Què és el joc heurístic?

El joc heurístic va ser desenvolupat per Elinor Goldschmied, una diplomada en psiquiatria social, que va exercir de mestra i d’assistent social en els seus inicis, i que va desenvolupar una meravellosa tasca amb la primera infància, cap a la meitat del segle XX fins quasi els nostres dies (va morir al 2009).

El mot heurístic procedeix del grec “euridko” i significa descobrir, que és la base d’aquesta aproximació al joc i a l’aprenentatge desenvolupat per Goldschmied. D’aquesta manera, ella creia en la necessitat d’oferir als nens i nenes l’oportunitat de descobrir el món a través de la seva pròpia activitat, sense interferència de l’adult/a, aprofitant l’impuls innat que hi ha dins seu per descobrir l’entorn.

Com evolució natural a aquesta panera dels tresors, apareix el concepte joc heurístic, desenvolupat també per Goldschmied. Però, què és el joc heurístic? En aquest tipus de joc, la mainada entre 12 i 24 mesos exploren en total llibertat una gran varietat d’objectes (no necessàriament el que entenem per joguina) amb la finalitat de que trobin relacions entre ells i omplin, buidin, apilin, obrin, tanquin, encaixin… al seu aire, sense la interacció de l’adult/a més enllà que preparar l’espai i vetllar per la seguretat en tot moment.

Entenem que cada persona adapta el joc o la proposta a les seves capacitats d’espai i, per descomptat, no és el mateix a casa que en una aula.

En un espai amb molts nens el recomanable és que, per a preparar l’ambient, es conti amb una sala en la que es disposen varies “estacions” diferents (entre 20 o 30 si es tracta d’una aula amb diferents nadons, però molts menys si estem a casa, òbviament), cada una amb una sèrie d’objectes similars (entre 15 o 20 de cada, que igualment no hauran de ser tants si estem jugant a casa) ficats en algun tipus de contenidor.

Lo ideal és que no siguin estrictament joguines, si no peces soltes i material no estructurat que pot provenir de la vida quotidiana com ara culleres, carrets de fil, tubs de cartró, sedes, vols de metall, estris de cuina, pots amb tapa… imaginació al poder! Com més variats en textures, colors, pesos… més enriquidora serà l’activitat. Aquest ha sigut el nostre criteri a l’hora de fer la selecció per aquesta secció a la web.

El paper de la persona adulta aquí és important. Perquè, una vegada iniciat el joc, s’ha de limitar a respondre en el cas de que la nena o el nen s’hi acostin per ensenyar o compartir alguna cosa i, òbviament, per evitar qualsevol situació de perill. Això vol dir que la seva intervenció més activa és en el moment de preparar l’escena, i és on hi ha d’avocar una especial atenció fixant-se en la bellesa de la proposta i en generar espais de provocació suficientment atractius com per a cridar l’atenció dels més petits i petites.

La part final de recollir tot el material i tornar-lo a endreçar a cada contenidor específic, és també una part de la proposta del joc heurístic, i tant la mainada com l’adult, col·laboren per deixar l’espai en ordre agrupant de nou els materials escampats i classificant-los per similitud. En aquesta tasca, es pot aprofitar per enriquir el llenguatge i conceptes bàsics com ara “a sota de…”, “al costat de…”, “ajuntat amb els altres…”

El joc heurístic acompanya l’enriquiment de les capacitats físiques, mentals, socials i emocionals de la mainada i com adults, mitjançant l’observació, podem conèixer multitud d’aspectes sobre ells i elles.

És una oportunitat meravellosa per deixar-los explorar en un ambient calmat, allunyat de la sobre-estimulació a la que normalment estan sotmesos/es sense que ens n’adonem. Al manipular els objectes al seu ritme, desenvolupen la motricitat fina perquè manipular-los i jugar amb ells requereix tasques com la pressió, l’encaix…  que poc a poc van conquerint amb les seves manetes i l’evolució de la coordinació mà-ull, A més, quan intenten relacionar els materials heurístics entre sí (ficar-los un dins de l’altre, xocar-los, apilar-los…), en resposta a una curiositat personal, aprenen nous esquemes mentals i fomenta el desenvolupament reflexiu, per al que son necessàries també bones dosis d’atenció i concentració. I com la fase de recollida és també important, com ja hem dit, acompanyarà en l’aprenentatge de l’ordre i el llenguatge, Sabent tot això, com no hem de tenir una secció dedicada al joc heurístic?

(jugar i jugar)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>