Preinscripció i matrícula Programes de Formació i Inserció

PREINSCRIPCIÓ PROGRAMES INICIACIÓ PROFESSIONAL (PFI-PIP) curs 24-25

Preinscripció i matrícula


Les persones que volen accedir als programes de formació i inserció han de presentar al registre electrònic de la Generalitat mitjançant el formulari electrònic disponible al web preinscripcio.gencat.cat, en el termini de presentació de sol·licituds establert.

Només es pot presentar una sol·licitud de preinscripció per persona, però s’hi poden indicar peticions d’admissió en diversos centres, modalitats i especialitats, sempre ordenats per ordre de preferència. La presentació de més d’una sol·licitud comporta la invalidació dels drets de prioritat que poden correspondre.

QUI  POT ACCEDIR?

Els joves d’entre 16 i 21 anys no ocupats i que no hagin obtingut el graduat en ESO. 

Per fer la preinscripció cal conèixer:

CALENDARI DEL PROCÉS:

ABANS DE LA PREINSCRIPCIÓ

1.- JORNADES DE PORTES OBERTES DE L’INSTITUT DELS ALIMENTS:

  • JORNADES PORTES OBERTES PRESENCIALS: 16/04/2024 i 24/04/2024.
  • JORNADA PORTES OBERTES TELEMÀTICA: 29/04/2024.

2.- PUBLICACIÓ OFERTA INICIAL PLACES:  30/04/2024

3.- HORARIS DELS PROGRAMES DE FORMACIÓ I INSERCIÓ:

PROGRAMES DE FORMACIÓ I INSERCIÓ  TORN
MATÍ TARDA
AUXILIARS D’ESTABLIMENTS DEL SECTOR CARNI (2 grups) 08:00-14:30  hores

(GRUP B)

15:00-21:20 hores

(GRUP A)

AUXILIAR DE COMERCIALITZACIÓ DE PRODUCTES I LOGÍSTICA (1 grup) 08:00-14:30  hores
AUXILIAR EN ESTABLIMENTS DE PEIXATERIA I MARISC (2 grups)  15:00-21:20 hores

(GRUP A i B)

CALENDARI DE PREINSCRIPCIÓ

1.- OFERTA INICIAL DE PLACES: 30 d’abril 2024.

Publicació de l’oferta de places per centre i curs.

2.- PERÍODE PRESENTACIÓ SOL·LICITUDS: 2 al 9 de maig 2024.

És molt important respectar les dates, perquè les sol·licituds que es presentin fora d’aquest termini perdran totes les prioritats que haurien pogut tenir a l’hora d’obtenir la plaça. Els criteris de prioritat serveixen per donar una puntuació a cada sol·licitud. D’aquesta manera s’estableix l’ordre d’accés a les places de cada centre.

3.- ENTREVISTES ORIENTACIÓ I VALORACIÓ: 2 al 23 de maig 2024.

Es tracta d’entrevistes d’orientació i valoració de l’adequació del programa a la situació, els interessos, motivació i aptituds de l’alumne/a així com a la seva manca d’experiència laboral. Tindran lloc segons la convocatòria individual feta pel centre..

4.- PUBLICACIÓ LLISTES SOL·LICITUDS AMB PUNTUACIÓ: 27 de maig 2024.

Un cop acabat el període de presentació de sol·licituds, els centres educatius estudien cadascuna de les peticions que han rebut: n’analitzen les dades, els criteris de prioritat que les famílies demanen que es tinguin en compte, i també els documents justificatius. Tot seguit, publiquen la llista de sol·licituds amb els barems provisionals. En aquesta llista hi ha les sol·licituds ordenades alfabèticament amb la puntuació que ha rebut cada sol·licitud en aplicar-hi el barem.

5.- PRESENTACIÓ DE RECLAMACIONS: 27 de maig al 3 de juny 2024. 

Durant aquest període, si detectes alguna errada o anomalia en el barem assignat, pots presentar  una reclamació.

6.- PUBLICACIÓ DE LES LLISTES DE SOL·LICITUDS AMB LA PUNTUACIÓ, UN COP RESOLTES LES RECLAMACIONS: 6 de juny 2024. 

Un cop resoltes totes les reclamacions presentades, el centre publica la llista ordenada de sol·licituds amb la puntuació i el número de desempat corresponent.

7.- SORTEIG NÚMERO DE DESEMPAT:  6 de juny 2024, a les 11 hores (Serveis centrals del Departament d’Educació – Via Augusta, 202-226, Barcelona). 

