Avancem cap al TIL

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, aposta per la potenciació del plurilingüisme a les escoles i estableix que el projecte lingüístic dels centres educatius ha d’incloure els criteris generals per a les adequacions del procés d’ensenyament de les llengües a la realitat sociolingüística del centre.

D’altra banda, l’Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar 2012-2018 estableix com a objectiu estratègic la millora de les competències comunicatives de l’alumnat i el treball transversal de les llengües en els centres educatius, i ho fa a partir d’un model d’ensenyament plurilingüe. El programa “AVANCEM: Ensenyament i Aprenentatge integrat de les llengües” es basa en les orientacions del Consell d’Europa i la Comissió Europea en matèria d’ensenyament i aprenentatge de llengües, i és una de les accions estratègiques del Departament d’Ensenyament per al desplegament d’un marc educatiu per al plurilingüisme.

Els objectius generals del programa s’adrecen a promoure l’aplicació a l’aula de pràctiques que facilitin un aprenentatge de les llengües de caràcter competencial i integrador; a fomentar  el consens metodològic entre els docents i a promoure el disseny i implementació de projectes d’aula en què participen diverses llengües. A través de l’ AVANCEM també es vol oferir pautes als centres educatius per a l’organització educativa i el disseny curricular, reforçar el treball cooperatiu entre el professorat de llengües i promoure l’intercanvi de bones pràctiques entre els centres participants.

Els objectius específics de l’AVANCEM són, d’acord amb els diferents col·lectius a qui s’adreça, els següents:

 

Alumnat:

  • Millorar la competència comunicativa a través d’un ensenyament integrat de les llengües
  • Desvetllar la consciència plurilingüe dels aprenents per promoure valors democràtics (tolerància, respecte a la diferència…)
  • Desenvolupar competències clau per al s. XXI (bàsiques, del pensament i actitudinals o personals)
  • Adquirir estratègies d’intercomprensió i de transferència lingüística.
  • Fomentar el treball cooperatiu i per projectes
  • Adquirir estratègies per a l’aprenentatge autònom (aprendre a aprendre)

 

Professorat:

  • Incorporar en la docència estratègies per al tractament integrat de les llengües
  • Adquirir coneixement i estratègies per al disseny i la implementació de seqüències didàctiques competencials i de projectes de comunicació integrats
  • Reforçar el treball cooperatiu
  • Planificar conjuntament els objectius, els continguts i els criteris d’avaluació de les diferents llengües

 

Equips directius:

  • Incentivar la creació d’estructures organitzatives  que facilitin el treball  cooperatiu del professorat de l’àmbit lingüístic
  • Facilitar la cooperació docent, especialment entre el professorat de llengües, per tal d’afavorir la cohesió dins d’un mateix curs (o nivell) i també entre les diferents etapes educatives
  • Intercanviar experiències i bones pràctiques amb altres centres
  • Afavorir la implicació de la comunitat educativa en el projecte lingüístic plurilingüe del centre