Iniciem un nou projecte de conservació de la biodiversitat al J.V. Foix

Aquest curs l’Institut J.V. Foix de Rubí ha iniciat un projecte a escala de centre que acostarà a l’alumnat  les diferents espècies de ratpenats i ocells insectívors. És un projecte de conservació de la biodiversitat i educació mediambiental, i tot aprofitant l’entorn natural que hi ha a les nostres instal·lacions, hem col·locat 6 caixes niu per aus insectívores, 3 menjadores i 3 caixes refugi per ratpenats.

L’objectiu principal és fer dels nostres alumnes ciutadans amb sensibilitat per a la conservació i protecció del medi natural. Penjant aquestes caixes i menjadores, oferim a les aus i als ratpenats noves oportunitats de supervivència i de reproducció i ,al mateix temps, amb el seu estudi i seguiment obtindrem dades molt valuoses que seran el centre de les nostres investigacions a l’aula i al laboratori.

Una de les causes més importants de pèrdua de biodiversitat és la destrucció dels hàbitats: mitjançant la col·locació d’aquests nius artificials, donem una oportunitat a moltes aus que tenen dificultats per trobar llocs de nidificació naturals, ajudant a incrementar la seva població  i afavorint la recuperació de l’equilibri natural d’uns ecosistemes profundament influenciats per l’activitat humana.

A més a més,  hem penjat caixes refugi per a ratpenats que ajudaran a la seva conservació oferint uns nous llocs on refugiar-se. D’aquesta manera, pretenem que augmenti la presència d’aquests mamífers voladors al voltant de l’institut, afavorint la recuperació de les seves poblacions i  alhora sortint nosaltres beneficiats, ja que són grans depredadors de mosquits i d’altres espècies d’insectes nocives pels humans.

Per últim volem agrair el suport i ajuda  de  l’ornitòleg rubinenc Jorge de Pedro Fernández, anellador expert de l’ICO, sense ell i la seva experiència de camp no hauria estat possible dur a terme el projecte. Les seves sessions pràctiques han despertat l’interès de l’alumnat de primer d’ESO i  a més a més col·labora voluntàriament amb el Museu de Ciències Naturals de Granollers introduint les dades recollides del seguiment de les nostres caixes al projecte Quirocaixes que es pot consultar a la web Ratpenats.org.