Programa Innovación AraArt 2019-2023

2019-2020

Entrem a l’AraArt:

Aquest nou curs, l’iniciem amb un nou Projecte, formar part del pla d’innovació AraArt. Els professors de música, David Soriano i Cristina Hernández, comencen aquest curs a renovar el projecte Rockalins per tal que sigui un Projecte de centre, on totes les matèries tinguin cabuda, i que no sigui només un projecte musical, sinó artístic, amb el treball en equip de tot el claustre. Aquí podeu veure tota la informació de l’AraArt. 

Ja tenim el segell d’aula del futur:

Aquest nou curs, també ens donen el segell d’aula del Futur.  El projecte de música “Rockalins” requeria uns espais condicionats que permetessin l’assaig simultani de quatre o cinc bandes de rock i/o l’assaig col·lectiu d’un grup d’ESO; a més, calia comptar amb un mobiliari mínim, però específic i una infraestructura tecnològica molt complexa, perquè és un espai de música moderna basada en instruments elèctrics. Per tot això, calia trencar l’esquema de classe tradicional basat en la frontalitat, les files de pupitres i els murs d’aprenentatge (pissarres/pantalles) per passar a un espai lliure, obert i modular. Aquí podeu veure més informació sobre el segell d’aula del futur, i també podeu consultar el mapa complet d’Espanya amb totes les aules del futur.  

Info.

Mapa.

Pandèmia COVID i Concerts Solidaris Online:

A 2n d’ESO, els alumnes comencen el curs impulsant un projecte solidari. En aquest cas, es treballa en projectes educatius per Gàmbia de la mà de ITT Foundation i La Roca Solidari. 

Aquí us deixem un vídeo explicatiu que van fer unes alumnes de 2n d’ESO.

Malgrat la situació amb la pandèmia, vam intentar continuar amb l’activitat. Vam fer un concert solidari virtual, però també vam decidir deixar en pausa  durant el següent curs l’AraArt, per reprendre’l el curs 2021-2022. Els alumnes des de casa, graven les seves cançons i les compartim per tots cap a final de curs. Aquí us deixem el resultat.

 

2021-2022

2n any AraArt

Durant aquest curs, reprenem amb el pla d’innovació AraArt, formem un equip impulsor i ens reunim sovint per idear el nou projecte de centre. L’anomenem PROJECTE IANUA, que significa ‘porta’ en llatí. Amb el lema, ‘Obrim portes a la Coeducació’, comencem a donar-li forma a un projecte on l’alumnat de tot l’Institut treballarà des de CUVA i des de Tutoria sobre diferents temes de Coeducació. A més, moltes altres matèries tindran un paper a desenvolupar, per tal d’obtenir cada curs un producte final amb una ONG triada pels alumnes, a la qual li donarem els diners obtinguts a 4 Concerts Solidaris, que farem a final de curs, junt amb una exposició a l’entrada del concert amb les manifestacions artístiques creades durant el curs amb la temàtica de la Coeducació. 

 

 

Concerts solidaris per Ucraïna

En aquesta ocasió, tornem a finalitzar el curs amb els Concerts Solidaris per Ucraïna. Tots els alumnes de les assignatures de música, participen omplint 6h de música en directe. A més, els alumnes de Projecte Futur, amb les seves professores responsables, col·laboren amb la venda d’entrades a les hores de pati i els dos dies dels concerts. El resultat és molt positiu i fem una donació aproximada de 600 €. Aquí podeu veure els concerts.

 

2022-2023

3r any AraArt:

Aquest curs, arranquem amb moltes idees noves per dur a terme, i l’equip impulsor de l’AraArt comença a treballar en totes elles junt amb la col·laboració del claustre i la participació de tot l’Institut.

I com no podia ser d’una altra manera, els professors de l’Institut també preparen un tema de Coldplay per tocar tots plegats. Aquí us deixem un assaig a l’aula de música

Activitat de CUVA: Treballem la Coeducació.

