Normes de convivència

ABSENTISME I PUNTUALITAT

La falta de puntualitat i d’absentisme ocasional i irregular entre el nostre alumne; la qual cosa significa un trencament del adequat ritme de treball i aprenentatge i que ocasiona irremissiblement avaluacions negatives en el progrés educatiu.

Es consideraran faltes injustificades d’assistència a classe o de puntualitat les que no siguin excusades de manera escrita pels pares o representants legals bé a l’inici de l’absència o de la seva finalització, o en un termini màxim de 2 dies lectius.

Absentisme

La no assistència al centre de forma continuada o dies alterns sense cap justificació activarà una sèrie d’accions per tal de buscar solucions a aquesta problemàtica:

  1. Comunicació telefònica amb la família
  2. Comunicació escrita
  3. Tutoria personalitzada amb la família
  4. Avaluació negativa en les matèries que han superat el 20% d’absència
  5. Notificació al servei d’absentisme de la situació

Absentisme per “vacances”: Entre el nostre alumnat, quasi un 30% és nouvingut, això provoca que en moltes ocasions els pares tenen vacances anuals en període lectiu i marxen fora del país. En aquesta situació es demanarà als pares comprovant del viatge en forma de passatge d’avió o similar per tal de tenir justificada l’absència, i demanant amb claredat el dia d’anada i de tornada; qualsevol dia fora d’aquesta franja es considerarà sense justificat.   Aquest temps de “vacances” no comptabilitzarà dins del 20%, però no li suposarà no fer les activitats que el professor de la matèria consideri adients per confirmar el seu aprenentatge.

L’absentisme en relació a l’avaluació:

La no assistència a les diferents proves avaluatives que es realitzen al llarg del curs, sense un motiu vàlid que justifiqui aquesta absència, significarà una avaluació negativa en la valoració de la prova.

Si la no assistència està convenientment justificada, no es considerarà, ni positiva ni negativament, l’avaluació dels ítems inclosos en la prova; corresponent al professor decidir la millor manera de que l’alumne/a sigui avaluada.

LA PRIVACITAT DE LA INFORMACIÓ

El centre, i en representació seva, les persones que hi treballen, es compromet a mantenir el secret professional respecte a qualsevol dada i informació que afecti als nostres alumnes i les seves famílies.

Les famílies, per la seva banda, també tenen l’obligació de mantenir la informació rebuda dins del seu context i s’han de comprometre a no fer mal ús d’aquella, i evitar la seva difusió de manera malintencionada i comprometedora, ja sigui de forma oral, escrita o per  mitjà de les xarxes socials.

LES NOVES TECNOLOGIES

Des de fa pocs anys estem assistint a l’entrada en els nostres centres de noves tecnologies i formes de comunicació, que ha arrelat molt ràpidament entre el nostre jovent, fins al punt que l’acompanyen dins de l’aula, i a vegades de forma poc adient que provoca conductes que interfereixen en el seu aprenentatge; i per aquest motiu cal regular.

a) Internet

Internet s’està convertint en contingut curricular, per la recerca d’informació o per la recerca d’aplicacions educatives; durant aquestes sessions ens trobem que l’alumne salta les instruccions del professorat i visita altres llocs no autoritzats; aquesta conducta, encara que és similar al altres situacions de desobediència a les instruccions del professor, es tipificarà específicament, i es valorarà la seva gravetat en funció de les circumstàncies.

b) Les xarxes socials

Les activitats desenvolupades en el centre difícilment es relacionen amb la connexió de xarxes socials, la qual cosa restarà totalment prohibit (excepte si es desenvolupa una activitat concreta que així ho autoritzi).

En ocasions les xarxes superen les parets de l’escola, provocant conflictes entre companys, i tot que físicament no són a l’escola, l’escola pot tenir la competència d’intervenir com a mediadora.

En canvi, l’escola intervindrà quan es faci servir per perdre el respecte a d’altres membres adults de la comunitat educativa, elaborant, si es cau, un expedient disciplinari.

c) Els drets d’imatge i so.

Dins de l’escola, el centre ha de vetllar per preservar els drets dels nostres alumnes en tots els sentits, i el dret de la seva imatge en un lloc privat s’ha tornat una preocupació constant. Queda expressament prohibit l’ús d’aparells que enregistrin cap imatge personal (fixa o en moviment); en cas contrari es retirarà l’aparell en qüestió i romandrà custodiat fins que els pares passin a recollir-lo, havent eliminat prèviament les imatges captades.

També està totalment prohibit l’enregistrament de la veu de professors/es i alumnes sense el permís de consentiment de la persona implicada.

d) Els telèfons mòbils

El mòbil s’ha convertir en un aparell inseparable del nostre alumnat, no només per fer i rebre trucades sinó també com a reproductor de música i/o enregistrador d’imatges i sons.

L’ús del telèfon mòbil estarà prohibit dins de l’escola (inclús a l’hora de l’esbarjo), l’alumne el podrà portar però sempre estarà apagat o en silenci, per tal de no destorbar les activitats lectives.

