Sortida a Can Font

Els dies 12 i 13 de maig del 2022 els alumnes de 3rd’ESO han anat a Can Font (Manresa) en tren a primera hora del matí, a fer unes activitats anomenades: “La vida en una gota d’aigua” i “Investiguem què hi ha a l’aigua”. Per fer-les els han dividit en dos grups i alhora aquests grups en grups de 3.

1a ACTIVITAT: LA VIDA EN UNA GOTA D’AIGUA.

Només començar els han explicat els tipus de microorganismes que habiten a l’aigua i els han fet identificar les seves parts. Seguit això un monitor els ha donat uns estris, han anat a un mini canal que tenen al pati i els ha detallat què fer i com fer-ho. Consisteix en agafar mostres de l’aigua del canal, en finalitzar això han anat a un laboratori i amb un microscopi han començat a buscar-ne i anotar el nom d’aquests microorganismes.

2a ACTIVITAT: INVESTIGUEM QUÈ HI HA A L’AIGUA.

Aquesta activitat ha consistit en analitzar químicament l’aigua. Abans de començar dos monitors han dit coses sobre les sals minerals, el cicle de l’aigua, què és l’aigua pura…en acabar l’explicació han començat les pràctiques. Eren dos: la primera era analitzar la quantitat de clorurs de l’aigua, i la segona analitzar la duresa de l’aigua. A la primera els han posat a cada grup nitrat de plata, cromat de potassi, una safata de proves, un comptador, una espàtula i tres pots petits plens d’aigua. Una era d’aigua mineral, un altre d’aigua de Manresa i un altre d’aigua de Sant Vicenç. Un alumne ha portat aigua d’un aqüífer natural (Font de la Mata) i amb això i uns càlculs han pogut saber la quantitat de clorurs que porta cadascuna. Per la segona pràctica han utilitzat la mateixa aigua menys la de Sant Vicenç que l’han canviada per l’aigua de Calders i els altres materials també han canviat, han utilitzat tubs d’assaig, vasos d’aigua, una xeringa de 5 mL, una dissolució amortidora de pH 10, el reactiu EDTA Na2 i un indicador negre d’eriocrom T. I com abans, amb uns càlculs han obtingut la quantitat de duresa de les diferents aigües.

Per finalitzar el dia els alumnes s’han acomiadat dels monitors, han agafat un tren i han tornat a l’institut.

Jordi Chamorro