La ruta de l’exili

S'ha produït un error en obtenir un àlbum extern. Comproveu l'adreça de l'àlbum. Ajuda.

El passat 13 d’abril, els alumnes d’Història de 2n de batxillerat vam anar a La Jonquera a visitar el Museu de l’Exili i a fer una de les rutes de l’exili que passa per la mina Canta i el coll de Lli.

Del Museu, a partir de les explicacions de les guies, vam anar veient imatges del final de la Guerra Civil i dels refugiats que van passar per la frontera cap a França al 1939.

Ens va cridar l’atenció perquè no ho coneixíem gaire, el destí de molts exiliats. Alguns van anar a parar, després dels camps de refugiats, a camps de concentració nazis, en el context de la 2a Guerra Mundial. Altres van poder anar a Amèrica (sobretot a Mèxic), com alguns escriptors i polítics.

També destacaríem el paper que van tenir alguns fotògrafs que amb les seves imatges van esdevenir testimonis de totes aquestes realitats tan dures i per això ens han arribat i ho podem conèixer.

Al Museu també hi havia una fotografia de Franco i Hitler a Hendaya i ens van explicar com havia estat manipulada per millorar la imatge de Franco, i de fet, es veien detalls d’aquesta manipulació.

Finalment van ser colpidors els testimonis dels supervivents de l’exili que vam poder escoltar.

Després del Museu, amb l’autocar vam començar la ruta cap a Agullana i La Vajol. Vam visitar l’exterior d’una antiga mina de talc, la Mina Canta o mina d’en Negrín, on es van amagar els quadres del Museu del Prado i l’anomenat tresor de la república, que després va ser transportat en camions fins a Ginebra (Suïssa, que era neutral). D’aquí surt la història o llegenda d’un setè camió que no s’ha sabut mai en detall què va passar però no va arribar a destí.

El camí cap el coll de Lli va ser una mica accidentat perquè només baixar de l’autocar va començar a ploure i vam fer tota la caminada sota la pluja. Vam arribar al coll, on hi ha una placa commemorativa del pas del president Companys i altres, i sota els arbres vam llegir testimonis de diferents persones i polítics que van passar per aquell coll, camí de l’exili i dels camps de refugiats.

Vam baixar encara amb pluja però vam poder fer tota la ruta. En conjunt ens va agradar molt.