El nombre de places a cada centre educatiu és limitat. Si el nombre de peticions supera el d’alumnes que el centre educatiu pot acollir, cal aplicar un sistema de desempat entre sol·licituds amb mateixa puntuació. El número del sorteig ordena totes les peticions empatades en punts, tenint en compte el número de desempat que s’ha assignat a cada sol·licitud.

8.- PUBLICACIÓ DE LLISTA ORDENADA:11 de juny 2024. 

Després del sorteig s’elabora la llista de sol·licituds per a l’assignació de places. Per fer aquesta llista, en primer lloc es té en compte les adscripcions, després la puntuació de criteris de prioritat, de més a menys, i en cas d’empat primer la puntuació pels criteris complementaris i després el número de desempat.

9.- AMPLIACIÓ DE PETICIONS DE PREINSCRIPCIÇO PER A ALUMNES SENSE PLAÇA ASSIGNADA: 19 al 21 de juny 2024. 

Si no s’ha obtingut cap plaça als centres demanats, durant aquest període es poden ampliar les peticions originals i demanar places en centres que en tinguin de disponibles, un cop feta la primera fase d’assignació de places.

Després d’aquesta ampliació de la sol·licitud, es fa el procés definitiu d’assignació tenint en compte aquestes peticions ampliades.

10.- PUBLICACIÓ DE L’OFERTA FINAL DE PLACES: 01 de juliol 2024. 

Publicació del nombre de places escolars per centre i curs.

11.- PUBLICACIÓ LLISTA D’ALUMNES ADMESOS I LLISTA D’ESPERA: 01 de juliol 2024. 

Finalment, publicació de la llista d’alumnes admesos al centre.

 

MATRICULACIÓ

PERÍODE DE MATRÍCULACIÓ: del 2 al 8 de juliol 2024, ambdós inclosos.

Un cop s’ha publicat la llista d’alumnes admesos en cada centre, comença el període de matriculació dels alumnes preinscrits que tinguin plaça assignada.

CONÈIXER LA DOCUMENTACIÓ I ELS CRITERIS DE PRIORITAT

Per fer la sol·licitud de preinscripció cal presentar tota la documentació necessària per acreditar la identitat de l’alumne sol·licitant i l’acompliment dels criteris de prioritat d’assignació de places.

Com que els tràmits es fan de manera telemàtica, cal escanejar o fotografiar tots els documents demanats per ambdues cares i tenir-los disponibles en el dispositiu que utilitzareu per emplenar el formulari de preinscripció, ja sigui un ordinador, una tauleta o un telèfon intel·ligent, per tal de poder-los adjuntar.

1.- DOCUMENTACIÓ IDENTIFICATIVA PERSONA SOL·LICITANT: 

1.1.- Si es presenta la sol·licitud electrònica amb certificat digital: 

– Eina d’identificació digital: La persona que faci el tràmit en format electrònic amb certificat digital cal que tingui una eina d’identificació digital com DNI electrònic, la T-CAT, el sistema Cl@ve o l’idCAT Mòbil. Si no es té aquesta eina es pot presentar la sol·licitud electrònica sense certificat digital.

  • L’identificador de l’alumne o alumna, el RALC.

Tots els infants que han estat matriculats a Catalunya a partir del curs 2015-2016 tenen assignat un número d’inscripció al Registre d’alumnes de Catalunya (RALC). Aquest codi es pot consultar en aquest web, a l’apartat Consulta de l’identificador de l’alumne. Per fer la consulta i obtenir el número d’identificador, la persona que faci el tràmit s’ha d’autenticar electrònicament. El portal sol·licita la data de naixement de l’alumne i, un cop validada, mostra la informació en pantalla.
És important verificar també que tota la informació que hi apareix és correcta. En cas contrari, cal sol·licitar una rectificació de les dades.

  • Si l’alumne o l’alumna no disposa de RALC, caldrà adjuntar:
    • Si és menor d’edat:
      • Certificació electrònica de la inscripció de naixement i llibre de família o altres documents relatius a la filiació.

Quan l’alumne estigui en situació d’acolliment, el document que cal aportar és la resolució d’acolliment del Departament de Drets Socials.

  • DNI o NIE del pare, mare o el tutor o la tutora de l’alumne o el passaport, i si és estranger d’un país membre de la Unió Europea li caldrà adjuntar el document d’identitat del país d’origen.
  •     Si és major d’edat:

.DNI, NIE, passaport o document d’identitat d’un país membre de l’alumne o l’alumna.

