Memòria històrica a l’aula

L’alumnat han de conèixer què és la memòria històrica dins del currículum de ciències socials tant d’ESO com de Batxillerat. Enguany el Departament d’ensenyament ens ha facilitat dues activitats que creiem que ens han estat molt útils perquè els nostres alumnes de 1r i 2n de Batxillerat hagin tingut una aproximació de primera mà a aquesta realitat.
La primera activitat la vam realitzar el dia 31 de gener, coincidint amb el Dia internacional de commemoració en memòria de les víctimes de l’holocaust, i va consistir en la presentació dels dos llibres de Dory Sontheimer sobre la història de la seva família, Les set caixes i La vuitena caixa.
La Dory va fer una presentació molt documentada sobre la relació de la seva família amb l’holocaust -més de vint membres hi van perdre la vida- i després va contestar les preguntes que els nostres alumnes li van fer. Els dos llibres es troben a la biblioteca de l’Institut.
El dia 18 d’abril vam anar al Centre Cívic de la Salut. Amb motiu de la setmana cultural, els alumnes de batxillerat van veure el documental d’Abel Moreno Pradas “Fugir de l’oblit”; tot seguit, el mateix director va respondre les preguntes dels alumnes, que van fer un petit reportatge que publicaran molt aviat.
El documental ens explica la vida de Josep “Pitu” Bussó, un gironí de 95 anys que va viure la guera civil, l’exili i els camps de concentració. L’Abel va estar amb ell durant quatre anys filmant el documental que ens va venir a presentar. Si el voleu visionar, el tenim també, a la videoteca de l’Institut
Des del Departament de Ciències Socials volem agrair tant a la Dory com l’Abel la seva amabilitat, així com al Departament d’ensenyament que ens hagi donat l’oportunitat de participar d’aquesta experiència.

Foto1  Foto2reduidaDory_Sontheimer_2126