Història

Enric Borràs i Oriol (Badalona, 1863 – Barcelona, 1957) fou un actor de teatre català. Considerat mític dins la seva generació, va estrenar nombroses obres dramàtiques i el seu personatge emblemàtic va ser el Manelic de Terra baixa d’Àngel Guimerà. Va ser també el gran creador d’El místic de Santiago Rusiñol.

L’Institut es va crear el curs 1992-93 aprofitant les instal·lacions de l’escola de primària Enric Borràs (creada al 1977) situada a Can Ruti i de la que va agafar el nom. Des del curs 97-98, gràcies a la mobilització activa del veïnat, està situat al barri de La Salut de Badalona .
El barri de la Salut és una de les zones amb més densitat de població producte de les segones i terceres generacions que va instal·lar-se els anys 60 i 70. Predomina la que va arribar d’Andalusia i a la qual se suma la nova entrada de població immigrant de diferents països, en principi magribins, i més recentment de Sud Amèrica, Europa de l’Est i també asiàtics. L’increment progressiu d’alumnat d’origen llatinoamericà i la seva ubicació en una zona de fort predomini de la llengua castellana, pot crear en els nouvinguts la sensació que poden prescindir de l’aprenentatge de la llengua catalana. Aquest fet provocaria d’una banda un desavantatge social clar d’aquest alumnat, i per una altra banda una pèrdua del valor identitari que representa la llengua catalana. El centre educatiu ha de garantir la igualtat d’oportunitats, consolidant la llengua catalana com a llengua vehicular i reforçar el seu paper de valor integrador.

Els joves de La Salut viuen el barri i en el barri desenvolupen la major part de les seves activitats. El carrer és el lloc on es desenvolupen moltes de les activitats on l’oferta cultural i lúdica és poc important. És en aquest context, on el Centre Escolar ha de tenir una funció de servei, ha d’estar obert al barri i generar, completar i augmentar l’oferta d’activitats extraescolars pels joves. Donem especial rellevància a l’obertura del centre a l’exterior i treballem assíduament amb entitats, serveis públics i escoles del barri. Tenim un compromís amb les escoles adscrites i donem importància a la feina conjunta amb l’Escola Josep Carner, l’Escola Feliu i Vegués i l’Escola Margarida Xirgu.

Des de la creació de l’Institut Enric Borràs fins ara, la seva oferta educativa i el nombre d’alumnes ha anat augmentat progressivament. Actualment compta amb un total de 800 alumnes matriculats en Ensenyament Secundari Obligatori, Batxillerat i Cicles Formatius de grau mig i superior d’estètica.