificultat perquè les informacions arribin  i siguin enteses pels  pares, en alguns casos ho reforcem mitjançant trucades telefòniques o directament de forma oral en el moment de les entrades i sortides.

L’escola donarà informes personals a les famílies:

Ed. Infantil: al desembre i final de curs.

Ed. Primària: Desembre, Setmana Santa i final de curs.

Tots els aspectes d’informació diària i personal, com pot ser la justificació d’haver arribat tard, la informació d’aspectes escolars que han succeït aquell dia, o qualsevol altre missatge quotidià, es realitzarà de forma oral, telefònica i també a l’agenda (de 3r a 6è).

4.2  Associacions de mares i pares d’alumnes (AMPAs).

Els pares dels alumnes tenen garantida la llibertat d’associació en l’àmbit educatiu i, en conseqüència, poden associar-se constituint l’AMPA. Les següents finalitats:

– Assistir els pares, mares o tutors en tot el que puguin necessitar ( i estar en les seves competències) relacionat amb l’escolarització dels seus fills.

– Col·laborar en les activitats educatives del centre i cooperar amb el consell escolar en l’elaboració de directrius per a la programació d’activitats complementàries, extraescolars o de serveis.

– Promoure la participació dels pares i mares dels alumnes en la gestió del centre.

L’AMPA pot utilitzar els locals del centre per les activitats que li són pròpies. El director del centre facilitarà la integració d’aquestes activitats a la vida escolar, tenint en compte el normal desenvolupament d’aquesta.

L’AMPA pot utilitzar les cartelleres del centre per a la difusió de la informació pròpia. El director del centre els ha de reservar espais en el tauler o sistema d’anuncis del centre.

L’AMPA tindrà contactes periòdics amb l’equip directiu del centre. El/la director/a haurà d’establir un calendari de trobades.

No tenim una AMPA que funcioni com a tal. Tenim algunes actuacions que són d’obligada realització com és el cas de signar la petició de la subvenció d’extraescolars, així com la justificació de comptes de les activitats extraescolars i és per això que tenim una Junta de l’AMPA constituïda de forma oficial amb un president, un secretari i un tresorer.

Fem trobades periòdiques amb mares i pares per tal de  crear vincles i implicar-los en el procés educatiu dels seus fills-es: reunions per elaborar algun material d’ús dels alumnes, col·laborar amb els tutors en activitats d’aula. Assistir a algunes sortides escolars col·laborant amb els mestres. Tallers o xerrades sobre temes variats: alimentació, activitats saludables, educació,  convivència….

4.3  Altres òrgans i procediments de participació.

Els pares, mares o tutors legals tenen dret a participar en el control i la gestió del centre, a través dels seus representants en el consell escolar.

4.4  Carta de compromís educatiu.

El Consell Escolar del centre va aprovar la carta de compromís educatiu el 30 de març de 2011

S’informa a totes les famílies del centre del contingut de la carta en el moment de la matriculació i es signen per ambdues parts en el moment de la escolarització.

El contingut de la carta de compromís es revisarà de forma general  quan es consideri oportú. Es poden afegir compromisos addicionals en aquells casos on es vegi necessari. Les cartes de compromís se signaran per part de la direcció del centre i el pare, mare o tutor de l’alumne. Les cartes queden en custòdia a l’expedient de cada alumne.

 

CARTA DE COMPROMÍS EDUCATIU

ESCOLA JOAN MONTLLOR

Tots sabem la gran importància que té la família en el desenvolupament i l’educació dels fills. També som conscients que un cop comencen l’escolarització és molt important una bona comunicació entre la família i l’escola. Per a obtenir els millors resultats educatius i formatius cal que hi hagi respecte mutu i confiança entre la família, principal educador, i l’escola. Que cada part tingui clares quines són les seves funcions i diàleg sempre que faci falta. És per això que signem aquesta carta de compromís educatiu per a fer una reflexió sobre punts clau que corresponen a cada sector i que intervenen directament en el progrés dels alumnes.

Les persones sotasignades, Pepa Aguilera Fuentes, directora de l’ Escola Joan Montllor i …………………………………………………………………… (pare/mare/tutor/a) de l’alumne/a ………………………………………………………., reunits a la localitat de Sabadell, amb data ………………………………………………………., conscients que l’educació implica l’acció conjunta de la família, de l’escola i també de l’entorn educatiu, signem aquesta carta, la qual comporta els següents compromiso

COMPROMISOS

 Per part del centre:

  1. Estimular les capacitats, competències i habilitats de cada alumne tenint en compte el seu ritme d’aprenentatge fomentant l’esforç i el rendiment
  2. Informar la família del projecte educatiu del centre i de les seves normes d’organització i funcionament.
  3. Informar la família de les feines a fer a casa i orientar-los facilitant estratègies per tal d’afavorir el rendiment escolar.
  4. Informar la família dels criteris que s’aplicaran per avaluar el rendiment acadèmic, lliurar els informes d’avaluació i adoptar les mesures adients per atendre les necessitats educatives específiques de l’alumnat.
  5. Mantenir comunicació amb la família per informar de l’evolució acadèmica i personal de l’alumne mitjançant tres entrevistes individuals.
  6. Vetllar per l’assistència de l’alumnat, en cas d’absentisme s’avisarà la família i si persisteix es comunicarà a Serveis Socials.
  7. Atendre les peticions d’entrevista de les famílies.
  8. Informar la família de totes les novetats, activitats i esdeveniments, mitjançant circulars informatives, notes a l’agenda, trucades telefòniques o de forma verbal.
  9. Revisar conjuntament amb la família el compliment d’aquests compromisos i, si escau, el contingut.

Per part de la família:

  1. Respectar el caràcter propi del centre, l’autoritat del personal del centre (professorat i equip directiu) i dipositar la confiança en els professionals de l’educació
  2. Conèixer, respectar i promoure les normes específiques d’organització i funcionament del centre, contribuint a la convivència  i el respecte entre tots els membres de la comunitat escolar, instant als fills a respectar-les i fomentant el respecte i el bon ús dels materials i les instal·lacions.
  3. Interessar-se per l’evolució personal i dels aprenentatges del seu fill
  4. Vetllar perquè els nens/es assisteixen amb la màxima regularitat a l’escola i realitzin les tasques escolars tant al centre com a casa.
  5. Ajudar els/les fills/filles  a organitzar el temps d’estudi a casa i a preparar el material per a l’activitat escolar.
  6. Adreçar-se al centre per facilitar informacions dels fills que siguin rellevants així com per expressar suggeriments, desacords, opinions… sempre que es cregui convenient.
  7. Tenir cura de l’aspecte personal i de la higiene dels fills.
  8. Consensuar amb l’escola i atendre les mesures proposades pels diferents professionals encaminades a millorar al rendiment escolar de l’alumnat.
  9. Atendre, en un termini raonable, les peticions d’entrevista o de comunicació que formuli el centre.
  10. Mantenir-se informat de les activitats del centre, esdeveniments i novetats llegint l’ agenda, les notes informatives, així com mitjançant altres canals que el centre utilitzi.
  11. Retornar puntualment i degudament signades les autoritzacions que el centre  demani.
  12. Informar els fills del contingut d’aquests compromisos per fer-los protagonistes del seu procés global d’aprenentatge.

I, perquè així consti, signem aquesta carta de compromís educatiu.

El centre                                              La família (mare, pare o tutor/a)

Sabadell,                              de 20..