Expliquem el que hem après sobre l’EDAT ANTIGA

Cada dia, és més necessari parlar en públic, presentar-se, presentar projectes, argumentar opinions… Les persones formem part de grups i d’organismes on volem que la nostra opinió compti. És per això que l’alumnat de 5è ha dut a terme, al llarg del curs, diferents tipus d’exposicions orals: en petit grup, per parelles, individuals… Però aquesta vegada hem volgut realitzar una exposició en gran grup! D’aquesta manera, hem treballat les habilitats comunicatives i, a la vegada, hem exposat tot el que hem après sobre l’Edat Antiga.

 

🏛 Descobrim les CIVILITZACIONS ANTIGUES 🗺

L’alumnat de 5è està descobrint i aprenent coses sobre l’Edat Antiga i les civilitzacions que van existir durant aquesta etapa de la història.

Normalment, quan es treballa aquest tema, ens trobem que només s’expliquen les civilitzacions més conegudes (l’Antic Egipte, l’Antiga Grècia, l’Imperi Romà…), és a dir les civilitzacions que es trobaven al voltant del Mar Mediterrani. L’alumnat de 5è ha descobert que n’hi havia moltes més, repartides per tot el món!: Sumeris, Fenicis, Perses, Cartaginesos, Pobles de la Vall de l’Indo, Pobles eslaus, Bantú, Olmeques, Dinastia Xia, Ibers, Celtes, Amazigh… Per tal d’aprendre més sobre aquestes civilitzacions, cada infant s’ha ocupat d’elaborar una fitxa informativa sobre una civilització, a través d’una recerca guiada i utilitzant el programa digital Canva.

Tanmateix, han realitzat diferents activitats per tal d’entendre què és la cronologia, com es mesura el temps i què són i per a què serveixen les línies del temps. A més, han treballat també la geografia a través d’una activitat que els va costar una miqueta, però que finalment van saber resoldre i els va permetre aprendre les següents qüestions:

  • Situar-se en el mapa mundi.
  • Entendre què és i per a què serveix la llegenda del mapa, així com la seva importància.
  • Tenir una visió global d’on vivia cada civilització antiga.
  • Entendre el per què algunes civilitzacions no coneixien l’existència de les altres.
  • Observar que algunes civilitzacions van acabar ocupant el territori d’algunes altres.
  • Comparar amb el mapa mundi actual i pensar quins territoris actuals ocupaven. Per exemple, els pobles Ibers vivien en el que actualment és Catalunya.

 

Racons de LECTOESCRIPTURA a l’AULA D’ACOLLIDA

Sovint, a l’aula d’acollida hi assisteixen infants que encara no saben llegir i escriure. A través dels racons de lectoescriptura, en els que fem servir material molt variat (pedres, taps, imatges, targetes, diferents tipus d’estris per escriure…) l’alumnat realitza diferents activitats que els ajuden a aprendre tant a llegir com a escriure, a la vegada que aprenen vocabulari nou de la llengua catalana.

TALLER D’ARQUEOLOGIA

L’arqueologia és la ciència 🥼 que estudia les civilitzacions antigues 🏛️🛖🏞️ i els seus costums a partir de l’estudi de les restes arqueològiques🏺📿

A través del conte i el taller “La Laura i en Joan descobreixen el món dels ilergets”, ens hem posat a la pell d’arqueòlegs i arqueòlogues per estudiar i interpretar diferents restes arqueològiques de quatre poblats ibers 🪨📝

L’estudi d’aquestes restes ens ha permès conèixer alguns dels costums i professions de la civilització dels ibers 🌾👑🪔🪶, una civilització que va ocupar la península Ibèrica durant l’Edat Antiga, abans que els romans, fa uns dos mil anys enrere 🗺️

