Finalistes del Premi QualicatEdu 2026, amb el projecte internivells “L’accessibilitat desapercebuda al centre: es viu, s’ensenya i s’aprèn”

Aquest curs s’ha consoidat al centre el projecte “L’accessibilitat desapercebuda al centre: es viu, s’ensenya i s’aprèn”, un projecte transversal que va néixer amb el centre, l’any 2015 i que ha anat creixent i ampliant-se, en temes, en actuacions i també en nombre d’alumnes i estudis implicats al llarg dels 10 anys de l’institut. El projecte va començar amb un tastet de llengua de signes i unes primeres cançons cantades en llengua de signes; posteriorment va créixer cap a la biblioteca, amb una selecció de llibres i lectures sobre diversitat i discapacitat i fa uns cursos que s’ha ampliat amb l’aprenentatge del sistema Braille i amb diferents materials adaptats, jocs adaptats i ajuts tècnics per a diferents finalitats. Aquest projecte també s’ha incorporat dins dels projectes que portem a terme com a escola mentora del programa Escola Ambaixadora del Parlament Europeu i properament anirem a fer tallers sobre els temes treballats a escoles d’infantil i primària. El projecte va començar arrelat als dies temàtics i a les hores de Cultura i Valors d’ESO i al llarg d’aquests 10 anys s’ha anat reajustant fins arribar al format actual: els primers cursos d’ESO el treballen a les hores d’Activitats Cíviques i Culturals, també vinculta com a aprenentatge i servei, i posteriorment, l’expliquen, l’ensenyen i el comparteixen amb els alumnes més grans, els de la FP, fonamentalment a les Jornades Tècniques anuals de la FP.

Aquest projecte ha resultat finalista -per segona vegada en aquest premi, ja que també ho va ser a la 6ena edició- a l’11è Premi QualicatEdu, premi atorgat per l’Associació Catalana per a l’Excel.lència i destaca en dos sentits. En primer lloc, pel seu contingut i compromís amb la inclusió i la diversitat i pel fet de treballar temes nous, com la lectura i l’escriptura Braille, la llengua de signes catalana,  sistemes augmentatius de comunicació, ajuts tècnics i material adaptat per a diferents discapacitat; en definitiva, el projecte treballa l’accessibilitat, desapercebuda, i, de retruc, però de manera profunda, la reflexió sobre la diversitat i les dificultats amb què es pot trobar cada persona en diferents moments de la seva vida. En segon lloc, i principalment, en destaca que aquest treball es fa a diferents cursos i estudis del centre i així, per exemple, els alumnes més petits, els de 1r d’ESO, esdevenen professors dels alumnes més grans, els de la FP de grau superior, i els ensenyen tot el que han après. Perquè no és el mateix aprendre per a un mateix que aprendre per, després, haver d’ensenyar-ho a algú altre. Aquest fet dona un punt extra de motivació a un projecte, ja de per si, nou i engrescador.

El projecte va ser exposat davant del jurat i dels assistents a la jornada, el passat dijous 12 de març, a la tarda, juntament amb els altres tres centres finalistes: el projecte Girl’s Day de l’ INS Montsià d’Amposta, el projecte Cuinant futurs de l’ INS Miquel Biada de Mataró i el projecte, De la formació inicial a la professionalització docent: L’Institut com a ecosistema d’aprenentatge continu de l’ INS Bernat el Ferrer de Molins de Rei, que en va resultar el guanyador. Van exposar el projecte, la professora responsable del projecte, Judit Serra i Morera, juntament amb un alumne representant del centre i amb un paper destacat en la presentació, Jofre Duran Sala, de 1r d’ESO, amb un exemple més del que realment és el projecte i l’essència de l’institut: l’alumnat com a protagonista, com a aprenent i també, com a ensenyant. El Jofre va ser un gran representant del centre i un gran exemple d’això, esdevenint, molt probablement, el ponent més jove de la història del QualicatEdu.

 

Podeu veure un petit vídeo-resum del projecte a:

I un parell de fotografies de l’acte: