Història

El centre està situat a Esterri d’Àneu i acull els alumnes d’ESO de les Valls d’Àneu, Llavorsí i Vall de Cardós. La situació geogràfica en una zona d’alta muntanya, amb població autòctona i amb un índex d’immigració mitjà, fa que la comunitat d’aquestes valls sigui essencialment monolingüe, amb una conservació del dialecte pallarès (aneuenc) molt important. L’Institut, conscient d’aquesta idiosincràsia, vetlla pel seu manteniment informant el professorat que ve de fora d’aquesta realitat, i posant al seu abast els mitjans per fer-ne possible la conservació.

El centre té una antiguitat de 45 anys i aquesta és la seua història:

• El curs 69-70 s’inicia el batxillerat a Esterri amb la creació d’un C.L.A. (Col·legi Lliure Adoptat), adscrit a l’Institut de la Seu d’Urgell.
  • El curs 75-76, amb una reestructuració de l’ensenyament, s’inicia el B.U.P.
  • L’abril del 1979 s’aconsegueix la classificació definitiva del Centre com a Col·legi Municipal Morelló. L’Ajuntament d’Esterri n’és el titular.

Durant aquests anys, un tribunal de la Seu d’Urgell venia a examinar, juny i setembre, els alumnes. Després d’una lluita llarga per obtenir l’homologació del Centre, el curs 83-84 s’aconsegueix l’homologació del professorat, és a dir, el Centre continua essent habilitat, però els mateixos professors del Centre examinen els alumnes.

• El curs 88-89, el Departament d’Ensenyament assumeix la totalitat del professorat i l’Ajuntament es fa càrrec de les despeses de manteniment, amb la qual cosa l’ensenyament passa a ser totalment gratuït.
  • El curs 90-91 el Centre passa a ser Extensió de Batxillerat, depenent de l’IES de Sort, però amb total autonomia .
  • El curs 95-96 s’inicia la reforma educativa començant per 3r d’ESO.
  • El curs 96-97 s’incorpora el 1r d’ESO.
  • El curs 99-00 acabarà la 1a promoció d’alumnes amb l’ESO complet (tota l’etapa). Ja som SES Morelló.
  • Curs 12-13, passem a ser Secció d’Institut. SI Morelló.
  • Curs 17-18, canviem la denominació oficial per la d’ INS Morelló.