A 3r d’ESO fem Pràctiques d’Anatomia

L’altre dia al laboratori de ciències naturals la classe de 3r A va efectuar la dissecció d’un ronyó de xai. Per fer-la vam utilitzar, com sempre, dues agulles emmanegades, unes tisores i unes pinces.

Primer de tot, vam veure el ronyó tot cobert de greix i tenia un aspecte així:

ronyo 1

Això es deu a que és un òrgan molt susceptible i per tant el greix el protegeix.

Un cop treta, el ronyó es veia així:

ronyo 2

Tot seguit, vam tallar el tub que és a la part central del ronyó: l’urèter, amb l’objectiu de poder identificar les venes i les artèries renals. Llavors el vam obrir per identificar les parts internes de l’òrgan:

ronyo 3

La part per on passava l’urèter s’anomena pelvis renal i aquests cercles que té al costat s’anomenen piràmides perquè si les veiem per dins tenen forma de piràmide:

ronyo 4
el ronyó té unes petites unitats anomenades nefrons que se situen a la part on acaben les venes i artèries renals i tenen la funció d’extreure les toxines de la sang i convertir-les en orins que sortiran per la bufeta. Cada ronyó té més d’un milió de nefrons i són tan petits que no es veuen a simple vista.

DAVID DÍAZ, 3r d’ESO A