Si l’ús del mòbil esdevé un acte involuntari, el professor podrà decidir sobre el fer de fer-li una advertència o en el cas de ser un fet reiteratiu, la retirada del mòbil durant la resta de jornada escolar.

Si el fet és voluntari, l’aparell serà retingut  fins que els pares el reclamin. El temps de retenció no serà inferior a un dia lectiu i pot arribar fins a 15 dies quan hi ha reiteració d’aquesta conducta.

Durant sortides fora del centre, el professor/a responsable decidirà sobre la conveniència o no de permetre l’ús del mateix.

e) Videojocs i aparells de música compacte

Aquests aparells només es podran fer servir durant l’hora d’esbarjo, i sempre sota la responsabilitat del propietari, qui ha de tenir curar d’ell.

Fora del temps d’esbarjo no estarà permès sentir música individualment, en tot cas, si el professor així ho considera, es podrà sentir música per a tots en classes més relaxades on l’alumne no tingui que estar atent a les explicacions i pautes del professor. Aquest permís no s’ha d’entendre com cap cosa generalitzada.

VESTUARI

Els alumnes, en assistir al centre, vestiran de forma adequada per a l’estudi o, en el seu cas, per a les activitats que s’hagin de realitzar.

La direcció del centre podrà requerir a un alumne el canvi d’indumentària quan, a judici d’aquell, aquesta no sigui adequada donada les circumstàncies. La negativa a fer-ho podrà comportar una mesura correctora, en els termes establerts en aquest reglament.

Com a referents en les formes de vestir es considerà:

  1. No s’assistirà a classe en roba esportiva o xandall, excepte en el cas d’una activitat esportiva prevista.
  2. Després d’una activitat esportiva, cal portar roba de recanvi si l’alumne s’incorpora a una activitat lectiva dins de la seva aula.
  3. No es permetrà roba que suposi l’exhibició de la roba interior.
  4. No es permetrà l’ús de roba de bany (inclòs el calçat) dins de l’aula.
  5. No es permetrà l’ús de samarretes amb missatges que puguin ser considerats grollers.
  6. No es permetrà l’ús habitual de samarretes esportives que representin equips de futbol, excepte en moments puntuals i sempre amb el permís previ de la direcció del centre.
  7. A classe no es pot estar amb el cap cobert per gorres, barrets o mocadors, excepte els casos que així ho determini la seva inclinació religiosa.

TIPIFICACIÓ DE CONDUCTES NO DESITJADES:

LLEUS

1.001        L’incompliment dels avisos i instruccions del professor/a.

1.002        No respectar el silenci a les activitats lectives i desplaçaments, especialment als passadissos.

1.003        La presència inadequada a l’aula, passadissos, porta i patis en els canvis de classe o qualsevol altra activitat, sense permís del professor/a.

1.004        Romandre als passadissos o a classe en horari de pati.

1.005        Menjar i beure a l’escola, excepte l’esmorzar en el temps d’esbarjo.

1.006        La utilització de telèfons mòbils o aparells (walkman, rellotges…) que molestin o interrompin la realització de les activitats escolars.

1.007        Falta d’higiene personal

1.008        Utilització de paraules grolleres, signes o gesticulacions despectives

1.009        No portar el material indicat per la realització de qualsevol activitat

1.010        No mantenir neta l’escola.

1.011        No portar a classe els llibres, material i estris necessaris per realitzar les activitats proposades a l’aula.

1.012        Interrompre les explicacions del professor/a de forma conscient.

1.013        Cridar l’atenció a persones del carrer des de dins de l’aula.

1.014        La no presentació dels treballs i exercicis en la data i manera marcada pel professor/a.

1.016        No fer els deures i treballs.

1.017        La utilització inadequada de l’agenda i/o no portar-la a classe.

1.018        La manca d’atenció a classe que impliqui molèstia per als professors o per als companys.

1.019        No portar el vestuari adequat a l’activitat escolar

1.020        L’acumulació continuada d’expulsions puntuals de l’aula.

1.021        Fer mal ús del material propi o aliè provocant desperfectes lleus.

1.022        Fer mal ús de les instal·lacions del centre provocant el seu desperfecte de caràcter lleu.

1.030        Tota transgressió lleu dels deures de l’alumne que el professor/a així ho qualifiqui tot i que no estigui tipificada en aquest reglament.

MODERADES

2.001        Reincidir tres vegades en una falta lleu.

2.002        La utilització de telèfons mòbils o aparells (walkman, rellotges…) que molestin o interrompin la realització de les activitats escolars, de forma continuada, reiterant i voluntària.

2.003        Molestar a companys/es i professors de forma puntual.

2.004        Provocar desperfectes al material o treball dels companys per accions irresponsables, encara que no hi hagi intencionalitat.

2.005        Provocar desperfectes a les instal·lacions del centre per accions irresponsables, encara que no hi hagi intencionalitat.

2.006        Provocar desperfectes durant la realització d’activitats fora de l’escola, degut a accions irresponsables, encara que no hi hagi intencionalitat.

