PREMIS TREBALL DE RECERCA UPF

Per segon any seguit un alumne de l’Institut de Deltebre (Baix Ebre) ha estat finalista dels premis de treball de recerca organitzats per la Universitat Pompeu Fabra. El curs passat, Josep Marin Llaó, estudiant de la 2n de Batxillerat de la modalitat de tecnologia, va ser premiat amb un accèssit pel seu treball de recerca La realitat augmentada: una experiència rel al Delta de l’Ebre. Aquest any, Joaquim de la Cruz, alumne de 2n de Batxillerat de la modalitat de tecnologia, ha estat escollit com a finalista i, finalment, premiat amb un accèssit pel seu treball titulat MovMind: una aplicació real d’una interfície cervell-ordinador. Volem destacar que han estat els únics treballs de la província de Tarragona finalistes en aquests premis. Des de l’institut de Deltebre ens sentim orgullosos de la dedicació i el bon treball fet per tots dos alumnes i animem la resta d’estudiants del nostre centre a seguir el camí obert per aquests.

Tots dos treballs giren al voltant de la creació d’aplicacions informàtiques. El treball realitzat per Joaquim de la Cruz s’ha centrat en la creació d’un sistema tecnològic que permet la comunicació directa entre els senyals generats pel cervell humà i diferents dispositius electrònics, com ara un braç robòtic o un telèfon mòbil. D’aquest manera, amb el seu projecte, és capaç de controlar els moviments d’un braç robòtic a distància i de forma voluntària utilitzant únicament els impulsos nerviosos del cervell. En definitiva, aconsegueix controlar un braç robòtic amb el pensament. Aquest mateix alumne ha programat una aplicació de mòbil que permet a l’usuari fer trucades a “voluntat”,  escollint el número de telèfon des d’una agenda. Aquestes accions es fan sense un contacte directe entre l’usuari i el telèfon mòbil, és a dir, a partir dels impulsos nerviosos generats pel cervell humà. Aquesta tecnologia, considerada com a emergent pels principals indicadors econòmics mundials, s’anomena tecnologia BCI (Brain Computer Interface) i pot ser aplicada per atendre malalts dependents o per pal·liar malalties degeneratives o amputacions, i permet el control de cadires de rodes o pròtesis robòtiques a partir d’impulsos nerviosos.

Els guanyadors dels IX premis de treballs de recerca de la UPF han estat dos alumnes dels Instituts Jaume Balmes i Front Marítim, de Barcelona.

DSC_0036 DSC_0066 DSC_0037 DSC_0022 DSC_0021quim4

quim3