PACTE – LABORATORI DE TRANSFORMACIÓ EDUCATIVA
Octubre de 2021
El curs passat, a la ZER La Font de l’Aiguadí vam entrar a formar part de les escoles que composen el Laboratori de Transformació Educativa, una proposta del Departament d’Educació que destina hores de formació i també de tutorització, guiatge i acompanyament per part d’una facilitadora, que en el nostre cas és la Dolors Queralt.
Aquest curs, el Laboratori (LAB) ha passat a anomenar-se PACTE.
A través de les sessions amb la facilitadora, l’equip impulsor de la ZER (compost per Cèlia Pallarès, Sandra Lòpez, Paquita Badia, Maria-Cecília Turmo, Janina Lagares, Imma Serrano, Hel·lena Borràs i Gisel·la Farnós) organitzem claustres pedagògics de ZER on destinem un espai específic per reflexionar sobre la nostra pràctica educativa, les eines metodològiques i la línia pedagògica que volem construir a la ZER. Al claustre pedagògic del 27 d’octubre, vam debatre sobre quatre preguntes que són clau per definir la línia de la nostra ZER.
En aquest article, us compartim les reflexions i conclusions a les que vam arribar a través d’una dinàmica de reflexió combinada.
a) Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?
IMPLICACIÓ + OPTIMITZACIÓ DEL TEMPS
Els i les docents de la ZER creiem que és important involucrar tot el claustre en les decisions. També és cabdal optimitzar el temps: Cal dedicar menys temps a les reunions de traspàs d’informació i dedicar-ne més a les reunions de presa de decisions importants. També hi va haver l’incís a la importància de celebrarcions formals i informals que ajudin a la cohesió dels i les integrants de la ZER.
b) Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?
CANVI METODOLÒGIC. ESCOLA AMB COEDUCACIÓ I COHESIÓ.
La primera condició que va sortir reflexada va ser la part emocional del i la docent: l’alegria. A partir d’aquesta alegria, entès com a motivació per tot allò que comporta la tasca docent, s’iniciï la reflexió des del respecte cap a totes les posicions i punts de vista. Establir els acords consensuats que comptin amb la implicació dels i les docents i que incentivin a la formació i a compartir coneixements i materials.
c) Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?
VOLUNTAT + REFLEXIÓ
El primer pas és saber d’on partim. Fer una bona diagnosi (DAFO) amb els nostres punts dèbils i punts forts. Tenir voluntat d’aprendre i de desaprendre. Valorar l’error com a recurs d’aprenentatge, i partir de la reflexió de tota la comunitat: dels ALUMNES, de les FAMÍLIES, dels DOCENTS i la resta d’agents que intervenen en l’educació.
En un segon pas hi ha l’organització en comissions, les formacions que modelaran docents competents i una bona programació (PGA) que faciliti tota la gestió educativa.
d) Què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?
COORDINACIÓ + CANVI PEDAGÒGIC (PARTIR DE LA MOTIVACIÓ I REALITAT DELS ALUMNES)
Partir de les motivacions de l’alumnat i deixar d’engoixar-nos pels continguts. Preparar activitats i propostes globalitzades més properes a la realitat de l’alumnat. Treballar de manera més coordinada i amb un alt nivell de compromís per optimitzar els recursos i el temps.
“Veurem una escola més realista amb el món que l’envolta, que reflexiona sobre les coses a millorar, a canviar o continuar”
enllaç al document sencer: https://docs.google.com/document/d/12sYPoOJgvhiJhJMde4OC2tAz6Mjk7ktYrj8pyt2hUFs/edit?usp=sharing