SORTIDA AL CAMP D’APRENENTATGE

El dia 5 de novembre del 2019 els nens i nenes de cicle superior vam anar al camp d’Aprenentatge de la Vall de Boí.

Quan vam arribar a l’escola de Barruera ens vam ajuntar les tres escoles i per conèixer-nos vam jugar al pistoler juntament amb els mestres. Després vam anar al Camp d’Aprenentatge i ens van explicar que coneixeríem “El món de la truita”. Per començar ens van donar un quadernet per completar coses sobre la truita. Primer de tot havíem de dibuixar una truita i assenyalar les seves parts i per a què servien. Algunes parts les havíem de completar nosaltres sols, per exemple quin tipus d’animal era la truita. Ens van explicar, per exemple, que la truita necessitava que la temperatura de l’aigua fos de menys de 18 graus menys per reproduir-se, que havia de ser de menys de 5 graus; que el fons del riu havia de ser de grava, sorra i una mica d’argila; que l’aigua havia de ser transparent; que pels voltants del riu hi havia d’haver molta varietat de vegetació; i que havien de tenir molta varietat d’aliment com ara: la sangonera, el tricòpter amb capsa. A més, també ens van dir que evidentment no podia haver-hi massa brossa al seu entorn perquè si no l’afectaria.

Una vegada feta aquesta primera part vam sortir a l’entorn a fer una activitat de reconeixement de l’entorn. Ens vam posar per grups i cadascun havia d’identificar amb una clau dicotòmica els diferents arbres i arbustos. Després havíem de mirar unes imatges i relacionar-les amb els arbres. Per exemple, relacionar el roure amb la imatge d’un moble de fusta. La segona activitat va ser entrar al riu i mirar tant la temperatura de l’aigua com el tipus de fons del riu. A més, vam agafar diferents animals per després analitzar-los (sangoneres, larves, etc.).

A la tarda ens vam tornar a posar per grups i vam mirar detingudament els animals capturats amb un tipus de microscopi per tal de veure’n els detalls i, després, seguir completant el quadernet. Finalment, amb tota la informació recollida durant el dia vam aconseguir tenir tot l’ecosistema de la truita analitzat: on viu, el tipus de vegetació i el tipus d’animals que menja. D’aquesta manera vam poder fer una cadena atròfica.

Va ser un dia entretingut i divertit on vam poder compartir experiències amb les companyes i companys de les alteres escoles i aprendre moltes coses junts.