En parelles cooperatives, construeixen la paraula (cocodril) so a so, representant amb policubs
“Què sona?” Aturem el moviment de l’aula, fem silenci, escoltem… “Jo sento el riu, la Mercè a la bressol, els nens i nenes de la classe del costat, el soroll del ventilador del portàtil…”. Aquest petit moment ens ajuda a posar en marxa una habilitat clau: aprendre a escoltar de veritat. És només un tast del treball de consciència fonològica que duem a terme a la nostra aula des de ben petits i petites.
La consciència fonològica és la capacitat de reconèixer i jugar amb els sons del llenguatge. Pot semblar una cosa complexa, però en realitat es construeix a partir del joc, la música i la paraula. Avui sabem, gràcies als estudis en educació i neurociència, que la lectura no comença amb els ulls, sinó amb les orelles. Abans de poder llegir i escriure, els infants han d’entendre que les paraules es poden “trencar” en parts més petites: frases, paraules, síl·labes i, finalment, sons.
A l’aula d’infantil, aquest treball es fa de manera natural i vivencial, integrat en el dia a dia. Cantem cançons, recitem poemes, fem jocs de dits, inventem rimes i juguem amb les paraules. Sense adonar-se’n, els infants van afinant l’oïda, millorant la seva expressió oral i ampliant el vocabulari.
El procés és progressiu. Comencem per prendre consciència de la frase i del llenguatge oral en conjunt, afavorint que els infants s’expressin, expliquin i comparteixin. Després anem descobrint que les paraules es poden dividir en síl·labes (els “cops de veu”, que representem amb xapes) i, més endavant, que cada paraula està formada per sons més petits, els fonemes (com per exemple: s-o-l, que representem amb policubs).
Aquest camí és fonamental perquè, quan arriba el moment d’aprendre a llegir i escriure, els infants ja tenen una base molt sòlida. Poden relacionar els sons amb les lletres amb més facilitat i construir mentalment les paraules. Això els dona seguretat, autonomia i confiança en el seu procés d’aprenentatge.
A més, treballar la consciència fonològica des de petits també ens permet detectar possibles dificultats de manera precoç i acompanyar millor cada infant segons les seves necessitats.
En definitiva, es tracta d’un aprenentatge invisible però essencial. A través del joc, l’escolta i la paraula, estem posant les bases perquè els infants esdevinguin lectors i escriptors competents… i, sobretot, perquè gaudeixin del llenguatge.
Perquè una bona base d’escolta avui és clau per a l’èxit lector i comunicatiu de demà.
Podeu veure algunes fotografies del procés dels vostres infants aquí i aquí.


