Recomanacions per l’aprenentatge híbrid

La Secretaria de Polítiques Educatives del Departament d’Educació ha elaborat un document amb els Criteris i orientacions per incrementar l’aprenentatge híbrid al batxillerat. Aquest document defineix l’aprenentatge híbrid, traducció del terme blended learning, com un aprenentatge actiu centrat en l’alumnat que combina presencialitat i aprenentatge en línia, i que té com a objectiu aprofitar les sinergies entre els diferents formats, amb la finalitat d’afavorir els aprenentatges i  desenvolupar les competències digitals.

Pel que fa a l’aprenentatge en línia no és necessari, ni recomanable, complir amb el mateix horari que en presencialitat. No obstant això, aquest ha de ser compatible per seguir amb l’organització global del centre. Es recomana realitzar algunes hores setmanals de manera síncrona i altres, per fer activitats i poder fer el seguiment mitjançant els entorns virtuals d’aprenentatge o fer treballs en equip.

És per això que durant el període d’aprenentatge en línia s’ha facilitat a l’alumnat un horari setmanal de treball sincrònic. Per altra banda l’alumnat s’ha de dissenyar un horari en funció del nou espai asíncron de treball i establir-se un horari i rutina de treball.

També és important conèixer la normativa en relació amb la protecció de dades personals i els drets d’imatge per fer un ús correcte dels recursos i espais virtuals d’aprenentatge. No es poden fer fotos, ni enregistrament d’àudio i vídeo tant de persones com d’accions en línia sense el seu consentiment. Fer difusió d’aquests materials a les xarxes socials o a Internet incorre en un fet delictiu, i no només l’autor de la gravació, si no també el que ha facilitat l’accés com a cooperador necessari / còmplice.

Finalment us adjuntem una infografia sobre l’ús responsable de les videotrucades.