Enguany el projecte de centre Ianua amb el lema “Obrim les portes a la Coeducació” ha permès que l’alumnat de l’Institut de la Roca del Vallès conegui de prop el tema. La coeducació és una metodologia educativa que té com a objectiu disminuir tant com sigui possible els efectes i conseqüències dels estereotips, prejudicis i discriminacions relacionats amb el sexe, l’edat, gènere, origen, ètnia, religió i orientació sexual entre d’altres. L’alumnat de 2n d’ESO ha fet un treball de recerca de diferents ONG´s i associacions relacionades amb el tema. Han elaborat una presentació grupal i el propi alumnat ha seleccionat els finalistes. Finalment, s’ha triat la Plataforma unitària contra les Violències de Gènere com a ONG guanyadora. Serà a aquesta associació on es farà el donatiu dels diners recaptats d’aquests concerts solidaris. A més, amb motiu del 17 de maig, dia mundial contra la LGTB-fòbia, es fa un taller de Prevenció d’actituds LGTBI-fòbiques a l’aula, de dues hores, en els primers d’ESO amb la intenció de fer conscient a l’alumnat de quines actituds fan del centre un espai segur i quines no per les persones de la comunitat LGTBIQA+ i reduir les actituds violentes o discriminatòries al centre i que no siguin l’esglaó de violències més gres. A les fotografies podeu veure la presentació en Canva del grup que va ser escollit i l’entrega del xec al pati de l’institut.

 

 

Activitat de Tecnologia. Creació de les portes del projecte.

On du una porta oberta? Partint del lema “Obrim portes a la coeducació”, els alumnes de 4t i, sobretot, els de 1r d’ESO, han dedicat hores de taller a construir les portes de l’exposició. Les pautes per fer-ho han estat clares: llistó encolat per aquí, tenir cura dels angles rectes, mirar que la base doni suport de manera que caigui quan s’obri la porta, i llimar amb paper de vidre fins a l’extenuació. Però en l’articulació de les frontisses i en els tiradors, cada noia i noi l’ha feta com ha volgut; endavant la creativitat.

 

Activitat de Visual i Plàtica: Pintura i decoració de les portes del projecte. 

Una activitat complementària a la construcció de les portes fetes a tecnologia, ha estat des de Visual i Plàstica. Els alumnes han estat pintors i decoradors de les portes. Aquestes, simbolitzen l’obertura i visibilització al tema lligam del projecte d’aquest curs: La coeducació. La part artística ha estat bastant lliure, podent triar plenament la tècnica emprada per pintar i decorar, tot i que l’alumnat podia inspirar-se en altres portes artístiques creades arran del món, però utilitzant sempre pintures acríliques, per tal d’obtenir un bon resultat sobre la fusta.

 

 

Una altra activitat de Visual i Plàstica: Creació del logo-combo

Una altra activitat de Visual i Plàstica ha estat la creació dels logotips per als grups de Rock. Els alumnes de 1r d’ESO han confeccionat i pintat un logotip Per al seu grup de Rock. Han fet logotips molt xulos i han pogut tocar al concert amb el seu logo projectat al fons de l’escenari. A la resta de cursos, ho han fet també, però amb ordinador. El resultat ha estat molt maco!

   

Una altra activitat de Visual i Plàstica: Concurs de cartells pel concert.

Una altra activitat de Visual i Plàstica: Concurs de cartells pel concert.

Des de la matèria de Visual i Plàstica també duem a terme un concurs per posteriorment triar un cartell guanyador per fer la publicitat dels concerts.

Aquí podeu veure el resultat.

 

 

Activitat de Castellà: Creació d’una lletra per una cançó, amb la temàtica de la coeducació.

Som compositors i compositores!!  Des de 3r d’ESO l’alumnat ha participat en el projecte Ianua posant-se a la pell dels compositors i les compositores. Llapis en mà i ritme constant, els i les alumnes han canviat la lletra de la cançó The Final Countdown de Europe per tal d’ajustar-la al tema tractat al nostre projecte de centre: la coeducació.  Un cop treballat el tema des de la matèria de CUVA, l’alumnat es va agrupar en petits grups a la matèria de llengua castellana i va triar un tema relacionat amb la coeducació. A partir d’aquí van crear una versió de la cançó de Europe completament nova. De totes les cançons que es van composar, l’alumnat de 1r de BAT encarregat de cantar la nova versió va triar Imparables, que tracta el tema de la violència de gènere. Aquí tenim el resultat:

 

Activitat de Música, Castellà i EF: Fem un Videoclip.

