Els alumnes Erasmus+ viatgen a Gdynia (Polonia) – DIARI DEL VIATGE

El divendres dia 10 de maig per la tarda,  l’equip Erasmus ens vam trobar a l’aeroport de Reus, des d’on sortirem en direcció a Gdynia, Polònia.  Vam acomiadar-nos dels nostres pares i germans quan eren les 18h, però no vam arribar l’aeroport de Gdansk fins a gairebé les 23h. Les famílies d’ acollida ja ens estaven esperant amb un dels professors de l’escola polonesa i, després de fer-nos fotos i acomiadar-nos dels nostres companys, cadascú va marxar a casa amb el seu company polonès.

El dissabte dia 11, vam quedar a les 9:30 del matí a l’ escola de Gdynia. Es tracta d’una escola americana a Polònia on els alumnes estudien des dels 3 fins els 14 anys, i ho fan tot en anglès!

Primer de tot, vam pujar a una aula plena d’ ordinadors perquè ens fessin una introducció del projecte Erasmus i ens expliquessin què anàvem a treballar durant la nostra estada a Gdynia. Després vam anar a una mena de gimnàs on vam participar en diferents jocs amb les nostres parelles poloneses i la resta de participants de Portugal i Grècia i així ens vam començar a conèixer millor. Quan vam acabar de jugar vam fer un petit descans, vam dinar junts a l’ escola. i una estona més tard vam tornar a pujar a l’aula d’ordinadors per a que cada país fes la presentació: “Our city and the sea”. Era una feina que cada equip Erasmus havia estat treballant durant força temps a la seva escola abans de marxar a Polònia. Al cap i a la fi, les quatre ciutats que hi participem al projecte Erasmus (Tarragona, Barcelos, Agios Nikolaos, Gdynia) tenim en comú la proximitat al mar i, per tant, totes n’hi guardem una relació ben especial. Però els nostres mars són mars diferents i la gent a les nostres ciutats el gaudeixen o se n’aprofiten de maneres diferents. A través de les nostres presentacions volíem ensenyar com es relaciona Tarragona amb el seu mar i també confirmar quines coses ens uneixen a les altres ciutats. Va ser molt interessant! Tot i que estàvem força nerviosos perquè havíem de parlar en anglès davant de molta gent a la qual no coneixíem, havíem assajat tant que ens va sortir molt bé i vam sortir satisfets.

Una vegada acabades les presentacions ens vam separar per països i cada equip va haver de triar tres objectes que representessin la seva ciutat. Després, els altres equips havien de triar quin era el millor disseny de cada país per passar-lo a 3D. Els dissenys de cada pais s’imprimiran a l’escola polonesa, que té impressora en 3D i els objectes resultats  seran les peces del joc de taula que també estem preparant en aquest projecte Erasmus.

El diumenge dia 12 va ser dia lliure i cadascú el va passar amb la seva família fent activitats diferents tot i que alguns també vam fer coses junts. Alguns, per exemple, vam visitar Torun, que està més o menys a una hora de Gdynia. Allà vam fer un taller de galetes de gingebre, que són tradicionals a Polònia i per la tarda vam visitar la ciutat i un planetari. Altres es van quedar a visitar Gdynia, van visitar el port, les platges o els van portar fins a la ciutat de Gdansk. Va ser un dia molt bonic tot i que va ploure i va fer fred tot el dia.

A alguns de nosaltres ens van portar a veure els camps de concentració antics de Hel , mentre ens explicaven els pares el que havia passat allà. Vam passar la tarda en un càmping al costat de la platja on els pares d’alguns alumnes tenien uns bungalows .

El dilluns dia 13, vam quedar al centre de Gdynia a les 9:00h. Acompanyats per una guia que ens ho explicava tot molt bé, vam anar a veure la ciutat, els seus paisatges i  especialment, els seus edificis. Gdynia és una ciutat creada fa relativament poc temps i per tant, molt jove. Molts dels seus edificis més antics són de principis del segle passat, tenen un estil arquitectònic determinat (Art Déco)i molts semblen vaixells perquè es van construir inspirant-se en el port.

