L’alumnat d’ESO a la xerrada sobre Criptografia d’Òscar Font

Avui , dimecres 7 de febrer de 2018, el Departament de Matemàtiques ha organitzat unes xerrades per als alumnes d’ESO en que l’Òscar Font, músic de l’orquestra de jazz La Locomotora Negra (premi Creu de Sant Jordi el 2002) ens ha vingut a explicar una passió seva que res te a veure amb la música: el món de la criptografia.

L’Òscar, dins dels seus estudis en disseny, es va especialitzar en el vessant de falsificació, i així va entrar en contacte amb la criptografia, de la qual és un expert.

Hem pogut aprendre quin és el significat d’aquesta paraula (la tècnica d’amagar informació en missatges xifrats) i la seva evolució al llarg de la història. L’Òscar ens ha fet una demostració pràctica del funcionament de la màquina Enigma, amb la qual l’exèrcit alemany xifrava els missatges secrets durant la 2ª Guerra Mundial. Només hi ha dues màquines Enigma a Espanya, i una està en la seva possessió (va haver de vendre’s un clarinet del Woody Allen per poder pagar-la!).

Els alumnes i professorat han manifestat el seu interès per la xerrada, que ha sigut molt amena. Esperem que hagi despertat la imaginació en algunes persones i que els serveixi d’inspiració per altres temes relacionats amb les matemàtiques.

Israel Orga, professor de matemàtiques

L’altre dia va venir a l’institut un home expert en criptografia. Ens va fer una xerrada sobre els diferents missatges secrets al llarg de la història, i també sobre les tècniques de encriptació utilitzades en aquests. Ens va explicar que, per exemple, els antics xinesos es menjaven els papers on estaven escrits els missatges, i així es mantenien en secret fins arribar al seu destí. O també que es podia crear un missatge secret movent de lloc les lletres de l’alfabet. Després, ens va explicar que havia portat una màquina que els nazis utilitzaven per enviar missatges encriptats. Ens va explicar el seu funcionament, i ens va deixar fer-li fotografies. Aquesta visita ens ha servit per aprendre sobre la criptografia, i ens ha ajudat a estimular la nostra curiositat.

Oto, 2n d’ESO

màquina Enigma amb la que l’exèrcit alemany xifrava els missatges, va estar enterrada durant 70 anys i ha estat restaurada.