Carta de Compromís

Carta de compromís educatiu

Per què una Carta de Compromís Educatiu?

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació estableix explícitament els drets, les llibertats i les obligacions que corresponen a tots els membres de la comunitat escolar (alumnat, famílies, professorat i altres professionals que intervenen en el procés educatiu) i determina els principis que orienten l’organització del sistema per satisfer el dret a l’educació per mitjà de la cooperació entre els diversos agents educatius.

L’article 20 de la Llei d’educació defineix la carta de compromís educatiu, en el marc del projecte educatiu del centre, com el document que expressa els objectius necessaris per assolir un entorn de convivència i respecte pel desenvolupament de les activitats educatives i els compromisos que cada família i el centre s’avenen a adquirir en relació amb els principis que la inspiren. Aquest mateix article indica que, per mitjà de la carta de compromís educatiu, s’ha de potenciar la participació de les famílies en l’educació dels fills.

L’article 7 del Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius indica que la carta és formada per uns continguts comuns que s’han de formular de manera participativa entre els diferents membres de la comunitat escolar, especialment els professionals de l’educació i les famílies, i són aprovats pel consell escolar.

El centre i la família han de formalitzar la carta de compromís amb els continguts comuns en el moment de la matrícula. Aquest document l’han de signar el pare, mare, tutor o tutora legal de l’alumne o alumna i el director o directora del centre educatiu públic o la persona titular del centre privat concertat o, en el seu nom, per qui disposin les normes d’organització i funcionament del centre.

D’altra banda, i d’acord amb l’article 7.4 del Decret 102/2010, la carta de compromís educatiu ha de fer referència com a mínim al seguiment de l’evolució dels alumnes. En aquest sentit, i amb la finalitat que la carta de compromís pugui ser una eina més efectiva, és convenient afegir als continguts comuns de la carta altres continguts específics addicionals per al seguiment de cada alumne o alumna. Per això, els centres educatius, d’acord amb cada famí- lia, poden completar cada carta de compromís amb una addenda de continguts específics addicionals, on un cop detectades les necessitats de cada alumne o alumna, s’especifiquen les mesures que es duran a terme per millorar el seu rendiment escolar i la seva integració escolar i social, els compromisos que cada família i el centre s’avenen a adquirir en relació amb aquestes accions, i el seguiment dels resultats de les mesures dutes a terme.

Aquesta addenda, que han de signar el pare, mare, tutor o tutora legal de l’alumne o alumna i el tutor o tutora del centre, la pot signar també l’alumne o alumna a partir del cicle superior de l’educació primària obligatòria. L’addenda amb els continguts específics addicionals s’ha de formalitzar durant el primer trimestre de curs i ha de ser objecte, com a mínim, d’una revisió anual.

L’educació de les persones és un procés complex i dinàmic on conflueixen l’acció de la família, l’escola i l’entorn. La coherència educativa entre els diferents agents implicats en l’educació exigeix una interacció i treball en xarxa entre ells. En aquest sentit, amb la finalitat d’afavorir l’èxit educatiu, resulta imprescindible la relació i el diàleg entre les famílies dels alumnes i els professionals de l’educació. Les funcions educadores de la família i del professorat són complementàries i requereixen el compromís mutu per aconseguir l’objectiu de formar persones autònomes, responsables i actives en la societat.

L’educació és el resultat de l’esforç conjunt de les famílies i de la institució escolar. Les famílies, que intervenen en el procés educatiu, tant a l’escola com a la llar, aporten als fills els valors, les altes expectatives i l’actitud positiva davant l’aprenentatge necessari perquè percebin la importància de l’educació i assoleixin de forma progressiva el protagonisme en el procés educatiu.

La carta de compromís educatiu formalitza la coresponsabilitat entre el centre educatiu i les famílies per dur a terme una acció coherent i coordinada en el desenvolupament personal, acadèmic i social de cada infant i jove. La carta de compromís educatiu és l’instrument que estableix el marc de comunicació en què són possibles les aliances i les complicitats entre la família i el centre.

