Entrevista a José Luís García, el nostre director

Hem pensat fer aquesta entrevista perquè aquest any ha canviat la direcció de l’institut i creiem que és interessant conèixer la línia que seguirà aquesta nova junta i també una mica més a ell personalment.

-Quins són els canvis més importants que voleu fer la nova junta directiva?
És una direcció continuista, això vol dir que la majoria de nosaltres ja estàvem en l’equip directiu d’abans i, per tant, canvis profunds no n’hi ha, però sí de petits. Per exemple, una cosa que volíem era formar un equip de professorat d’innovació. Aquest grup de professorat es diu Equip Innova i és l’encarregat de pensar accions educatives innovadores i com implementar-les. Una altra cosa que hem fet és que hi hagi coordinadors/es a cada curs: per exemple, a 1r d’ESO hi ha una coordinadora, a 2n d’ESO, una altra, a 3r d’ESO, un coordinador i a 4t d’ESO i BATXILLERAT una coordinadora. L’objectiu d’aquestes coordinacions és que ajudin a portar una coordinació i un control més exhaustiu entre els grups del mateix nivell educatiu. Es tracta d’anar incorporant petites accions, però que en conjunt formen un gran canvi.

-Hem vist que tota la junta directiva està junta en un sol despatx i no com abans separats,per què heu fet aquest canvi?
Una de les coses que valorem molt i ja ens agradava abans, és el treball en equip. Al nostre institut no és una sola persona la que dirigeix el centre, sinó un equip de persones i, de fet, volem que el grup de persones que dirigeixi el centre sigui el nombre més gran possible. Ho hem fet perquè treballem de forma conjunta, és a dir, que les decisions les prenem entre els quatre que formem la junta directiva, i ens facilita molt ser en un mateix espai perquè les converses són, generalment, més immediates. Tot i que seria importantíssim estendre aquesta responsabilitat a la resta de membres de la comunitat educativa.

-Quines noves millores del centre planteja?
La millora d’un centre sempre gira al voltant de tres eixos:hi en primer lloc, aconseguir que els resultats educatius siguin millors i que més alumnat tingui el graduat educatiu de l’ESO, és a dir, que arribin a assolir les competències bàsiques. En segon lloc, afavorir i consolidar la cohesió de l’alumnat: té molt valor que tot l’alumnat senti el centre com a seu i, a més a més, que aquest sentiment de pertinença al centre també sigui extensible a la societat; és a dir, volem aconseguir que la societat sigui tan cohesionada com sigui possible, que sigui el més avançada possible i que tingui les màximes oportunitats. I en tercer lloc, però no menys important, millorar la gestió dels recursos.

-Ens podria explicar algunes de les seves funcions com a director?
Com a director el primer que cal fer és, d’una banda, liderar el grup de professorat, és a dir, establir una mica les línies per tal que el professorat pugui desenvolupar la seva tasca; i, d’una altra, fer que l’alumnat se senti el millor possible dins del centre, i facilitar els recursos suficients perquè totes les classes funcionin de la millor manera possible.

-Com ha aconseguit “ascendir” de càrrec, pensant que va començar com a professor, després va fer de secretari i ara és director?
Això s’aconsegueix en un procés d’aprenentatge. Conforme vas aprenent vas veient quines són les teves capacitats i com pots ajudar, tu, a la resta de la gent per tal que pugui fer la seva feina de la millor manera possible i que això després reverteixi en una societat més justa.

-Quines característiques creus que té un bon director?
Un bon director primer de tot ha de saber escoltar, i a partir d’aquesta escolta activa, saber llegir entre línies, saber detectar on són els problemes, fer una bona diagnosi de la situació i proposar solucions.

-Com és la seva relació amb l’alumnat?
La meva relació sempre ha estat molt propera, o sigui, veig l’alumnat com un conjunt de persones molt properes a mi i la meva missió sempre ha estat intentar ajudar l’alumnat que aconsegueixi millorar.

-Quants anys porta treballant a l’Institut Torreforta?
Porto 20 anys dels 25 que té l’institut.

-Què és el que li agrada més de la seva professió?
El que m’agrada més és sentir que ajudo les persones a fer la seva feina de la millor manera possible i que l’alumnat aprèn i progressa en els seus aprentatges per després tenir oportunitats en un futur.

-Què és el que més valora de la feina dedirector?
Aquesta implicació en aquesta ajuda a l’alumnat perquè millori la seva vida.

-Com porta la seva tasca com a professor i director?
A vegades és complicat perquè la tasca de director és molt feixuga i implica molt de treball, molta implicació i molta responsabilitat, però penso que tothom que sigui director o que tingui qualsevol càrrec en l’ensenyament, el que ha de fer és conèixer la realitat de prop, i això vol dir fer classes, també.

-Com es definiria en 3 paraules?
-Implicat.
-Optimista.
-Solidari.

-Quin és el llegat que li agradaria deixar a l’Institut Torreforta?
Doncs, un centre en el qual quan s’arribi a final de curs, i tant a l’alumnat com al professorat se’ls faci la pregunta “Com et sents a l’Institut?”, la resposta fos, gairebé al 100%, “Soc i m’hi sento feliç”.

-Ens vol explicar alguna cosa que no li haguem preguntat?
Es podrien explicar moltes coses, però un dels temes que ha esdevingut un problema és la gestió del centre amb l’aparició de la COVID. Gestionar-ho tot ha generat molta feina i moltes incerteses quan les informacions ens arribaven amb comptagotes i s’havien de prendre decisions d’un dia per un altre, comunicar-ho a la comunitat educativa, a l’alumnat i a les famílies amb molta celeritat. Tot plegat ha condicionat força la nostra manera de treballar. Realment m’agradaria poder tenir el temps necessari per exercir la nostra professió d’una forma molt més reflexiva.

Silvana i Yaretzi 4 ESO D