Descobrim els ratpenats a la Setmana de la ciència amb el Cinefòrum «Humans i ratpenats»

El 14 de novembre hem celebrat la 28a Setmana de la ciència amb un Cinefòrum sobre el documental «Humans i ratpenats» i la sessió ha estat guiada per l’ornitòleg Jorge de Pedro, president de l’organització d’ AGEMAR ( Asociación Grupo de Estudio de Murciélagos y Aves de Rubí). Tot l’alumnat de 1r d’ESO i 1r de Batxillerat científic ha pogut visualitzar el documental a la sala d’actes de l’institut.

L’objectiu d’aquesta sessió de cinefòrum ha estat apropar els ratpenats a l’alumnat i mostrar la importància de conèixer la natura per poder conservar-la: humans i ratpenats conviuen en tot tipus d’entorns i poques vegades s’ignoren. Per la seva varietat, distribució i vida enigmàtica els ratpenats permeten abordar la necessitat de conservar la natura. Sovint entren en conflicte amb els humans i això els fa vulnerables, malgrat el seu important paper com a pol·linitzadors o controladors de plagues.

El documental «Humans i ratpenats» ha estat realitzat per Carles Flaquer (doctor en biologia i coordinador de l’Àrea de recerca en Quiròpters del Museu de Ciències Naturals de Granollers) i Xavier Puig (ambientòleg i fundador de Galanthus). Ells juntament amb un càmera han viatjat per diversos països, com Mèxic, Indonèsia, Austràlia o els Estats Units, per documentar i gravar les diferents relacions que s’estableixen entre humans i ratpenats segons les cultures i tradicions d’arreu del món. El documental apropa, de manera amena i divulgativa, la recerca científica sobre els ratpenats al públic general. S’hi poden veure hospitals per a ratpenats creats a Austràlia; es veu com els ratpenats són part de la cuina a Indonèsia; o com als Estats Units són un fort motor de turisme; i posa especial èmfasi en destacar com les diferents realitats culturals marquen les interpretacions d’un mateix fet natural. És el cas, per exemple, de l’apartat dedicat als vampirs a Mèxic, on contrasta la visió dels ramaders i la dels biòlegs, ambdues ben argumentades.

Mª Cinta Quintero Santiago, professora de biologia