Els alumnes de 1r d’ESO C treballen les ‘fake news’

Durant el passat mes d’octubre els alumnes de 1r d’ESO C de l’Institut Vilatzara van treballar les fake news. Ho van fer al llarg de dues sessions a l’optativa de Taller de premsa.

Una fake new és una notícia falsa. Es tracta de notícies que normalment es troben a la xarxa, i majoritàriament es fan amb el fi de perjudicar una empresa, una agència, una persona… Els autors de fake news volen que es viralitzin i que les persones les comparteixin a través de les xarxes socials per arribar a la màxima gent possible.

Abans de començar, els alumnes van parlar sobre què són les fake news, on es poden troben, les conseqüències que poden tenir i com es poden evitar. Van veure un vídeo de l’info K sobre aquest tema i van consultar diverses pàgines web que donaven recursos i tècniques per aprendre a detectar-les.

El treball consistia a escriure una fake new per parelles o en grups de tres. Cada grup havia d’escollir un tema inventat i començar a redactar la notícia. Alguns dels títols que van aparèixer a les fake news van ser: ‘El canvi climàtic no és real’, ‘Es descobreix una nova espècie humana’ o ‘El Messi se’n va del Barça’, entre altres.

Finalment, es van posar en comú les notícies i els alumnes van exposar en cada cas de quina manera es podria detectar que aquelles notícies eren falses. Van ser unes sessions molt interessants pels alumnes que van servir per reflexionar sobre el contingut que sovint es comparteix a través de les xarxes socials.

Redacció: Candela Pérez, Jana Serra i Dina El Ayadi (alumnes de 1r d’ESO C)