BASES CONCURS SANT JORDI 2024

Requisits generals: 
  • Totes les obres presentades concurs de Sant Jordi han de ser originals i inèdites.
Participants
  • Tots els cursos de l'Institut Escola.
Tema
  • Lliure
Gèneres literaris (participació obligatòria)
  • Poesia
  • Narració breu
Plàstica (participació voluntària)
  • Cartell publicitari
  • Punt de llibre
Idiomes
  • Català, castellà, francès i anglès.
Extensió màxima
  • 4 fulls DIN A4.
Presentació
  • En fulls DIN A4, mecanografiats a doble espai, tipus de lletra Arial 11.
Premis

Es concedirà un premi i un accèssit per a cada idioma i curs. Els premis consistiran en una targeta regal bescanviable a la llibreria Pellicer d’Oliana. A judici del jurat, algun premi podria declarar-se desert.

Presentació dels treballs
Els treballs hauran d’anar signats amb un pseudònim i s’hauran de lliurar dins d’un sobre tancat, a l’exterior del qual s’hi hauran d’escriure les següents dades:
  1. El pseudònim.
  2. El curs.
  3. L'idioma.
  4. La modalitat (narrativa, poesia, cartell publicitari i/o punt de llibre).
A més, dins del mateix sobre tancat i juntament amb cada treball presentat, s’hi haurà d’afegir un altre sobre més petit, també tancat, en l’exterior del qual s’haurà d’escriure el pseudònim. Dins d’aquest sobre, s’haurà de ficar un paper que contingui les següents dades: nom i cognoms i curs.
Els treballs es lliuraran a la consergeria de l’ institut.

La data de lliurament seran els dies 16 i 17 d’abril.

Observació: Existeix l'opció que un alumne també pugui presentar un segon treball voluntari, en l'idioma i gènere que esculli, seguint les bases anteriorment descrites.

BASES DEL CONCURS DEL CARTELL I PUNT DE LLIBRE:
Els dibuixos presentats per sant Jordi es cenyiran a les següents bases:
  • Les propostes presentades han de ser originals o si s’utilitzen imatges extretes d’internet cal que estiguin suficientment modificades perquè quedi clarament visible l’aportació que s’hi ha fet.
  • Format Cartell: DIN A4
  • Format Punt de llibre: cartolina blanca de 21cm per 5 cm.
  • La tècnica usada és completament lliure.
  • Es poden fer a mà o amb ordinador.
  • El suport serà paper o en format digital en alguna de les extensions habituals (jpg, png, …)
  • Es seleccionarà una o dues propostes de cada grup classe de les quals es triarà el rètol guanyador que es farà servir com a rètol oficial de la diada de Sant Jordi de l’IE OLIANA del curs vinent.
  • En totes les propostes s’haurà d’incloure el logotip de l’IE OLIANA.
  • El guanyador cedeix els drets d’autor al centre per poder-lo fer servir durant la diada d’enguany.

ACTIVITATS DE NADAL

Al llarg dels últims dies l’alumnat de 6è de l’IE Oliana, ha realitzat diferents activitats relacionades amb el Nadal. A l’àrea de llengua catalana han descobert l’origen de diferents elements tradicionals emmarcats en la celebració del Nadal. A través d’una lectura, han descobert l’origen de l’arbre de Nadal, les campanades, els torrons, l’Home dels nassos, el Pare Noel, els Reis d’Orient etc. Des de l’àrea d’anglès també hem volgut treballar aquesta festivitat celebrada arreu del món. Per aquest motiu els/les alumnes han après el vocabulari típic de les festes nadalenques en anglès. Posteriorment, han participat en un joc de preguntes i respostes a través de l’aplicació Kahoot. També han realitzat diferents jocs interactius relacionats amb pel·lícules que tenen a veure amb el Nadal. Han vist fragments de la primera pel·lícula de Harry Potter i de “Home alone”. Durant el visionat d’aquests vídeos l’alumnat havia de respondre diferents preguntes en anglès relacionades amb el que succeïa a la pantalla. Al final d’aquest article podeu consultar diferents enllaços per accedir a aquestes activitats. A plàstica han fet decoracions de Nadal i les han penjat a l’aula i al passadís de l’escola. Per últim, tota la classe ha participat en la celebració de l’amic invisible. Cada alumne/a ha fet i ha rebut un regal de Nadal. Han estat unes activitats molt divertides i enriquidores.

