Qui som

La ZER “Atzavara” està ubicada en un àmbit rural dins la comarca de l’Alt Camp. Es va constituir legalment el curs 1989-90, tot i que, quatre anys abans ja es reunien periòdicament amb el suport del CRP de Valls amb l’objectiu de millorar la qualitat de l’ensenyament en unes escoles petites situades en el medi rural, fomentant la col·laboració pel seu millor funcionament. Així doncs, i a partir d’aquest treball comú, es van poder observar característiques especials pel nombre d’unitats i per la continuïtat dels mestres i es decidiren a elaborar un projecte per a la seva constitució definitiva com a Zona Escolar Rural.

La ZER “Atzavara” la formen tres escoles públiques que depenen del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Acullen des de l’Educació Infantil (3 anys) fins a 6è de Primària. Les esmentades escoles són:

Escola La Barquera d’Alió
Escola Sant Jaume de Bràfim
Escola Manuel de Castellví i Feliu de Vilabella (Seu de la Zer Atzavara)

El curs 2008-09 es va segregar de la ZER Atzavara l’escola Joan Plana de Puigpelat.

El curs 2022-2023 es va segregar de la ZER Atzavara l’escola Sant Sebastià de Nulles.

Les zones escolars rurals (ZER) són institucions escolars de caràcter públic formades per l’agrupació de centres d’educació infantil i primària que es constitueixen amb la finalitat d’oferir el servei d’ensenyament en condicions de major qualitat en zones de baixa demografia escolar.

L’Escola Rural, l’escola de les tres “P”: Petita, de Poble i Pública, és una escola arrelada al territori, que dóna vida al municipi, que a vegades n’és el pal de paller i/o dinamitzadora d’una part de la vida que el poble genera, que aglutina activitats, persones, i que és motiu de trobada i aprenentatge

La zona escolar rural té consideració de centre educatiu únic amb les característiques i els efectes que es determinen en el Decret 102/2010, de 3 d’agost d’autonomia dels centres educatius, sense perjudici de respectar la identitat jurídica de cadascuna de les escoles que la integren.

Cada ZER té un projecte educatiu per a tots els centres que la integren i les mateixes normes d’organització i funcionament i la mateixa programació general anual, que ha de respectar la singularitat de cadascuna de les escoles.