Descobrim els ecosistemes terrestres de l’Alzinar

L’alumnat de la matèria optativa Ciències Aplicades, de 4t d’ESO, ha visitat avui l’Alzinar de Torrefarrera per analitzar els ecosistemes terrestres que habiten en aquest espai protegit, des dels organismes que poden viure al damunt d’una roca o del tronc d’un arbre, fins a animals.

Durant l’estona d’observació els nois i noies han pogut comprovar que els ocells aprofiten l’espai interior de les alzines per protegir-se, que els mamífers es construeixen caus per viure-hi de dia i que hi ha molta acumulació de caragolines i caragols a prop d’on hi ha vegetació, entre altres curiositats. La presència de líquens (simbiosi entre un fong i una cianobactèria) ens demostra que la contaminació ambiental és baixa en aquest espai natural, ja que és un biomarcador biològic de la qualitat de l’aire (a les roques, a les façanes de les cases i a les teules de les cases a prop de l’Alzinar).

L'alumnat de Ciències aplicades visita l'Alzinar de Torrefarrera

La sortida a l’aire lliure també ha servit per analitzar els tipus d’impactes ambientals existents. L’alumnat ha pogut reconèixer els més positius, com la recollida de brossa o el fet de plantar arbres, però també els que són negatius, com les construccions d’embassaments o l’existència d’escombraries; la construcció de l’autovia i la contaminació atmosfèrica a causa de la crema de combustibles fòssils, un problema que avui en dia ja és global.

Finalment el grup ha classificat els tipus de residus que ha observat a l’Alzinar en funció de si són orgànics, reciclables, inerts, tòxics o bioactius i, ja de tornada cap al centre, alumnes i professors han posat en comú el que cada grup cooperatiu ha pogut observar tot arribant a la conclusió que el centre i el municipi disposen d’un espai natural que hem de cuidar, protegir i apreciar.