Treball de síntesi 1r d’ESO: Visita a Montserrat

Els alumnes de 1r d’ESO hem anat a Montserrat amb autobús. Hem visitat l’Espai Audiovisual «Montserrat portes endins» que ens ha permès fer un recorregut sobre tres eixos fonamentals: la muntanya, el monestir i el santuari. Hem après la història de Montserrat i la llegenda de la Santa Imatge. El recorregut ens ha mostrat les pautes de la vida monàstica de la comunitat benedictina i ha acabat amb un emotiu final en què l’Escolania juga un paper destacat.

Per seguir descobrint el patrimoni cultural del monestir, hem visitat el Museu de Montserrat, declarat museu d’interès nacional, que conté una de les col-leccions d’art més importants del país, amb obres d’èpoques i cultures molt diverses i una excel•lent representació d’artistes de renom com Fortuny, Rusiñol, Casas, Picasso, Mir, Dalí, Monet, Tàpies, entre d’altres. Aquí hem realitzat dos activitats: la primera anomenada “El món dels déus egipcis” ,que ha consistit en observar els objectes funeraris i de culte exposats al museu, i amb l’ajuda de suports gràfics, hem aprofundit en el coneixement de l’antiga civilització egípcia; i la segona, “Aprendre a mirar un quadre” en la qual hem treballat els aspectes bàsics per a poder interpretar una pintura: tècnica, color i composició, entre d’altres.

A les 12 del migdia hem anat a visitar l’Escolania de Montserrat per tal de conèixer els escolans que hi resideixen i estudien ja que prèviament ens hem enviat correus electrònics per tal de dur a terme la trobada. L’Escolania de Montserrat està formada per 54 nois de 9 a 14 anys de tot Catalunya i estudien des de 4t de Primària a 1r o 2n d’ESO en funció de la veu. És un centre integrat d’ensenyament bàsic i artístic on els escolans reben l’ensenyament general de totes les assignatures durant el matí i dediquen tota la tarda a la música (llenguatge musical, assaig amb el Cor, estudi dels dos instruments, orquestra, etc.); a més, els escolans fan a través del cant un servei al Santuari de Montserrat. Quan hem arribat, els escolans venien d’assistir i cantar a la missa conventual del Trànsit o mort de Sant Benet, que es celebra als monestirs benedictins. Ens hem reunit a la sala d’assaig i ens hem conegut amb els escolans de 1r i 2n d’ESO amb els quals vam tenir contacte a través del correu electrònic. Ells mateixos han estat els guies de la visita per l’Escolania on hem pogut veure les habitacions, les aules on fan classe, la sala de jocs i els despatxos on assagen i toquen els seus instruments, entre d’altres. Després, hem anat a la Basílica i hem pogut escoltar-los cantant la Salve i el Virolai. Posteriorment, hem escoltat un cor que participava al Festival de cant coral Fiestalonia Milenio.

Finalment, hem dinat (pícnic) plegats a les escales del Monestir i hem compartit una estona d’esbarjo al pati de l’Escolania.

Des d’aquí volem agrair a tots els escolans (Oriol, Josep, Miquel, Arnau, Oriol, Bernat, Xavier, Joan i Roger de 1r d’ESO i Roc, Bru, David, Kevin, David, Jomari, Miquel, Marc i Joan Mª de 2n d’ESO), al Joan Canton, el cap d’estudis  i les dues professores acompanyants, la seva predisposició i acollida durant la jornada d’avui.

Ha estat un gran dia i una experiència fantàstica!