2.007        Referir-se a companys i personal del centre amb mots diferents al seu nom propi sense intencionalitat de faltar el respecte.

2.008        Barallar-se físicament amb un company/a quan es prèviament provocat per l’altre/a.

2.009        Barallar-se verbalment amb un company, sense arribar a l’enfrontament físic.

2.010        Induir a d’altres a cometre accions que puguin ser qualificats com a falta moderada.

2.011        Sortir de classe sense el permís específic de qualsevol professor.

2.012        Incomplir una mesura correctora provocada resultat d’una falta lleu o moderada.

2.013        Llençar objectes en classe que no provoquin dany ni desperfectes.

2.014        Tota transgressió moderada dels deures de l’alumne que el professor/a així ho qualifiqui tot i que no estigui tipificada en aquest reglament.

GREUS

3.001        Reincidir tres vegades en una falta moderada.

3.002        Fer mal ús del material propi o aliè que impliqui greus desperfectes al material i treball dels seus companys o de qualsevol membre de la comunitat educativa.

3.003        Provocar desperfectes greus de forma intencionada a les instal·lacions del centre.

3.004        Provocar desperfectes greus de forma intencionada durant la realització d’activitats fora del centre.

3.005        Contestacions irades, fora de to i gestos despectius, a qualsevol membre de la comunitat educativa.

3.006        Referir-se a companys i personal del centre amb mots diferents al seu nom propi amb intencionalitat de faltar el respecte.

3.007        Molestar a companys i professors intencionadament amb el resultat de pertorbar seriosament l’activitat educativa.

3.008        Mostrar un comportament evidentment inadequat mentre es realitza una activitat escolar dins del centre.

3.009        Mostrar un comportament evidentment inadequat mentre es realitza una activitat educativa fora del centre.

3.010        Provocar amb la seva conducta la baralla física amb un company.

3.011        Barallar-se verbalment amb un company quan té per resultat l’enfrontament físic.

3.012        Induir a d’altres a cometre accions que puguin ser qualificats com a falta greu.

3.013        Fumar dins de l’escola.

3.014        Fumar durant la realització d’activitats fora de l’escola.

3.015        Incomplir una mesura correctora imposada degut a una falta greu.

3.016        Llançar objectes a classe, tot produint danys i/o desperfectes.

3.017        Llançar objectes al carrer de forma intencionada, encara que no provoqui desperfectes ni danys.

3.018        Comportaments inadequats fora de l’horari escolar que puguin fer malbé instal·lacions del centre.

3.019        Permetre i/o fomentar l’entrada dins del centre d’altres persones alienes al mateix sense permís d’un membre de la comunitat educativa, sempre que no impliqui cap molèstia als membres de la comunitat educativa.

3.020        Portar a qualsevol activitat escolar objectes potencialment perillosos per les persones que conformen la comunitat educativa, sempre i quan no es faci cap ús d’ells.

3.021        Portar i/o consumir begudes alcohòliques dins del centre i en les activitats escolars fora del centre.

3.030        Tota transgressió greu dels deures de l’alumne que el professor/a així ho qualifiqui tot i que no estigui tipificada en aquest reglament.

 

MOLT GREUS

4.001        Reincidir tres cops en falta greu

4.002        Sostraure objectes del centre, dels companys, professors o altre personal del centre.

4.003        Sortir del centre o de les instal·lacions sense permís del personal al seu càrrec.

4.004        Falta de respecte de forma greu al personal del centre o als companys.

4.005        Agressió física al personal docent, no docent o de servei. Així com qualsevol professional extern al centre que estigui treballant dins les instal·lacions.

4.006        Fer ús de qualsevol tipus de material de forma perillosa per la integritat de les persones que conformen la comunitat educativa.

4.007        Amenaçar o fer ús de qualsevol objecte que pugui ser considerat un arma agressiva.

4.008        Induir a d’altres a cometre accions que puguin ser qualificats com a falta molt greu.

4.009        Comportaments inadequats en les proximitats del centre que puguin atemptar física, social i/o moralment contra el personal docent i no docent del centre, contra alumne si companys del centre, i contra els seus  pares.

4.010        Permetre i/o fomentar l’entrada dins del centre d’altres persones alienes al mateix que provoquin qualsevol alteració més o menys greu de l’activitat educativa.

4.011        Permetre i/o fomentar l’entrada dins del centre d’altres persones alienes al mateix que provoquin amenaça física i/o psicològica a qualsevol membre de la comunitat educativa.

4.012        Portar o fer ús de substàncies tòxiques o psicotròpiques en les proximitats o dins del centre i en les activitats escolars fora del centre.

4.013 Atemptar de qualsevol manera contra la integració de la persona, ja sigui de forma oral, gestual    o , i sobretot, mitjançant l’ús inadequat d’aparells electrònics (mòbils, tauletes…)

4.014 Difusió de qualsevol imatge o vídeo d’algú/na company/a en les xarxes socials.