EL PAPER DE LES ESCOLES DE LA ZER
La ZER promou l’educació cívica, que inclou l’aprendre a conèixer, a ser, a fer i a conviure.
- Transmet i crea coneixements, afavorint situacions que ajudin al creixement personal i cognitiu.
- Fomenta l’esperit de superació mitjançant la voluntat i l’esforç.
- Prepara pel present i pel futur.
- Educa en la responsabilitat.
- Educa en l’autonomia.
- És un lloc entre iguals.
- Facilita eines, habilitats socials i personals.
- És inclusiva i acollidora.
- Oberta a tothom.
- S’adapta a les necessitats i metodologies del s. XXI.
- És innovadora.
- Catalana.
- Plural.
- El centre de tot és el nen/a.
- Educa integra i democràticament.
- Crea situacions d’aprenentatge.
- Està compromesa amb el món.
- Promou l’educació lenta.
- És emocionalment positiva.
- Afavoridora del moviment dels infants durant els primers anys.
- Treballa conjuntament amb les famílies.
PAPER DEL PROFESSORAT
- Crea en els alumnes expectatives de futur i de participació.
- Està al seu costat com a punt de referència.
- Reforça l’autonomia del nen/a de forma neutra.
- Dóna missatges positius. Els anima en tot moment.
- Recull i/o introdueix temes que ajudin a entendre la pròpia realitat i que recullin les inquietuds dels alumnes.
- Aplica estratègies per atendre la diversitat de la classe a fi de no augmentar les diferències.
- Potencia la participació del l’alumnat en les decisions de la classe i els fa co-partícips dels diferents temes que poden tractar.
- S’esforça per entendre les noves situacions, les seves problemàtiques personals i les coses que atrauen als infants.
- Opta per la simpatia, l’estima, la tendresa … vers els infants en situacions de conflicte, tot acompanyant i mediant en els seus problemes.
- Té una gran flexibilitat pel canvi, i sap adaptar-s’hi.
- No refusa mai cap problema, per insignificant que li sembli i li dóna sortida.
- Observa i percep què passa a l’aula, amb els infants.
- Confia en l’alumanat.
- No s’anticipa a les necessitats de l’alumnat.
- Sap estar.
- Reconeix el treball fet.
- Posa límits amb els/les alumnes i tot fent-los partícips i de manera consensuada.
PAPER DE L’ALUMNAT
- Crea el seu propi aprenentatge, és l’alumnat el que aprèn i el que fa que aquest aprenentatge sigui actiu i competencial.
- Sap conviure dins de la comunitat per enriquir-la positivament amb les seves intervencions.
- Participa en l’organització de l’escola.
- És capaç d’expressar les seves opinions i preferències, fomentar i desenvolupar la creativitat, tenir esperit crític i actituds de respecte vers els altres.
- Coneix i actua de manera respectuosa envers un mateix i els altres.
- Adquireix hàbits d’aprenentatge i és curós en el seu treball.
- Adquireix diferents hàbits personals (higiene, ordre, hàbits posturals, …).