A continuació podeu veure algunes fotografies de la jornada en que es va realitzar l’amic invisible.

https://en.islcollective.com/english-esl-video-lessons/grammar-practice/general-grammar-practice/verbs/harry-potters-first-christmas-at-hogwarts-verbs/908059

https://en.islcollective.com/english-esl-video-lessons/grammar-practice/general-grammar-practice/harry-potter-superlatives-practice/380531

https://en.islcollective.com/english-esl-video-lessons/vocabulary-practice/general-vocabulary-practice/christmas/home-alone-setting-the-traps/907941

https://en.islcollective.com/english-esl-video-lessons/grammar-practice/general-grammar-practice/prepositions-place/home-alone-trailer-prepositions-of-place-with-the-mccallisters/907221

https://en.islcollective.com/english-esl-video-lessons/vocabulary-practice/general-vocabulary-practice/christmas/the-lost-letter-animated-short/908125

 

👩🏽‍⚕️👨‍⚕️ EL COS HUMÀ 🧠🦴

Per consolidar els aprenentatges sobre els aparells del cos humà implicats en la funció de nutrició, l’alumnat de 5è ha realitzat unes maquetes amb plastilina d’aquests quatre aparells: l’aparell digestiu, l’aparell respiratori, l’aparell circulatori i l’aparell urinari.

Com ja vam comprovar quan treballàvem les cèl·lules, aquestes sessions de medi combinades amb art, treball en equip i comprensió oral van molt bé per a posar en pràctica tot el s’ha après d’una manera dinàmica i divertida.

A més, les maquetes també van servir d’ajuda per fer unes exposicions orals sobre cada aparell.

🔪❤ DISSECCIÓ DE CORS 👩🏽‍⚕️👨‍⚕️

El grup de 5è segueix aprenent sobre el cos humà. Ara, estan treballant l’aparell circulatori i per entendre’l d’una manera més pràctica i manipulativa, han realitzat la dissecció de cors de de porc, els cors més semblants als dels éssers humans. La pràctica els ha servit per observar com és un cor real, identificar les quatre cavitats del cor i apreciar-ne les seves diferències. També han pogut observar les vàlvules cardíaques i han intentat esbrinar per on entren les venes i per on surten les artèries. Ha estat una experiència molt interessant i enriquidora!

EXPERIMENT! LA DIGESTIÓ 🍽

Tots i totes fem la digestió més d’una vegada al dia i cada dia de la nostra vida. Per tant, és un tema molt important! El grup de 5è ho sap prou bé, ja que estan descobrint i aprenent coses sobre el cos humà. Per tal d’entendre millor el procés que fa cada dia el nostre aparell digestiu, han realitzat un experiment que consisteix en el següent:

  1. Han triturat uns cereals amb un morter, simulant la trituració que fan les dents.
  2. Han afegit una mica d’aigua, simulant la saliva i han observat que l’aliment o, en el cas de la digestió, el bol alimentari s’ha desfet millor.
  3. Han passat el bol alimentari per un embut fins a un recipient, simulant el pas que fa des de l’esòfag fins l’estómac.
  4. Hi han afegit una mica de vinagre i han remenat, simulant els moviments que fa l’estómac i els sucs gàstrics. En aquest punt han observat que el bol alimentari es desfeia més i es convertia en el quim (que és el nom científic que rep l’aliment quan està en aquest punt del procés de digestió).
  5. Han passat el quim per una mitja, simulant el pas que fa des de l’estómac fins a l’intestí prim.
  6. Hi han afegit suc de llimona, per simular la bilis que produeix el fetge i els sucs pancreàtics del pàncrees. Aleshores, han pogut observar que a través de la mitja sortia un líquid, anomenat quil, en el qual hi ha els nutrients que passarien a la sang.
  7. Han passat la pasta restant per un mitjó, simulant el pas per l’intestí gros i han observat que seguia sortint una mica de líquid.
  8. Han llençat el que quedava dins d’un recipient, simulant l’excreció de la femta i han observat que la pasta havia quedat més compacta i seca. 

