Programa internacional Erasmus +

Erasmus+ és el programa de la Comissió Europea per educació, formació, joventut i esport. Tindrà vigència des del dia 1 de gener de 2021 fins el 31 de desembre de 2027 i comporta un increment significatiu dels fons destinats al desenvolupament del coneixement i les habilitats.

El programa és la resposta de la UE als reptes socioeconòmics actuals. Es tracta d’una estratègia coordinada per al creixement i l’ocupació, anomenada Europa 2020, de la qual l’educació i la formació en són una part integral. La inversió en educació i formació es considera clau per al desenvolupament del potencial personal, l’adquisició de noves habilitats i l’increment de les perspectives laborals.

També des del passat curs 2021-22 l’INS La Bisbal forma part del projecte internacional ‘Erasmus PITCHER’ per al desenvolupament conjunt amb altres institucions europees de recursos didàctics amb l’objectiu de conscienciar a la ciutadania europea de la importància de la prevenció del tràfic il·lícit de patrimoni cultural.
L’objectiu general del projecte PITCHER és el de dissenyar i implementar un conjunt de recursos educatius oberts, que també seran disponibles en línia, amb l’objectiu de millorar la capacitat dels educadors per preparar noves experiències d’aprenentatge per donar suport a la lluita contra el saqueig i el tràfic il·lícit de béns culturals.
El projecte proposarà un nou model per mostrar als joves com poden donar suport a la lluita contra el saqueig i el tràfic il·lícit de béns culturals, adreçant-se als professors dels centres educatius per conscienciar als docents i potenciar el seu desenvolupament professional en aquest àmbit.
Això es desenvoluparà a través de:
• dotar als centres educatius d’eines que ajudin els seus alumnes a adquirir les habilitats de pensament crític necessàries per jugar un paper efectiu a l’hora d’abordar aquests problemes, com a joves ciutadans i com a adults;
• crear materials i recursos educatius basats en el sistema d’ensenyament STEAM (és a dir, una combinació de ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques) com a punts d’accés per orientar les peticions d’informació, el diàleg i el pensament crític dels estudiants;
• utilitzar el potencial educatiu present a les col·leccions del patrimoni digital europeu (jaciments arqueològics, museus, biblioteques, etc.) per ajudar els professors a desenvolupar lliçons i tallers centrats en la lluita contra el saqueig i el tràfic il·lícit de béns culturals.
El projecte PITCHER consta de 8 socis europeus, incloent 4 centres educatius: Bibracte (França), Escola Nacional Superior de la Policia (França), Michael Culture Association (Bèlgica), Associació Museomix (França), Lycée Franco-Hellénique Eugène Delacroix (Grècia), IES Albalat (Espanya), INS La Bisbal (Catalunya) i Comprensivo Ennio Quirino Viscinti (Itàlia). Tots els socis del projecte són organitzacions actives i amb una forta experiència en l’àmbit de l’educació formal, informal i no formal, amb un interès específic per la dimensió social i el suport a la inclusió social de persones joves i menys afavorides. El Museu d’Arqueologia de Catalunya, a través de la seu d’Ullastret forma part d’aquest projecte com a soci col·laborador extern.
Aquesta passada primavera 2022 el projecte PITCHER va posar en marxa una pàgina web per donar a conèixer la totalitat dels seus membres i difondre les principals accions conjuntes i actualitats del projecte: https://www.pitcher-project.eu/