Projecte cientificotecnològic 1r trimestre 3r ESO – 22-23

Durant aquest primer trimestre, a projectes de 3r, una part de l’alumnat, hem treballat amb un projecte proposat per l’entitat del museu de les mates de Catalunya (MMACA).

L’encàrrec d’aquest projecte consistia en la digitalització d’un dels mòduls del museu MMACA. En aquest museu, hi ha diversos mòduls matemàtics i la tasca que ens va demanar el museu era que, per grups, digitalitzéssim un d’aquests mòduls.

3r 2223

Al principi, vam explorar els mòduls que altres instituts van digitalitzar l’any passat, així com altres museus d’arreu del món. Després vam anar fins a Cornellà a visitar al museu de les mates i veure els mòduls en forma física. Després de la visita, cadascun dels grups va triar un mòdul a digitalitzar i el va començar a digitalitzar amb diferents eines com ara Scratch, Tinkercad, GeoGebra, Unity, etc.

El resum de l’experiència és que hem pogut aprendre eines noves de tecnologia, i hem pogut vincular les matemàtiques i la programació per generar reptes nous. També ens ha agradat que el projecte sigui un encàrrec per una entitat, ja que això vol dir que el que estem fent servirà per exposar-ho al museu de les matemàtiques.

Els mòduls que els diferents grups de l’institut vam triar van ser:

Mosaics

El mòdul de mosaics consisteix en una estructura amb una base i dues parets, en les que en el centre hi ha un mosaic i a les dues parets uns miralls. Aquests miralls donen l’efecte de mosaic, ja que des del centre, mirant els miralls laterals es pot veure com la figura inicial es va repetint de forma infinita.

Vam estar analitzant, mesurant i fent fotos del model que havíem escollit. El meu grup es va fer esquemes i va fer fotos del model de mosaics. Els següents dies vam estar treballant cadascun dels membres del meu grup, vam decidir diverses maneres de digitalitzar-lo: amb l’eina GeoGebra, amb la pàgina de Tinkercad, amb l’eina de programació Scratch. També vam fer una pàgina web per explicar tot el que havíem fet traduint-t’ho a diferents idiomes.

Gratacels

El nostre grup va triar digitalitzar el mòdul dels gratacels, que tracta d’una quadrícula 3×3, 4×4, 5×5, etc. on s’han de col·locar uns prismes de tantes alçades com mida del tauler. La restricció és que no hi pot haver dos edificis de la mateixa alçada en la mateixa fila o la mateixa columna. També, hi ha uns números al voltant de la quadrícula que indiquen el nombre de peces que es poden veure des de la posició on es troba el número. Per exemple, si hi ha un 1, vol dir que només podrem veure un edifici i, per tant, haurem de col·locar la peça més alta davant de l’1. Altrament, si el tauler és  de 4×4 i hi ha un 4, vol dir que hem de veure els quatre edificis, conseqüentment, haurem de posar les peces endreçades de la peça més petita a la peça més gran (1,2,3,4).

El dia que vam anar al museu vam agafar les mesures de les peces i del tauler per imprimir-ho en 3D. Vam virtualitzar el mòdul per Scratch així podríem jugar virtualment. També, vam crear una web i diferents vídeos per explicar el funcionament del joc, així com diferents pistes per poder resoldre els reptes.

El pont de Leonardo

Inicialment, el nostre grup va triar dos mòduls, però al final només vam decidir digitalitzar el Pont de Leonardo. Consisteix amb construir un punt a partir d’uns pals amb forats i uns pals sense forats, de tal manera que encaixant els pals pots anar pujant l’altura del pont fins que s’acabin els pals o fins quan tu vulguis. Aquests pals els pots fer amb materials com: fusta, impressió 3D. Per virtualitzar-lo, vam dissenyar els pals amb la impressora 3D i vam fer un vídeo Stop-motion per ensenyar pas a pas com construir-lo. També, vam fer un estudi estadístic per comprovar l’alçada o l’amplada del pont en funció del nombre de pals utilitzats per construir-lo.

Els quadrats grecollatins

Aquest mòdul consisteix en un tauler quadrat d’unes certes dimensions: 2×2, 3×3, 4×4, etc. on hi ha peces amb tants números i colors com dimensions té el tauler. L’objectiu és col·locar totes les peces de manera que cap color ni número es repeteixin en cap fila ni columna.

Aquest mòdul també es pot dir quadrats llatins ortogonals. Es diuen així perquè eren les lletres de l’alfabet llatí i grec. També es pot dir quadrat d’Euler perquè això ho va crea un matemàtic que es deia Leonhard Euler, en 1780 va estar estudiant de quines mides havien de ser tant els quadrats com el tauler.

La nostra proposta de virtualització va ser dissenyar el tauler i les peces amb la impressora 3D. També, el vam adaptar per a persones invidents de manera que tocant la peça, podies identificar el color i el número.

També, el vam dissenyar amb Scratch perquè es pogués jugar de manera virtual.

Joc de la hac i triangles equilàters

Nosaltres vam explicar i digitalitzar dos mòduls: el joc de la hac i els triangles equilàters.

El joc de la hac consisteix en un taulell on cada casella hi ha un número diferent. Tenen, així, 11 caselles amb números del 2-12: 5 en una banda, 1 al mig i 5 a l’altra banda. El joc consisteix en cada jugador tria un número i l’altre jugador un altre, però és important que no siguin de la mateixa banda o que no sigui el del mig. Després, es tiren dos daus i si el resultat de la suma surt el que es troba a la teva banda guanyes.

El mòdul dels triangles equilàters consisteix a fer 1,2 i 3 triangles utilitzant totes les peces que donen el joc, el joc consta d’un triangle equilàter gran, 2 triangles rectangles mitjans i 2 triangles rectangles petits.

El que hem fet per digitalitzar-los és dissenyar el joc amb Scratch i fer un vídeo Stop-Motion per explicar el funcionament dels jocs.