GEP, un projecte engrescador!

Aquest curs l’institut Torreforta ha estat seleccionat per a formar part del Grup d’Experimentació per al Plurilingüisme durant el període 2015-17. El Marc per al Plurilingüisme es posa en marxa per assolir els objectius d’Europa 2020 vers la competitivitat europea, els principis d’internacionalització i d’èxit escolar de l’acord de govern,  i s’alinea amb els compromisos de qualitat del Marc per al plurilingüisme del sistema educatiu a Catalunya.

El coneixement i l’ús de diferents llengües ha esdevingut una necessitat fonamental i un dret per als ciutadans d’una societat global com la nostra. El coneixement d’una o més llengües estrangeres, a més de les oficials i/o pròpies de l’individu, garanteix l’adquisició dels processos d’aprenentatge i la millora contínua de l’aprenent.

Els nostres objectius

• Incrementar l’exposició dels alumnes a l’anglès per tal de garantir-ne el seu aprenentatge durant l’ensenyament obligatori.
  • Augmentar la presència de la llengua anglesa al centre, traient-la de la classe d’anglès, per fer-la més significativa.
  • Aconseguir que al final de l’ESO el percentatge d’alumnes que assoleixen el nivell B1 en anglès hagi augmentat.
  • Que més alumnes tinguin l’opció de conèixer una segona llengua en finalitzar l’Educació Secundària Obligatòria.
  • Aconseguir que els alumnes perdin la por a accedir a fonts d’informació en llengua estrangera.
  • Que els alumnes siguin capaços d’establir ponts entre les diferents llengües que coneixen com a estratègia d’aprenentatge.
  • Participar en projectes europeus que permetin els alumnes el desenvolupament de les competències intercultural i plurilingüe, entre d’altres.

Una de les principals estratègies per assolir els nostres objectius és la implementació de metodologia AICLE (Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengua Estrangera). D’aquesta manera, a cada nivell d’ESO s’impartirà  una matèria parcialment en anglès. Aquest curs el projecte s’aplicarà de la següent manera:

• 1r ESO: Tecnologia
  • 2n ESO: Música
  • 3r ESO: Física i Química
  • 4rt ESO: Biologia

El grup impulsor que lidera el projecte al nostre centre està format pels professors de les matèries anteriors, que tenen sòlids coneixements de la llengua estrangera  i han rebut una formació específica que els permet  aplicar la metodologia AICLE de forma efectiva. D’altra banda, el departament de Llengües Estrangeres també hi participa donant suport lingüístic i estratègic.

• Yolanda Castellanos (Tecnologia)
  • Liliana Godoy (Biologia)
  • Daniel Lázaro (Música)
  • Yolanda Valero (Física i Química)
  • Eulàlia Biescas (Anglès/Francès)
  • Edurne Miravete (Anglès/Alemany)
  • Sara Tibau (Anglès)

Avantatges de l’AICLE

• La llengua estrangera es converteix en el vehicle que els permetrà adquirir uns coneixements però no és el centre de l’aprenentatge; és a dir, faran servir l’anglès per  construir i interpretar  missatges reals i necessaris  per tal d’anar avançant en l’aprenentatge dels continguts de la matèria que estan treballant.
  • El fet de treure l’idioma fora de la classe d’anglès  multiplica l’exposició dels alumnes a la llengua estrangera i fa que esdevinguin conscients de la seva utilitat.
  • Promou el treball cooperatiu entre els alumnes per tal d’avançar en l’aprenentatge.
  • Contribueix a reforçar la motivació i autoestima dels alumnes, que veuen com van aconseguint petites fites cada dia.
  • Democratitza els aprenentatges en contextos de forta immigració ja que, pel que fa a la llengua vehicular que es fa servir, l’alumnat es troba en condicions semblants de competència.
  • És un programa d’aprenentatge molt versàtil perquè pot aplicar-se a qualsevol edat, amb molt diverses durades, i a qualsevol matèria.