Una plaça que ens ensenya matemàtiques

El dijous 12 de maig era el Dia escolar de les matemàtiques i els alumnes de 5è, per celebrar-ho, vam sortir a la plaça Miquel Santaló del costat de l’escola.

La tutora ens va proposar en unes fitxes reptes relacionats amb les matemàtiques que, per resoldre’ls, havíem d’observar matemàticament la plaça.

Havíem de portar: la calculadora, un bolígraf, una carpeta dura per escriure i cintes mètriques.

Els reptes eren els següents:

1. Comptar els quadrilàters de la façana de l’Hotel Carlemany.
  2. Veure quins continguts matemàtics tenia la font i calcular el seu diàmetre.
  3. Mesurar el perímetre i el diàmetre de la gran farola del mig.
  4. Mesurar el diàmetre i el perímetre dels bancs rodons blancs.
  5. Calcular de quantes maneres diferents podíem col·locar els contenidors.
  6. Mesurar l’àrea total de les bandes blanques del terra de la plaça.
  7. A la zona ajardinada vam veure que les plantes estaven col·locades com els nombres triangulars. Havíem de comprovar la fórmula de Gauss i predir quantes plantes hi hauria en cas que hi hagués 20 fileres.
  8. Observar la placa de la plaça i veure a quina edat tenia el sr. Miquel Santaló quan va morir, a partir de les dades de la placa.
  9. Trobar algun fractal a la plaça.
  10. Veure els números dels edificis i dir quins eren múltiples de 2,3,4 i 5; quins eren triangulars;  i quins eren quadrats.
  11. Teníem fotos de la plaça i havíem de dir els continguts matemàtics que hi reconeixíem..

Ara, els nens i nenes de 5è, quan passem per davant de la plaça, la veurem d’una altra manera.

A.R. i A.C.