LA SETMANA DE LA CIÈNCIA A ESPLUGA DE SERRA

De l’11 al 15 d’octubre es va celebrar la setmana de la ciència i a l’escola d’Espluga de Serra vam dedicar algunes classes a experimentar.

El primer dia que vam dedicar una estona a fer experiments va ser el dilluns a la tarda. Al matí vam fer la sortida de tardor i vam aprofitar les fulles que vam recollir per experimentar. Aquest estava encarat als alumnes més petits, però tots hi vam participar encantats. Els passos que vam seguir van ser els següents: primer havíem d’agafar una fulla i posar-la a sota d’un foli; després, havíem de fregar una espelma per sobre del foli perquè quedés marcat el contorn de la fulla;  finalment havíem de pintar a sobre amb pintura per veure si quedava la forma de la fulla. En aquest cas l’experiment no ens va sortir del tot, ja que no es van quedar les formes gaire marcades. Vam fer hipòtesis sobre si era problema de l’espelma, de les pintures… Vam fer diversos intents però no vam poder esbrinar quin podia haver estat el factor perquè no ens acabés e sortir. Això sí, ens ho vam passar molt bé totes i tots junts.

El dimecres a la tarda les mestres ens van preparar dos experiments. En el primer vam fer dos grups i vam experimentar amb la llum. Cada grup tenia un mòbil per fer-lo servir de llanterna, subratlladors fluorescents i un foli. Tothom va fer algun dibuix al foli i, seguidament vam posar sis vegades un tros de celo pintat de blau davant de la llanterna del telèfon. Per últim, vam anar al passadís del lavabo i ho fam tancar tot perquè estigués fosc. Quan vam enfocar amb el mòbil al paper pintat  vam poder veure com els colors brillaven i va ser molt bonic! En el segon vam anar al menjador també en dos grups per treballar les densitats. Amb colorant, aigua, alcohol i oli havíem de fer que els tres líquids quedessin separats. Vam passar una estona molt entretinguda i al final vam ensenyar a l’alumne més petit de l’escola un experiment que ens encanta: fer un volcà amb bicarbonat.

El divendres l’alumnat que va voler va portar diferents experiments que s’havien preparat a casa, així que a la tarda vam dedicar una estona a fer-los i ens ho vam passar molt bé.

Per últim, el dilluns següent van venir alguns alumnes de l’institut, alguns que eren exalumnes de l’escola, i ens van preparar tres taules d’experiments molt i molt interessants. Vam fer tres grups i vam anar passant per les diferents taules. Alguns els havíem fet a l’escola i d’altres no els havíem vist mai. Totes i tots vam poder gaudir molt aquella tarda.