La cova de la tuta i fonts del Llobregat

Arribada a Castellar de n’Hug
Presentació de l’activitat i formulació dels interrogants que s’han de resoldre al llarg del dia. Situació de la Tuta i presentació d’algunes unitats de relleu.

Turó a mig camí de la cova
Lectura del paisatge i comparació amb el del seu lloc de procedència. A través dels elements del paisatge es parla de la formació dels Pirineus, s’identifica el tipus i característiques de la roca que ens envolta, l’evolució i aprofitament de l’entorn. Es treballa el relleu de l’Alt Berguedà, tot orientant-lo i situant-lo en un perfil.

Camí de la Tuta
Lectura del paisatge i comparació amb el del seu lloc de procedència. A través dels elements del paisatge es parla de la formació dels Pirineus, s’identifica el tipus i característiques de la roca que ens envolta, l’evolució i aprofitament de l’entorn.
Es situa l’antic castell, i que dóna nom al poble, on ara es situa el museu del pastor.

La cova de la Tuta
Entrem a la cova equipats amb casc i lots. S’observa la part més externa tot deduint possibles usos remots i actuals. Baixem fins a la següent galeria on observen i parlem del procés de formació d’estalactites i estalagmites. Una mica més endins, es parla dels avencs i a les fosques i amb silenci, escoltem el soroll de les gotes d’aigua al caure.colònies201636

(Cliqueu a la foto per veure algunes imatges d’aquesta primera aventura…)

Les Fonts del Llobregat
Pel camí de Castellar fins a les Fonts es faran un parell de parades, una per escoltar el soroll i l’altra per parlar del torrent de la Font del boix.
En la visita a Les Fonts del Llobregat ens fixem per on surt l’aigua, quanta en surt, … També ens aporta informació sobre l’aprofitament de l’aigua abans i ara (canals, rescloses, molins, minicentrals hidroelèctriques.

COLÒNIES201627

En el Molí de les Fonts, última parada.
Ens expliquen la llegenda de “La bruixa del riu”, a partir de la qual, i de les observacions fetes durant tot el dia, esbrinem l’origen de les Fonts (el recorregut de l’aigua per dins la muntanya lligant-lo amb la visita a la cova de la Tuta) i el seu comportament durant el curs de l’any.
També vam parlar de l’aprofitament del riu.