🔬🧫 UN MÓN PLE DE CÈL·LULES 🧫🧬

Durant el primer trimestre d’aquest curs, el grup de 5è va aprendre un munt de coses sobre les cèl·lules: els tipus de cèl·lules, les seves parts, les seves funcions, algunes curiositats… També van descobrir que la ciència que estudia les cèl·lules és la biologia. Però… creieu que es pot fusionar la biologia amb l’art? L’alumnat de 5è ha demostrat que sí, confeccionant unes vistoses maquetes amb plastilina simulant els tres tipus bàsics de cèl·lules que existeixen (les procariotes i les eucariotes animals i vegetals).

Per fer-ho, van haver de seguir uns vídeos instructius i van haver de recordar el que havien après sobre les cèl·lules, així com també van haver d’utilitzar la seva creativitat i la seva destresa a l’hora de fer figures amb volum i van haver de treballar en equip. D’aquesta manera, en una mateixa activitat, van haver de posar en pràctica diferents sabers relacionats amb la ciència, l’art, la comprensió oral, les noves tecnologies i el treball cooperatiu.

 

🎭 ENROLA’T – JOCS DE ROL 🎬

Els jocs de rol promouen la imaginació i la creativitat, ajuden a resoldre conflictes, reforcen el llenguatge i milloren les habilitats socials i comunicatives. El grup de 6è ja n’ha fet el primer, amb el títol “Avui toquen vacunes!”🤷‍♀️💉👩‍⚕️👨‍🏫🙆🏽‍♂️

ACTIVITATS DE HALLOWEEN

Durant l’última setmana d’octubre l’alumnat de 6è ha realitzat diferents activitats relacionades amb Halloween. Quan parlem de l’aprenentatge de la llengua anglesa també és important conèixer les seves costums i tradicions. Per aquest motiu, han après l’origen d’aquesta festivitat així com el vocabulari específic que s’utilitza durant la celebració d’aquest dia. Per treballar el vocabulari han jugat a jocs de taula en els que han respost preguntes en anglès, han participat en jocs interactius com el Kahoot i també han fet mots encreuats.

D’altra banda, en l’àrea de plàstica hem confeccionat unes carbasses amb cartolines de color taronja. A més, hi hem afegit una rialla i uns ulls utilitzant cartolina negra. Per últim, amb una cartolina de color verd, hem fet una fulla i l’hem enganxat a la part superior de la carbassa. Aquests tipus de carbasses en les que hi podem veure uns ulls i una rialla, s’anomenen “Jack o’lantern”.

L’alumnat ha passat moments divertits i profitosos durant la realització de les diferents activitats. També és important mencionar que no oblidem les nostres arrels i que al llarg de la setmana també s’han realitzat diferents activitats relacionades amb la Castanyada. Hem preparat paperines, hem menjat castanyes i cada curs ha cantat i ballat davant la resta de companys/es.

 

HORARIS ESO I CFGM 2023/2024

Us recordem que aquest any hem començat del nou cicle de grau mitjà de la família d’electricitat que impartim a l’IE Oliana (Cicle Formatiu d’Instal·lacions Elèctriques i Automàtiques).

 

🧪🥼APRENEM AMB EL MÈTODE CIENTÍFIC ⚗🧫

Aquests dies la classe de 5è s’ha convertit en un petit laboratori, en el que l’alumnat ha après a través de l’experimentació i la ciència. L’últim experiment que han fet ha estat el més divertit! El resultat: uns ous saltarins que boten i són translúcids.