1.2.- Si es presenta la sol·licitud electrònica sense certificat digital cal adjuntar els documents identificatius:

  • Si és menor d’edat:
    • Certificació electrònica de la inscripció de naixement o llibre de família o altres documents relatius a la filiació.

Quan l’alumne estigui en situació d’acolliment, el document que cal aportar és la resolució d’acolliment del Departament de Drets Socials.

  • DNI o NIE del pare, mare o el tutor o la tutora de l’alumne o el passaport, i si és estranger d’un país membre de la Unió Europea li caldrà adjuntar el document d’identitat del país d’origen.
  • Si és major d’edat:

.DNI, NIE, passaport o document d’identitat d’un país membre de l’alumne o l’alumna.

De manera excepcional, es poden acreditar les dades d’identificació o de filiació de l’alumnat estranger amb el document d’identitat el llibre de família del país d’origen o la documentació alternativa que la persona pugui aportar. El director o la directora del centre educatiu corresponent valorarà i examinarà la documentació presentada.

2.- DOCUMENTACIÓ ACREDITATIVA DELS CRITERIS DE PRIORITAT: 

2.1.- Proximitat del domicili al lloc on es fa el programa, segons les zones educatives establertes:

– Quan el domicili es troba dins la zona educativa 1 del centre: 30 punts.

– Quan el domicili es troba dins la zona educativa 2 del centre: 15 punts.

DOCUMENTACIÓ ACREDITATIVA: 

  • L’original i una còpia del DNI de la persona sol·licitant o, en el cas de persones estrangeres, de la targeta de residència on consta el NIE.
  • Quan el domicili habitual que s’al·lega no coincideix amb el del DNIo  el de  la targeta de residència on consta el NIE o es tracta de persones estrangeres sense NIE, s’acredita amb el certificat o volant municipal de convivència de l’alumne/a, on ha de constar que conviu amb la persona sol·licitant, si s’escau.

2.2.- Participació per primera vegada en programes de formació i inserció

– Quan la persona sol·licitant no ha cursat un programa de qualificació professional inicial (PQPI), ni un programa de formació i inserció, ni un cicle de formació professional: 20 punts.

DOCUMENTACIÓ ACREDITATIVA: 

  • S’acredita marcant la casella corresponent en la sol·licitud de preinscripció telemàtica.

2.3.- Anys d’escolarització a l’ESO. 

    • Si has cursat l’ESO en un centre ordinari:
  • Per cada any cursat a l’ESO, l’alumne o alumna sol·licitant sumarà: 5 punts.
  • I, segons quin sigui l’últim curs fet a l’ESO:
  • Si l’últim curs realitzat és quart d’ESO: 20 punts.
  • Si l’últim curs realitzat és tercer d’ESO: 10 punts.
  • Si l’últim curs realitzat és segon d’ESO: 5 punts.

 

    • Si has estat matriculat en un centre de formació de persones adultes:
  • Se sumen 10 punts si has estat escolaritzat tot el curs i 5 punts si ho has estat parcialment.
  • Si s’acredita el nivell 1 del currículum d’ESO, se sumen 5 punts.

 

DOCUMENTACIÓ ACREDITATIVA: 

  • Certificat d’estudis o altra documentació que acrediti el nombre de cursos escolaritzats a l’ESO i l’últim curs que s’ha fet o s’està fent. Per a l’alumnat que està matriculat en un centre de formació per a persones adultes, certificat conforme ha estat escolaritzat tot el curs o ha estat escolaritzat parcialment.
  • Si es tracta d’alumnes que han cursat l’ESO a Catalunya en un centre ordinari a partir del curs 2017-2018 o que actualment està cursant l’ESO a Catalunya, no han d’adjuntar cap certificat del seu expedient acadèmic ja que s’obtè de les bases de dades del Departament d’Educació i es mostra les puntuacions obtingudes a la llista de sol·licituds de preinscripció al centre amb la puntuació provisional. Si no s’ha pogut obtenir, cal adjuntar el certificat d’aquesta qualificació mitjana abans de finalitzar el període per presentar una reclamació a la llista de sol·licituds de preinscripció al centre amb la puntuació provisional.

2.4.- Entrevista per valorar l’adequació del programa a la situació, els interessos, la motivació i les aptituds de l’alumne/a, així com la seva manca d’experiència laboral. 

– Segons els resultats de l’entrevista es poden aconseguir: 0,10, 20 o 30 punts.