Dintre del nostre recorregut també vam fer una activitat per descobrir un d’aquests edificis tot fent servir els setits de el tacte i l’oida. Vam admirar l’edifici per fora i també vam entrar i conèixer a una senyora que hi havia viscut tota la vida. Fins i tot vam accedir al soterrani, on hi ha un museu on pots veure com hi vivia la gent durant la Segona Guerra Mundial.

A les 12:30 a Polònia és l’hora de dinar i aquell dia ens van portar a tastar un plat tradicional, els Pierogis, que són com unes empanades bullides i farcides amb diferents coses i estan boníssimes!!!

Després de dinar, vam anar a una altra part de la ciutat a fer un taller anomenat  “Escape out of the box” per aprendre a observar una ciutat, els paisatges i l’arquitectura. Per la tarda,  les famílies en van recollir a l’escola i ens van portar a un centre comercial molt gran per anar al cinema. Ens vam dividir en dos grups: uns vam entrar a veure una pel·lícula de terror i els altres una de romàntica.

El dimarts dia 14, vam quedar a l’institut a les 8:15h, i des d’allà vam anar a visitar el moll de Orlowo, des d’on vam poder gaudir d’unes vistes impressionants del mar Bàltic. Més tard vam anar a una xerrada sobre el port de Gdynia i vam fer un tomb pel port en un vaixell pirata. Al igdia vam dinar al Gdynia Cultural Centre on vam poder tastar més plats típics de Polònia.

Per la tarda vam visitar el Museu de l’Emigració i vam fer un petit taller de cinema en el qual vam fer recerca sobre la biografia de diferents personalitats de Hollywood d’origen polonès, les vam presentar davant els companys, ens vam vestir de l’època del personatge i vam fer fotos. Quan vam acabar l’activitat,  alguns de nosaltres vam anar a Jumpcity, un lloc ple de trampolins i matalassos on la Saray va es va fer un esguinç, la qual cosa va fer que al dia següent les professores i ella haguessin de fer una visita a l’hospital de Gdynia.

El dimecres dia 15, un autocar ens va portar a la preciosa ciutat de Gdansk. El primer que vam fer va ser anar  al un museu de l’ambre, una pedra típica a la costa del Bàltic. A les 10:30 vam entrar a la Basílica de Santa Maria per veure el rellotge astronòmic i de seguida es va fer l’hora de dinar. Aquell dia també vam tastar els diferents plats típics de Polònia que tenen com a ingredient principal la patata.

Per la tarda, vam anar a la part vella de la ciutat i vam visitar el seu carrer principal. Abans d’acabar el dia vam anar a Sopot, una ciutat popular per estiuejar-hi, on vam donar una volta i després vam retornar a l’escola per ser recollits per les famílies.

El dijous dia 16, vam quedar a l’escola a les 8:15. Durant dues hores vam fer classe normal, amb els nostres companys polonesos. Quan vam acabar vam anar caminant  fins a un restaurant anomenat “Eureka” on vam tastar més menjars típics de la zona i després vam visitar el Museu dels Experiments, on vam poder posar a  prova els nostres sentits. Més tard, vam tornar a l’escola, on vam fer una celebració amb els professors i les famílies i els integrants del projecte Erasmus+  vam rebre diplomes

El divendres día 17, vam quedar a les 8:15 a l’escola de Gdynia. Vam pujar tots a l’aula d’ordinadors i vam fer una enquesta sobre l’experiència de l’intercanvi. Després vam fer un  “Kahoot” sobre el que havíem après durant la nostra estada a la ciutat de Gdynia que, malhauradament, acabaria aquella tarda després de dinar quan vam agafar un taxi fins a l’aeroport  i vam agafar l’avió que ens havia de portar a casa.