DIA INTERNACIONAL DE LES DONES I LES NENES EN LA CIÈNCIA

El dia 11 de febrer es celebra el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència. Què es pretén aconseguir celebrant aquest dia? doncs promoure la participació i condicions d’igualtat de les dones i les nenes en l’educació, la capacitació i en els processos d’adaptació de decisions en la ciència, i eliminar tot tipus de discriminació contra les dones i trencant barreres jurídiques, econòmiques, socials i culturals mitjançant polítiques i plans d’estudi en el camp de la ciència que fomentin una major participació de les dones i les nenes i que en reconeguin les seves contribucions.

D’acord amb un estudi realitzat a 14 països, la probabilitat que les estudiants dones acabin una llicenciatura, un mestratge o un doctorat en alguna matèria relacionada amb la ciència és del 18%, 8% i 2%, respectivament, mentre que la probabilitat per als estudiants homes és del 37%, 18% i 6%.

La bretxa de gènere en els sectors de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (STEM) persisteix a tot el món.

A la ZER Alta Ribagorça vam tenir el privilegi de poder participar en una xerrada científica impartida per MANI DEEPIKA que treballa al Centre for Research in Agricultural Genomics.

En aquest videoconferència hi van assistir els alumnes de cicle mitjà i superior de l’Escola Vall de Boí, de l’Escola d’Espluga de Serra i de l’Escola Vidal i Abad.

Prèviament es va fer un treball previ on va haver-hi coordinació entre els mestres que imparteixen català i les mestres d’anglès, ja que, l’entrevista era en anglès. Es va preparar un dossier on els diferents apartats que contenia l’entrevista estava en català i en anglès. La informació prèvia, el que ells/es creien, es feia en català, però tot el que ella va explicar s’acabaria fent en anglès.

L’activitat començà quan sense tenir informació d’ella, els alumnes havien de parlar sobre el seu aspecte físic, personalitat, aficions, quins esports creien que l’agradava practicar, què creien que volia ser de gran quan ella era petita, si creien que hi havia més científics a la seva família, si que va fer interessar-se per la ciència, si estava contenta d’haver-ho escollit, si com havia de vestir-se quan treballava, sobre què creien que investigava (sobre l’espai, el temps o el clima, medicines, animals, plantes…) i per acabar, havien de dir si ells/es fossin científics, sobre què els agradaria investigar.

Al llarg de l’entrevista, l’alumnat havia de prendre nota o si més no, estar molt atent, a les seves explicacions per tal de poder contrastar si el que ells creien era cert o no.

A l’edició de la revista d’aquest any del “Trencalòs” tindreu un article on podreu saber com va anar tot i què ens va explicar la Mani Deepika.

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *