“Aprenem. Famílies en xarxa” al Rambla Prim

Actualització 24-03-2017: Ja podeu veure el vídeoreportatge!

Durant aquest curs, Casa Àsia i la Direcció de Drets de Ciutadania i Immigració de l’Ajuntament de Barcelona, han portat el projecte “Aprenem. Famílies en xarxa” al barri del Besós i al barri del Raval. Aquest projecte consisteix en formar parelles lingüístiques de joves voluntaris que ensenyen a un membre adult o jove de la seva família que vol aprendre.

“Aprenem famílies en xarxa” és un projecte d’Aprenentatge i Servei en el què alumnes dels centres esmentats donen classes de castellà durant tot el trimestre a persones adultes del barri en forma de tutories individuals que es fan en un mateix horari i espai, en una aula dels centres educatius esmentats i acompanyats per un/a jove que fa de dinamitzador/a, també d’origen immigrant i que va haver d’aprendre el català i el castellà en escolaritzar-se aquí i per tant és plenament conscient de les dificultats que comporta aprendre, sobretot quan s’és més gran.

La idea inicial era engrescar a alumnes dels dos centres d’orígens culturals diversos i que han passat per l’aula d’acollida o altres serveis similars, per a  què fessin de mestres de les persones adultes de la seva família, comunitat o veïnatge, que tot i fer temps que viuen a Catalunya, no han tingut la oportunitat de seguir unes classes de català o castellà regulars i  partint del seu nivell de coneixement de la llengua.

A l’IES Milà i Fontanals, grup dinamitzat per la Komal Naz, comptàvem amb les estudiants  que van començar les classes de català i castellà el curs passat i algunes voluntàries, les seves filles,  la majoria d’origen pakistanès.

A l’IES Rambla Prim, grup dinamitzat per l’Amad Husain,  l’experiència és molt diferent,  ja que els alumnes que es van oferir a ser voluntaris/es voluntaris, set en total, són majoritàriament de famílies d’origen llatinoamericà, que fa pocs anys que han arribat al barri per re agrupament i que han tingut el suport de l’aula d’acollida del centre per aprendre català. Els adults, set dones i cinc homes,  són tots d’origen pakistanès com el dinamitzador i d’edats compreses entre els 18 i els 67 anys i un menor d’edat també urdú parlant que es va presentar com a voluntari i ha acabat estudiant castellà amb una voluntària.

Els nois i noies voluntaris d’ “Aprenem, famílies en xarxa” diuen que estan encantats de poder ajudar altres persones a aprendre el castellà, tal i com se’ls va ajudar a ells a aprendre el català quan van arribar. Ho fan amb paciència i amor i gaudeixen de poder fer un servei a altres persones, mentre aprenen a explicar els conceptes i empatitzen amb la tasca del professorat.

Pel que fa als adults que estudien, estan encantats de tenir un professor/a particular jove i alhora parella lingüística. Uns i altres són puntuals, regulars i compromesos. Els més grans tenen els nets a casa, més petits d’edat, que els ajuden a repassar el què aprenen amb el projecte. Tots plegats, esperem amb moltes ganes consolidar el projecte als dos centres educatius i replicar-lo a més barris de Barcelona i a altres ciutats catalanes.