L’alumnat de primer d’ESO ha fet un tros del recorregut de l’antic cremallera.
El 6 d’octubre del 1892 és la data oficial en la qual es va inaugurar el Cremallera de Montserrat.
L’antic Cremallera de Montserrat va ser el més popular i estimat de Catalunya i va ser present en l’imaginari col·lectiu més enllà de la seva clausura. La línia tenia 8,6 km de longitud, ample de via mètric (1.000 mm) i cremallera tipus Abt en tot el seu recorregut. El traçat s’iniciava a l’estació de Monistrol-Nord (actual estació de Castellbell i el Vilar de Rodalies) on enllaçava amb els trens de la línia de via ampla Barcelona-Manresa-Lleida. L’estació tenia quatre vies i dues andanes i un dipòsit amb tres vies. L’edifici de viatgers era comú amb la línia de via ampla i tenia grans dimensions. La línia del Cremallera sortia direcció Manresa i creuava el pas a nivell de la carretera de Rellinars a Terrassa. Ben aviat entrava al cul-de-sac, quedant situada la locomotora darrere els cotxes i invertint la marxa.
Algunes dates clau:
- En el 1930 s’inaugura l’aeri de Montserrat, que competirà amb el Cremallera juntament amb el transport per carretera .
- En el 1938, durant la Guerra Civil, el Cremallera serveix per a transportar ferits de guerra a l’Hospital Militar de Montserrat.
- El 27/7/1953, el terrible accident al Cremallera, en el que va haver-hi vuit morts, setze ferits greus i cent-sis ferits lleus fa que la companyia se’n ressenti i mai més es torni a recuperar.
- 12/05/1957, es fa el darrer viatge de la primera etapa del Cremallera de Montserrat. El mal estat de les instal·lacions, del material mòbil i la falta de recursos econòmics per renovar-los provoca aquesta clausura de la línia