Optatives i itineraris a 4t d’ESO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A 4t d’ESO el currículum s’organitza de manera diferent a la resta de cursos d’ESO. Els canvis més significatius són:

  • Hi ha matèries obligatòries (les ha de fer tothom) i matèries optatives.
  • Les matèries obligatòries són: CATALÀ, CASTELLÀ, MATEMÀTIQUES, SOCIALS, ANGLÈS, EDUCACIÓ FÍSICA i ÈTICA.
  • Les matèries optatives són 3. Poden ser:

-BIOLOGIA-GEOLOGIA                     -INFORMÀTICA                  – ECONOMIA                    – LLATÍ

-FÍSICA-QUÍMICA                              -TECNOLOGIA                   – FILOSOFIA                     – FRANCÈS

       -VISUAL I PLÀSTICA                          – ARTS ESCÈNIQUES       -MÚSICA

  • Cada matèria optativa són 3 hores a la setmana durant tot el curs. Les matèries optatives s’avaluen igual que les obligatòries.

 ORGANITZACIÓ DE LA TRIA AL NOSTRE INSTITUT: 

  • Durant el 3r trimestre de 3r d’ESO s’informa els alumnes i les seves famílies, per tal que puguin triar les matèries optatives de 4t.
  • La tria feta per cada alumne ha d’estar consensuada entre ell/a i la seva família.
  • Aconsellem que, a l’hora de fer la tria, penseu en allò que voleu estudiar més endavant
  • Els formulari de tria d’optatives per al curs 22-23 s’ha d’emplenar abans del dia 27 de maig.
  • A partir de la tria, l’equip directiu organitza les tres franges de matèries optatives, procurant que tots els alumnes puguin fer les tres matèries escollides.
  • Si, malgrat el punt anterior, la demanda d’algú no es pot satisfer,  es parlarà amb ell/a per oferir-li alternatives.
  • Al setembre l’alumnat sabrà quines optatives farà a 4t.

ITINERARIS I OPTATIVES CURS 22/23

 

 

DESCRIPCIÓ DE LES MATÈRIES OPTATIVES DE 4t ESO

 Biologia i geologia: El contingut d’aquesta optativa es pot resumir en tres blocs:

  1. Què és l’ADN, com es pot conèixer la informació que conté aquest o en què consisteix l’enginyeria genètica i quin pot ser el futur d’aquesta.
  2. Raonarem com va sorgir la vida a la Terra, com ha evolucionat aquesta (per exemple, per què hi havia dinosaures en una època, d’on van sorgir aquests i com van desaparèixer) i com uns simis van transformar-se en éssers humans.
  3. Estudiarem perquè el relleu va canviant, al llarg de milions d’anys, i coneixerem quins són els orígens de les muntanyes (com St. Llorenç del Munt o Montserrat), rius, deserts, etc.

Física i química: El contingut d’aquesta optativa es pot resumir en tres blocs:

  1. Aprendrem com es va descobrir que la matèria està formada per àtoms, i quina és la seva estructura. Després relacionarem aquesta estructura amb les molècules que poden formar.
  2. Aprendrem a interpretar les reaccions químiques que determinen els canvis que veiem, a la natura o al nostre propi cos.
  3. Aprofundirem en els temes de Física que hem treballat en altres cursos, com els que estudien el moviment dels objectes, les forces i energies, o les ones, com les que formen la llum i els colors o els sons.

Llatí: Els continguts d’aquesta optativa se centren en el coneixement de la cultura, civilització i societat romana d’època clàssica, treballant-lo amb les noves tecnologies i fent sortides relacionades amb el que treballem a l’aula. A més, ens introduirem en el món de la llengua llatina i dels llatinismes utilitzats en diferents aspectes de la societat actual com ara el dret, l’economia o la medicina.