SERVEIS A LA COMUNITAT

Serveis a la Comunitat

Com cada any des de la matèria de Religió i Cultura i Valors a l’IE Oliana hem iniciat el Projecte de Servei a la Comunitat Il·lusiona’t. Aquest l’organitzem conjuntament l’alumnat de 4t d’ESO i les persones de la Llar de Salut Mental de  Caser Residencial El Castell d’Oliana. Mensualment fem una trobada amb l’objectiu de facilitar la socialització d’aquest col·lectiu i erradicar prejudicis.

La primera trobada va ser el 28 de setembre al Castell d’Oliana i van gaudir de la Gimcana “ Il·lusiona’t”.

 

La segona trobada va tenir lloc el passat 26 d’octubre. Les persones de la Llar ens van convidar a casa seva i ens van fer de guies per les instal·lacions de la Residència.

Durant la segona part de la trobada van crear un Kahoot per aprendre, conèixer i aprofundir sobre les malalties mentals.

   

 

SORTIDA DE CONVIVÈNCIA – ESO

El 29 de setembre l’alumnat i el professorat d’ESO van realitzar la tradicional sortida de convivència.

Van anar caminant a Castell-llebre. Pel camí van poder observar l’estat actual de la zona cremada.

La jornada es va complementar amb activitats realitzades pels Bombers d’Oliana.

Llibres pel curs 23/24 i deures d’estiu de l’ESO

Ja podeu consultar els llibres que utilitzarem a l’ESO durant el proper curs 2023/2024, i si voleu aprofitar les vacances per continuar aprenent, també trobareu els deures d’estiu:

Llibres 23/24 1r d’ESO
Llibres 23/24 2n d’ESO
Llibres 23/24 3r d’ESO
Llibres 23/24 4t d’ESO
Deures d’estiu 1r d’ESO
Deures d’estiu 2n d’ESO
Deures d’estiu 3r d’ESO
Deures d’estiu 4t d’ESO

Bon estiu a tothom!!!

El cicle de l’aigua a 2n de primària

L’aigua és imprescindible per a la vida. La necessitem tant les persones com els animals i les plantes. Aquest trimestre, en l’àrea de medi, hem estudiat el seu cicle i hem vist que és com un viatge que no para mai, sempre torna a començar. Per entendre millor aquest procés hem fet unes pràctiques molt divertides on també hem pogut observar els diferents estat de l’aigua (sòlid, líquid i gasós).

Projecte sobre els ecosistemes a 5è

Al llarg del curs 2022/2023 l’alumnat de cinquè de l’Institut Escola d’Oliana ha realitzat un projecte sobre els ecosistemes.En primer lloc dins l’àmbit de medi vam aprendre les característiques dels ecosistemes així com les diferències entre medi físic (elements no vius) i medi biològic (éssers vius). Posteriorment, en grups de treball cooperatiu, l’alumnat va escollir un ecosistema que els generés curiositat per investigar. D’aquesta manera, la classe es va dividir en quatre grups que van cercar informació sobre la selva, la tundra, els ecosistemes d’aigua dolça i d’aigua salada. Una de les claus del projecte era diferenciar els elements propis del medi físic i els éssers vius que formen part del medi biològic.

Finalment, vam imprimir tota la informació, i vam realitzar un mural amb totes les dades i fotografies obtingudes. A continuació podeu veure algunes fotografies del projecte.

Activitats de natura a Sant Joan de l’Erm amb els de 3r!