Gravació i edició d’un videoclip: Els alumnes de 1r de Batxillerat, des del Repte de Música, i amb la col·laboració dels nivells de 1r, 2n, 3r i 4t d’ESO, han fet un VIDEOCLIP. En primer lloc, els alumnes de batxillerat, han preparat el tema de Europe, “The Final Countdown”, i un cop assajat, han preparat tot el que és necessari per gravar i editar el videoclip. Després de dividir-nos en grups petits, s’han repartit les feines. Uns s’han encarregat de la producció i organització, uns altres de la vestimenta, de cercar les localitzacions on es gravarà, de cercar les eines per fer la gravació i decidir com gravar els plànols, uns altres de preparar un ball i ensenyar-los als alumnes d’altres nivells, i tots els detalls de la ficada en escena i l’edició del videoclip. Des de la matèria d’Educació Física i Arts escèniques, han participat directament en el ball que es veu a la tornada de la cançó. Aquí us deixem el videoclip amb el resultat final. Esperem que us agradi. Els alumnes ho han gaudit molt i han ficat moltes ganes i il·lusió.

VIDEOCLIP.

 

Activitat de Música i Anglès: Fem sonar la música i practiquem anglès.

Durant tot el curs fem sonar la música a l’Institut, assajant de manera regular de diferents maneres, dividits per instruments i individualment, tota la classe junta tocant un tema o dividits en grups més petits, amb la formació típica d’un grup de Rock. Tot i que les primeres maneres de treballar són importants i necessàries, la part de treballar dividits en grups de Rock és l’objectiu, per la part tan enriquidora que comporta d’aprendre a treballar en equip, d’escoltar-se amb molta atenció i concentració, de ficar els coneixements individuals en benefici del grup i per la ficada en escena del resultat final, amb la importància i aprenentatge de pujar a un escenari i exposar-se a un públic gran. A més a més, durant els assajos del curs, tenim la col·laboració de la professora d’anglès, per tal de treballar les lletres de les cançons en llengua anglesa. Aquí us deixem un vídeo de com és un dia  habitual a l’aula de música.

Un dia a l’aula de música.

 

Activitat de Projecte Futur: Confeccionem les entrades del concert, i fem venda i la recollida dels diners.

Els alumnes de projecte futur han estat confeccionant les entrades per grups cooperatius, i una vegada les van fer, es va fer una selecció de la qual més agradava. En segon lloc, aquests alumnes van vendre les entrades a les dues franges horàries de pati, s’ho van distribuir i ho feien de dos en dos. En tercer lloc, aquest alumnat va estar a l’entrada del centre cultural recollint les entrades i venent-les d’última hora. Finalment, aquest alumnat va comptabilitzar els diners que s’havien recollit als concerts solidaris, i es va fer un xec amb CANVA per donar amb l’entrega dels diners a l’ONG.

 

Activitat Català: Preparem els guions pel concert.

Des de la matèria de català, es preparen els guions pels presentadors dels 4 concerts solidaris. Els alumnes fiquen tot el seu enginy per preparar uns guions molt professionals i divertits.

Exposició a l’entrada del concert:

Abans d’entrar als Concerts Solidaris, es va poder veure l’exposició de les portes fetes a Tecnologia i Visual i Plàstica, que simbolitzen l’obertura a una visió empàtica de les relacions i d’acord amb els patrons amb els quals es basa la coeducació.

Concerts Solidaris per la Plataforma Unitària contra les Violències de Gènere.

Per finalitzar el Projecte Ianua, a final d’aquest curs 2022-2023, hem fet els 4 Concerts Solidaris per la Plataforma Unitària contra les Violències de Gènere. En aquesta ocasió recollim 670 € i els alumnes li entreguen el xec a una representant de l’organització al pati de l’Institut.

 

Aquí podeu veure el vídeo dels concerts.

VÍDEO 1.

VÍDEO 2.