Arts escèniques: Els continguts d’aquesta assignatura estan orientats a la preparació per al Batxillerat d’arts escèniques i es poden resumir en dos blocs principals:

  • Anàlisi de les diferents produccions de les arts escèniques al llarg de la història.
  • Aprendre a utilitzar tècniques d’expressió escènica mitjançant la improvisació, el teatre, la música i la dansa.

L’objectiu final de la matèria d’arts escèniques és la creació, representació i interpretació d’un projecte escènic col·lectiu.

Tecnologia: Els continguts de Tecnologia s’organitzen en tres blocs:

  1. Disseny de l’habitatge i construcció d’una maqueta.
  2. Electrònica: construcció de circuïts i pràctiques amb ARDUINO.
  3. Robòtica: construcció d’un robot.

Informàtica: Els continguts d’ Informàtica s’organitzen en els següents blocs:

  • G-suite: aplicacions Google
  • L’ordinador: maquinari i programari
  • Edició de vídeo i tècnica d’animació.
  • Introducció a la programació.
  • Disseny d’aplicacions per a mòbils.
  •  Disseny 3D i edició d’imatges

Educació visual i plàstica: aquesta optativa tracta tots els aspectes de la cultura visual, l’art i les imatges des de tres projectes desenvolupats per trimestres.

  • Al primer trimestre farem una sèrie de jocs d’intel·ligència visual i uns exercicis de dibuix tècnic bàsic que ens permetran construir una maqueta arquitectònica virtual, tot un projecte multimèdia que integra literatura, música i animació.
  • Al segon trimestre, cada alumne ( i també en grup) treballa allò que més li interessa des del punt de vista de les arts visuals : es tracta d’un projecte que pot ser d’animació, disseny gràfic, moda, videojocs, arquitectura, dibuix, còmic, multimèdia, cinema, ciència i tecnologia, tot dependrà de cadascú.
  • Al tercer trimestre coneixerem les eines de pintura i dibuix per crear un llibre d’artista amb la temàtica de la figura humana, l’autorretrat.

Francès: Aquesta matèria deixa de ser obligatòria pels alumnes que la van triar a 1r d’ESO. Els que decideixin continuar han de saber que el contingut i el ritme de les classes incrementaran el nivell d’exigència i cal implicar-s’hi. Com sempre, es treballaran les quatre competències però amb l’objectiu de facilitar l’assoliment del nivell B1. A final de curs, els alumnes que així ho vulguin, podran presentar-se a les proves oficials (DELF). Si un alumne comtempa la possibilitat de fer el batxibac, no podrà deixar el francès.

Economia: Els objectius principals d’aquesta matèria són que l’alumne pugui comprendre els conceptes bàsics de l’economia, analitzar l’efecte de les decisions econòmiques en la vida dels ciutadans i prendre consciència de l’existència de diferents models econòmics.  També descriure els diferents tipus d’empreses i analitzar el teixit empresarial del país i ser capaços de gestionar la seva economia personal mitjançant l’elaboració d’un pressupost i l’anàlisi del grau de compliment d’aquest.

Filosofia:

“Filosofar és reflexionar de forma crítica i rigorosa sobre qüestions importants per l’ésser humà com: què és el bé? què és la veritat, la felicitat….

Veurem l’origen històric de la filosofia a partir de l’estudi d’alguns autors i temes seleccionats. S’analitzaran textos. Es donaran eines per raonar amb lògica i es treballarà de manera tan individual com en grup. També hi haurà algunes proves escrites.

Aquesta matèria no solucionarà els nostres problemes però pot ajudar a repensar el nostre dia a dia i mirar-ho tot des d’una perspectiva diferent”

Música: Els continguts d’aquesta assignatura estan orientats a la preparació per al Batxillerat d’arts escèniques i  es poden resumir en dos blocs principals:

  • Anàlisi de les característiques més rellevants de les diverses propostes musicals en les diferents etapes històriques.
  • Interpretació, improvisació i creació individual o en grup de diferents propostes musicals relacionades amb l’assignatura d’arts escèniques.