Cada centre ha de concretar la seva carta de compromís educatiu, respectant els drets i les llibertats de les famílies que es preveuen en la legislació vigent. Els centres han de formular els continguts de la carta segons els principis, objectius, criteris i valors del seu projecte educatiu.

Normativa de referència

• Estatut d’autonomia de Catalunya (2006) Article 21. Drets i deures en l’àmbit de l’educació

• Llei 12/2009, de 10 de juliol, d’educació (DOGC 5422, de 16 de juliol de 2009) Article 20. Carta de compromís educatiu

• Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius (DOGC 5686, de 5 d’agost de 2010) Article 7

. Carta de compromís educatiu

Finalitats

La finalitat de la carta de compromís és potenciar la comunicació, la participació, la implicació, el compromís i la coresponsabilitat entre els centres i les famílies en l’educació d’infants i joves. Amb el compromís formalitzat de la família i el centre es pretén potenciar la complicitat educativa i garantir un entorn de convivència en el marc del projecte educatiu.

Aquesta carta ha de contribuir, entre altres, a les finalitats següents:

• Millorar la informació i la comunicació entre el centre i les famílies.

• Compartir amb l’alumnat i amb les famílies els principis i els continguts del projecte educatiu del centre i, si escau, els projectes educatius de l’entorn. • Facilitar als alumnes i a les famílies l’exercici dels seus drets i el compliment dels deures.

• Vincular el centre i les famílies, mitjançant el compromís i l’acció tutorial compartida.

• Potenciar el sentiment de pertinença de l’alumnat i de les famílies a la comunitat educativa.

• Impulsar fórmules organitzatives que afavoreixin la implicació de les famílies en el fet educatiu.

• Afavorir una acció coherent dels agents educatius que intervenen en el procés educatiu i que contribueixen al desenvolupament integral de la personalitat.

• Implicar les famílies en l’adopció de les mesures educatives alternatives o complementàries que s’escaiguin per atendre les necessitats específiques de l’alumnat.

• Fomentar la convivència i el bon clima escolar.

• Implicar les famílies en l’èxit acadèmic, personal i social i també en el compromís cívic dels infants i joves.

Continguts

Els continguts comuns de la carta de compromís educatiu expressen els objectius i les estratègies necessàries per assolir el desenvolupament dels processos educatius en un clima de convivència i de respecte.

Els continguts comuns de la carta de compromís educatiu es formulen en el marc del projecte educatiu i, per tant, d’acord amb el caràcter propi del centre (els trets, principis i valors que l’identifiquen) i les normes d’organització i funcionament.  D’acord amb l’article 7 del Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius, els compromisos entre les famílies i el centre es refereixen a:

• l’acceptació dels principis educatius del centre;

• el respecte a les conviccions ideològiques i morals de les famílies en el marc dels principis i valors educatius establerts per les lleis;

• l’adopció de mesures correctores en matèria de convivència;

• la comunicació entre el centre i les famílies.

Aquests compromisos també es poden referir a:

• els diferents tipus i canals de participació de les famílies al centre;

• els valors i normes de convivència del centre;

• les normes d’organització i funcionament del centre.

Els compromisos que es formalitzen en la carta parteixen de la priorització dels valors que, d’acord amb el projecte educatiu, el centre vol impulsar en la formació de l’alumnat. Amb caràcter general, l’educació en l’esforç i la responsabilitat en la sociabilitat i en l’autonomia personal són valors especialment rellevants considerem i adequem a cada etapa i nivell educatius.

Els continguts específics addicionals de la carta de compromís permeten fer el seguiment de l’evolució de cada alumne o alumna.

Aquests continguts es refereixen als següents àmbits:

• Desenvolupament personal: actituds i capacitats relacionades amb el procés de construcció de la identitat personal i de les competències emocionals i socials de l’alumnat.

• Rendiment escolar: assoliment de les competències bàsiques a partir del desenvolupament de totes les capacitats cognitives, conceptuals, aptitudinals i procedimentals dels alumnes.

• Integració escolar i social: les relacions interpersonals que mantenen els alumnes amb els companys i altres persones de l’entorn. Aquestes actituds són indispensables per al desenvolupament personal, moral i social, així com per potenciar uns bons hàbits de convivència.