Les dones de la poesia medieval entren a les aules amb una entrevista radiofònica a càrrec de l’alumnat

Mara Aranda és especialista en el cant de poemes de trobadores medievals. Té una trajectòria consolidada que l’ha portat a ser la directora del CIMM (Centre Internacional de Músiques Medievals), així com a un reconeixement mundial amb premis com el de millor de disc de World Music de l’any 2009 i el Top10 a la llista anual de World Music Charts Europe. En els darrers anys s’ha centrat en la interpretació de música sefardita i de poemes de les trobairitz, les poetes medievals del segle XII. L’entrevista s’emet a Mataró Ràdio els dies 2 i 17 de març, en el marc de la programació dedicada al Dia de la Dona Treballadora. Aquí en trobareu el podcast.

Alumnes de 4t d’ESO han tingut ocasió de fer-li una entrevista per videoconferència que ha servit per consolidar aprenentatges sobre aspectes com la poesia medieval, la redacció de guió periodístic en el gènere de l’entrevista i l’edició de so. L’activitat, a més, ha permès prendre consciència del paper importantíssim i poc conegut de les dones en la poesia medieval, que van aconseguir aportar un to directe i personal a una poesia formal i codificada pels poetes masculins. Així doncs, l’alumnat ha pogut descobrir que les poetes del segle XII parlaven obertament de la lluita contra els matrimonis concertats, de passions i desenganys, i de les opcions per un amor homosexual. És per això que la conversa s’ha emès a Mataró Ràdio coincidint amb dates properes al Dia de la Dona Treballadora, el 8 de març.

L’entrevista havia estat enregistrada el passat dia 23 de febrer amb un total de 9 alumnes de 4t d’ESO-E i 4t d’ESO-G, seleccionats prèviament per la qualitat dels guions elaborats per preparar la conversa. Per tal de poder complir les mesures Covid19 l’entrevista s’ha fet per videoconferència i l’alumnat de grups diferents s’ha ubicat en espais diferents del centre, el pati de la cantina i l’aula A00.

La valoració de l’experiència per part de l’alumnat ha estat molt positiva, i és que els i les estudiants han destacat que “l’entuasiasme i la claredat amb què l’artista parla de la seva feina” que els ha impulsat a “aprofundir en els seus projectes personals o artístics”. El resultat final es pot escoltar al podcast de Mataró Ràdio en aquest enllaç.