La ruta de l’exili

El passat divendres 11 de gener els alumnes de 2n de batxillerat vam realitzar una visita als diferents escenaris on es va produir la ruta de l’exili a l’hivern del 1939. En aquesta sortida vam tenir dos acompanyants en tot moment: el fred i el vent de Tramuntana.

La primera parada la vam fer a Portbou (Alt Empordà) després d’haver sortit ben d’hora de Barcelona. Una visita guiada molt interessant en la que vam resseguir les pistes del filòsof alemany Walter Benjamin, que va suïcidar-se allà mateix.

Posteriorment ens vàrem dirigir a Cotlliure (Rosselló) per visitar i homenatjar la tomba del gran poeta castellà Antonio Machado on vam llegir un poema seu.

Després d’una estona de visita lliure per dinar ens vàrem dirigir a la platja d’Argelers (Rosselló) on es va establir el camp de concentració més gran de França pels republicans espanyols que fugien de la barbàrie feixista a Espanya. Allà amb un fort vent de Tramuntana vam poder comprovar com de dures varen ser les condicions de vida per aquella gent.

Per finalitzar la nostra ruta vam anar fins al petit i preciós poble de Prats de Molló (Vallespir), on vam veure les rastres del President Macià per acabar pujant fins al Coll d’Ares, punt fronterer entre Espanya i França i on encara són ben visibles els camins de la retirada del 39.

Finalment, cansats però contents vam arribar a Sant Andreu a tres quarts de nou del vespre.