Quàntica, genètica i energia verda: èxit del Matí de la Recerca!

El divendres 27 de novembre, l’institut va acollir tres conferències d’investigadors de camps molt diversos:

• en Marc Torrell, recercador de l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), ens ha explicat les limitacions de l’energia elèctrica fotovoltaica quant a emmagatzematge, ja que generem electricitat que hem de consumir en les hores que menys consumim! Les dues maneres que coneixíem d’emmagatzemar electricitat era mitjançant les centrals hidroelèctriques de bombament pur i mitjançant bateries de liti, però des de l’IREC s’està experimentant en una tercera via que consistiria en generar combustible a partir de l’energia solar, l’hidrogen. A la xerrada hem pogut veure una maqueta en què mitjançant una placa solar fotovoltaica i aigua es genera hidrogen, un combustible capaç de fer funcionar un vehicle.
  • la Dra. Gemma Marfany, investigadora de l’Institut de Biomedicina de la Universitat de Barcelona (IBUB), va captivar durant gairebé dues hores l’alumnat de 2n d’ESO amb exemples sorprenents i impactants sobre les possibilitats que ofereix l’estudi de la genètica pel coneixement (i manipulació) de la matèria viva. La xerrada va ser molt amena, i diverses alumnes es van apropar a parlar amb la investigadora al final de la mateixa per continuar fent-li preguntes i resolent dubtes i diverses qüestions.
  • en Cristian Boghiu, doctorand de l’Institut de Ciències Fotòniques, va explicar a l’alumnat de Física de Batxillerat que la mecànica quàntica té unes prediccions estranyes que semblen no tenir consistència en un món realista i local. Considerant realista tot allò que té uns valors abans de mesurar-los, i local que la cadena de causa-efecte es propaga punt a punt en l’espai. Hem pogut explorar aquestes idees mitjançant un exemple concret relacionat amb el Teorema de Bell.

Totes tres xerrades van deixar l’alumnat amb més preguntes que respostes, però potser d’això tracta la recerca!