El passat 9 de maig els alumnes del Cicle Mitjà van fer la sortida del Patrimoni. Al matí, un cop arribats a Sant Joan de l’Erm i després d’esmorzar, van fer dues activitats: la primera una petita caminada al mirador de Santa Magdalena. Durant el camí es van anar descobrint diferents coses de la fauna i la flora de la zona. També es va fer un taller de reconèixer petjades i rastres de diferents animals. Abans de dinar es va fer una visita ràpida al dolmen de Turbiàs. Allí ens esperava l’Isidre Domenjó que és qui ens va fer l’explicació i ens va acompanyar fins a Castellbó. Allà vam dinar i vam passejar pel poble. Vam caminar pels carrers, vam observar les cases, vam estar atents a les explicacions que ens ha fet l’Isidre sobre el pont, l’església i el castell. Una visita molt interessant.

Visita al dolmen de Turbiàs i Castellbó – 3r Primària

Els alumnes de 3r de primària hem fet una visita ràpida al dolmen de Turbiàs. A continuació, hem anat a Castellbó on hem dinat i hem passejat pel poble. Hem caminat pels carrers, hem observat les cases, hem estat atents a les explicacions que ens ha fet l’Isidre sobre el pont, l’església i el castell. Una visita molt interessant.

Dansa’t

Durant el segon trimestre, l’alumnat de 5è de primària hem participat en el projecte Dansa’t, organitzat per l’escola Folk del Pirineu i dinamitzat per Ivan Caro.

Han sigut 4 sessions on hem treballat la cultura del Pirineu i hem après diferents danses de la zona: Lo Peiroton, l’Indiot de La Seu, Cançó del Raiers, entre altres.

https://pirineusdigital.cat/2023/04/14/video-mes-de-200-alumnes-de-lalt-urgell-participen-al-primer-dia-dansat-pirineu/

Com que ha sigut un projecte que hem participat 9 escoles de tota la comarca, el 14 d’abril vam celebrar el Dia Dansa’t, una trobada amb més de 220 alumnes que va servir per concloure aquesta activitat. Primer vam assistir a un taller del músic urgellenc Arnau Obiol i, després, vam ballar les danses tradicionals apreses. Per acabar, van fer entrega d’una placa commemorativa per al centre i vam ballar Lo Peiroton tots junts, fent tres rotllanes on, cada vegada, havíem de ballar més de pressa!

Ens ha agradat molt!

El còmic a l’aula d’acollida

Des de l’aula d’acollida de l’escola 🏫 estem treballant el món dels còmics 💬 a través d’una caixa d’aprenentatge 🧠💡

Dins la caixa hi ha plantejades diferents activitats 🗃️ que s’han d’anar completant, en equip 👥👥, per aconseguir el repte final: 💥 CREAR UN CÒMIC ‼️

Concurs de Sant Jordi

Requisits generals

  • Totes les obres presentades concurs de Sant Jordi han de ser originals i inèdites.

Participants

  • 1r i 2n cicle de l’ ESO, primària i infantil.

Tema

  • Lliure

Gèneres literaris

  • Poesia
  • Narració breu

Plàstica

  • Cartell publicitari

Idiomes

  • Català, castellà o anglès.

Extensió màxima

  • 4 fulls DIN A4.

Presentació

  • En fulls DIN A4, mecanografiats a doble espai, tipus de lletra Arial… Llegeix més»

La recepta

Al llarg d’aquest trimestre, a segon de primària, hem treballat la recepta de cuina com a tipologia textual. Hem dedicat unes sessions a mirar receptes de llibres, revistes, Internet…, hem vist programes de cuina i hem cuinat una de les receptes que ens va fer molta gola: pancakes amb xocolata.

Com podeu veure, ens ho hem passat molt bé!!!
Els/les alumnes de segon

Joc de paraules – Pasapalabra

Els infants de 4t de primària han elaborat un joc de paraules en llengua castellana.

Per crear-lo han utilitzat l’aplicatiu web https://www.educaplay.com/.

Si voleu provar de fer-lo, només cal que feu clic a la imatge!

Esperem que us agradi i que passeu una estona entretinguda!