Certamen de lectura en veu alta

Avui, dia 12 de març de 2024, hem participat en les semifinals del Certamen de Lectura en Veu Alta. Com bé sabreu i alhora com bé el seu nom indica, es tracta d’un certamen que planteja el repte de llegir en veu alta davant d’un auditori alguns passatges d’un mateix llibre per a tots els equips. L’activitat, organitzada pel grup Enciclopèdia i amb l’ajuda de l’equip LIC del CEB, busca fer de la lectura una activitat divertida, operativa i engrescadora (en les paraules de la presentadora de l’esdeveniment). Enguany es duu a terme la XX edició, i la participació ha estat més que notable arreu de Catalunya. El total de centres participants ha estat de 1091 arreu del principat, 88 dels quals eren de Barcelona.

Quatre alumnes del nostre centre, doncs, han pujat avui a l’escenari del Conservatori Municipal de Música del carrer Bruc a llegir algun passatge dels llibres L’anticlub, d’Àngel Burgas, i Nascuts per ser breus, de Toni Mata: Cecilia C, Sol F, Mar G i Joana R. La seva lectura ha estat més que notable. Malgrat no haver aconseguit passar a la final, han sabut practicar una lectura conscient amb una dicció clara, fluida i han sabut també interpretar en la justa mesura el text amb una bona dosi d’expressivitat.

Realment imaginem que el jurat, format per quatre dones i un home, ha tingut severes dificultats per concedir el premi, perquè tots els equips han estat molt bons. El jurat, des de l’escolta activa, feia una marca decidida en un paper quan algú s’entrebancava en dir una paraula, o quan obria o tancava una vocal neutra més del que tocava, quan una síl·laba àtona passava a ser tònica de cop i volta… Força emoció, doncs, en una activitat que en principi no en prometia tanta.

Una vegada tots els equips han acabat, hem pogut gaudir d’un magnífic concert de guitarra clàssica a càrrec d’un músic del conservatori, Josué U., que ha sabut amenitzar l’espera dels resultats de la deliberació del jurat.

No obstant, el fet inesperat que més ens ha cridat l’atenció ha estat el nivell dels participants del cicle mitjà de primària. Tots vuit candidats han sabut fer una lectura molt clara, fluida i molt ben entonada… plenament competent i gairebé al nivell dels equips de secundària. Impressionant!

Com que l’equip de la Revista del Serrat ens trobàvem allà, ens hem decidit a entrevistar-los. Els hem fet diverses preguntes a propòsit del seu hàbit lector, i, des de la seva ment desperta, ens han obsequiat amb respostes inspiradores: aquests menuts no tan menuts sí que llegeixen a casa sovint, cada dia de la setmana; llegeixen llibres de misteri i aventures que guarden a la seva pròpia biblioteca a casa; també ens han explicat que els seus pares i mares els llegien força llibres quan eren petits; i, per últim, que les pantalles no les tenen a l’abast més que una estona breu els caps de setmana, i que prefereixen llegir abans que estar davant d’una pantalla. Tot plegat ens ajuda a treure conclusions a propòsit de la importància que la lectura arriba a tenir en la formació d’una persona i en els seus processos d’aprenentatge.

En definitiva, hem acabat molt contents tot el nostre equip al final del dia.

Esperem poder repetir l’any que ve i gaudir d’aquesta competició tan enriquidora.

Després d’haver repassat la redacció d’aquesta crònica en veu alta, la podem donar per enllestida.

Redacció de la revista del Serrat

Juan José D., Sol F., Mar G., Violeta L., Luiza L., Jada N., Joana R., Cloe R. i Julio G.