“Pont Da Vinci”

Amb els alumnes de 3r de l’ESO hem estat treballant en un projecte anomenat Pont Da Vinci, en aquest projecte hem est udiat les estructures recíproques i en concret ens hem centrat en els ponts i en els seus invents.
Leonardo Da Vinci fou un home del Renaixement que dedicà la seva vida a l’estudi de l’enginyeria, l’arquitectura, la pintura, la matemàtica entre altres. Va inventar milers de ginys i d’andromides que encara avui en dia tenen el seu recorregut.
El “Pont Da Vinci” té la peculiaritat que es va dissenyar per ser autoportant i que així es pogués construir de manera senzilla i ràpida . El pont es munta amb travesses de fusta i adquireix estabilitat gràcies a la disposició de cada un dels llistons longitudinals i transversals. De manera que aconsegueixen que les forces de càrrega quedin ben distribuïdes.
Aquesta idea sorgida fa 500 anys es coneix arquitectònicament com a estructura recíproca; és a dir, es tracta d’un acoblament tridimensional d’elements que es recolzen mútuament.
L’originalitat d’aquest pont és que no necessita claus, cargols o lligams per unir els llistons, ja que el mateix pes és responsable de mantenir-los junts i d’aquesta manera a mesura que es van col·locant les diferents barres del material el pont es va elevant i pren una forma arquejada.

En la nostra pràctica a l’aula de Tecnologia hem fet una maqueta del Pont Da Vinci amb 3 tipus de materials diferents. L’única condició , això sí, és que fossin materials reciclats.
Les tres propostes són:
1) Escuradents
2) Pals de gelat
3) Palletes refresc

Un cop acabada la fase de construcció dels ponts els alumnes dissenyaran un sistema d’il·luminació amb dues Leds, que s’encendran només quan sigui de nit.
Per aconseguir aquest objectiu els alumnes han desenvolupat un programa amb la Micro:bit i mitjançant el mètode d’assaig error, han estat provant diferents valors del paràmetre: nivell de la llum ambiental, fins a trobar el nivell de llum suficientment baix que farà que el programa
funcioni i s’executin les ordres.